Már a gázolajunk is olcsó
Térségünkben – az eddig behozhatatlannak számító Ukrajna után – immár a nálunk kapható gázolaj a második legolcsóbb – derül ki a Magyar Autóklub friss kimutatása alapján végzett számításunkból. Erre az utóbbi évtizedben bizonyosan nem volt példa.
A múlt heti adatok szerint, míg nálunk átlag 353 forintért adták a kutasok a nafta literjét, addig például a legdrágább Szlovéniában ez az érték 401 forintra – 1,25 euróra – jön ki. A második legdrágább Szlovákia, 394 forintnak megfelelő 1,23 euróval. Utána következik Szerbia, Románia, Horvátország és Ausztria. Ukrajna ugyan 295 forintos literárával továbbra is jócskán ráver a mezőnyre, a Magyarországhoz viszonyított 60 forintos árkülönbség szintén rekordalacsony.
Felméréseink szerint az elsősorban a fuvarozók, tágabb értelemben a vállalkozások versenyképességét befolyásoló gázolajtarifa mindig is a térség drágábbjai közé tartozott, de 2010 óta egész tavaly év elejéig szinte folyamatosan mi álltunk a kétes dicsőségű rangsor élén. Az Orbán-kabinet a benzintől eltérően a gázolajnak növelte a jövedékiadó-tartalmát is, igaz, fuvarozóknak hazai tankolás fejében ezt elszámolhatóvá tették.
Tavaly év eleje óta viszont valamelyest javult a helyzet, amennyiben leginkább a 3–4. legdrágábbnak számítottunk. A főként a magánautósok pénztárcájára ható benzinár tekintetében viszonylagos helyzetünk továbbra is kedvező: Ukrajna után itt is a második legolcsóbbak vagyunk. Igaz, e tekintetben 2011 óta már a középmezőnyhöz tartoztunk. Ám helyezésünk azóta tovább javult. 333 forintos átlagárunknál a szlovák 1,35 euró ma már majdnem száz forinttal, közel harmadával magasabb. Utána következik Szlovénia 413 forinttal, majd Horvátország, Románia, Ausztria és Szerbia.
A 305 forintos ukrán ár pedig – szintén a felmérések kezdete óta először – már-már elérhető közelségbe kerül. (Igaz, ehhez az is szükséges volt, hogy az ukrán kormány az energiahordozók áremelését helyezze kilátásba.) A jelenséget szakértők elsősorban a forint harmatos teljesítményével magyarázzák. A környező devizák viszonylagos felértékelődése miatt ugyanis változatlan kinti árak mellett is több pénzt kellene a zsebünkből előhúznunk. Igaz, a forint dollárhoz mért folyamatos gyengülése elméletileg tompítja a nemzetközi olajárak okozta árcsökkentések mértékét.
De ez a környező államokra is igaz. Harmadrészt viszont ilyen mértékű pozícióerősödésre önmagában a nemzeti valuták fel- és leértékelődése nem ad magyarázatot. Így tehát a térség jó részét ellátó, korábban Magyarország számára kifejezetten magas tarifát szabó Mol üzletpolitikája is változhatott. Kérdés, mit szólnak ehhez például a szintén a magyar olajcsoport által ellátott szlovákok. Az elmúlt években a hazai közvéleményt oly élénken foglalkoztató „üzemanyag-turizmus” mindenesetre mostantól már kevéssé a hazai autósok részéről, sokkal inkább külföldről a hazai kutak irányába várható.
Ettől függetlenül – elsősorban a nemzetközi nyersolajár folyamatos zuhanása okán – továbbra is esnek a hazai üzemanyagárak. Szerdától mind a benzin, mind a gázolaj újabb 5-5 forinttal lesz olcsóbb. Ez 328 körüli benzin- és 348 forint körüli gázolajárat eredményezhet a kutaknál átlagosan. Kimutatásunk szerint ez közel ötéves benzin- és négyéves gázolajármélypont. A nyersolaj nemzetközi tarifája eközben tovább zuhant: a hazai piacot meghatározó Brent tegnapi, 47 dollár körüli hordónkénti ára közel hatéves mélypont. Ez már erősen közelíti az akkori zuhanás 2008. év végén, 44 dolláron elért alját, és további üzemanyagár-csökkenéseket tehet lehetővé.