Marad a német "roncsprémium"
Az év végéig változatlan feltételekkel adják az úgynevezett roncsprémiumot Németországban, jelentette be hétfőn a német kormány szóvivője. Ulrich Wilhelm megerősítette: a kormány továbbra is 2500 eurós támogatást nyújt azoknak a vásárlóknak, akik legalább kilencéves, illetve idősebb autójukat új, a környezetvédelemnek jobban megfelelő gépkocsira cserélik. A szóvivő külön is utalt arra: a támogatási eljáráson akkor sem változtatnak, ha az eddig biztosított pénzügyi alap kimerül, illetve az eredetileg előirányzott 600 ezernél több megrendelés érkezik.
A januári kormányzati intézkedés rendkívül lelkes fogadtatásra talált. Az idős autójukat újra cserélni kívánó vásárlók megrohamozták a kereskedéseket, különösen a kis autókat részesítve előnyben. A roham akkora volt, hogy mostanáig csaknem 350 ezer kérelem érkezett be, és még mintegy 250 ezer autó vásárlásának támogatására nyílik elvileg lehetőség. A hatóságok attól tartottak, hogy a rendkívüli keresletre tekintettel az 1,5 milliárdos alap április végére egyszerűen kifogy.
Ennek nyomán a konzervatív Merkel kancellár és a koalíciós partner szociáldemokrata párt kancellárjelöltje, Frank-Walter Steinmeier külügyminiszter a múlt héten már előzetesen megállapodott a roncsprémium meghosszabbításában az év végéig, és ezt most a kormányszóvivő hivatalosan is megerősített. Nem közölte azonban, hogy a fogyóban lévő pénzalapot mekkora összeggel töltik fel, egyes értesülések szerint azonban újabb 1,5 milliárdot tartalékolnak erre a célra.
A roncsprémium a siker ellenére nem örvendett egyértelmű népszerűségnek az autógyártók körében. A vásárlók ugyanis az olcsóbb, kis méretű gépkocsikat keresik, ezért a nagyobb kocsikat gyártó Audi, a Daimler és a BMW mindeddig igen keveset profitált az intézkedésből. Az ellenzéki pártok pedig a közelgő választásokra utalva választási fogásról és roncsprémium helyett "pánikprémiumról" beszéltek.
Helytelenítette az állami támogatást több gazdasági vezető is, hangoztatva, hogy az intézkedéssel mesterségesen előidézett vásárlási kedvet 2010-től a keresletben ismét jelentős visszaesés követi.