A működéshez szükséges vállalatot – a Taxify Hungary Fuvarszervező Kft.-t – egyébként múlt pénteken vette nyilvántartásba a Cégbíróság 50 millió forint jegyett tőkével. A vállalat mögött azonban nem az észt startup, a Taxify áll, hanem három magánszemély: Ferentzy Zoltán, Szilágyi Balázs és Poprócsi Zsolt. Ennek okát firtató kérdésünkre Cseh Kinga azt válaszolta, hogy a bevételeket és az esetleges nyereséget itthon szeretnék befektetni, s a vállalkozás működtetése így könnyebb, a rendszer pedig átláthatóbb. A sofőrök öltözete egyébként egységes lesz, ennek költségeit a cég állja, de például az autók sárgára festését maguknak kell finanszírozniuk.
A cég működése több elemében is hasonlít az amerikai konkurens Uberére. A sofőrök például nem fix összeget fizetnek majd a vállalatnak, ahogy ez a „hagyományos" fuvarszervezőknél jellemző, hanem a produkált forgalom 20 százaléka lesz a Taxifyé. A mobiltelefonos alkalmazás működése is nagyon hasonló lesz a tevékenységét Magyarországon múlt vasárnap felfüggesztő Uberéhez.
Ám – mint azt a sajtóreferenstől megtudtuk – mindenben megfelelnek majd az aktuális fővárosi taxirendeletnek és az országos személyszállítási reguláknak. – Sokkal együttműködőbbek leszünk, mint az amerikai cég volt – mondta Cseh Kinga. A többi között sárgák lesznek az autók, amiket felszerelnek taxaméterrel, és számlát is adnak az utazásokról. A fővárosban a rendeletben előírt tarifát használják, és sofőrjeiknek az összes szükséges engedéllyel rendelkeziük kell. Emellett a Taxify fuvarszervezőként is minősítteti magát a Budapesti Közlekedési Központnál (BKK). Az ehhez szükséges dokumentumokat már beadták, a visszajelzést várják.
Cseh Kinga azt mondta, terveik szerint szolgáltatásuk valamikor „a következő hónap első két hetében" válik elérhetővé. (A Taxify oldalán egyébként a rendszerbe felvett városok között már most is szerepel Budapest. Múlt héten még hiába kerestük a magyar fővárost a listán.)
Korántsem állnak meg a magánfelhasználóknál – ebben például markánsan különböznek majd az Ubertől –, céges partnereket is szeretnének megnyerni, és személyszállításra kiírt vállalati pályázatokon is indulnának.
A flotta méretét a tervek szerint a lehető legpontosabban igazítják az igényekhez. Azaz nem szeretnének túl alacsony létszámot meghatározni, hiszen akkor nem tudnak elég gyorsan odaérni az utazni vágyókért, ha viszont túl sok autót állítanak hadrendbe, akkor a csatlakozó sofőrök bevételei elmaradnak a várttól.
Alakul egy új gigacég
A német Daimler Mytaxi nevű taxihívó szolgáltatása összeolvad brit riválisával, a Hailóval, így létrejön Európa legnagyobb alkalmazásalapú taxihívó szolgáltatója, versenyre kelve az amerikai székhelyű Uber fuvarmegosztóval – jelentette be a két cég kedden. A Mytaxi annyiban különbözik az Ubertől, hogy nem saját sofőrökkel dolgozik, hanem taxiscégekkel működik együtt. Az egyesülés révén létrejövő közös vállalat 70 millió felhasználóval és több mint 50 városban 100 ezer regisztrált taxisofőrrel rendelkezik majd kilenc európai országban. A Hailo jelenleg Nagy-Britanniában, Írországban és Spanyolországban működik. A Mytaxi Ausztriában, Németországban, Olaszországban, Lengyelországban, Portugáliában, Spanyolországban és Svédországban érhető el.