Magyarország helyett Szlovákiába megy a Jaguar
A szlovák kormány a befektetőknek nyújtandó végleges kedvezményekről kedden délelőtt rendkívüli ülésen tárgyalt, amelynek befejezése után Robert Fico kormányfő csupán annyit közölt, hogy a kabinet jelentős dokumentumot hagyott jóvá. A brit cég közleményében egyelőre arról tájékoztatott, hogy Szlovákiában kívánja felépíteni az új gyárát, ezért szándéknyilatkozatot írtak alá, és jelenleg még elemzik a helyszínt és az infrastruktúráját, valamint azokat a támogatásokat, amelyeket a szlovák kabinet igért a számára kedvező döntés fejében.
Jól értesül szlovák szakértők szerint a pozsonyi kabinet a beruházást 400 millió euróval kívánja támogatni. Ha létrejön az egyezség, akkor a délnyugat-szlovákiai kisvárosba az utóbbi évek egyik legnagyobb beruházása érkezhet, ahol legalább 6 ezer új munkahely létesülhet. Évente 300 ezer gépkocsit kívánnak itt gyártani. Azt egyelőre nem közölték, hogy milyen márkákat.
A Financial Times szerint a Jaguar Land Rover termelése gyors ütemben bővül az utóbbi években, elsőssorban a népszerű Range Rover modell kereslete miatt. A cég tavaly 460 ezer autót gyártott, és az idei cél az 500 ezres szám elérése. A Jaguar Land Rover azonban mindenekelőtt a három nagy német luxusmárkával, az Audival, a BMW-vel és a Mercedesszel kívánja felvenni a versenyt, márpedig e német cégek mindegyik évente csaknem 2 millió járművet ad el. Ahhoz, hogy a Jaguar Land Rover ezt a versenyt állni tudja, még több kapacitásra van szüksége, a közép- és kelet-európai térség pedig gyors ütemben válik globális autógyártó központtá – írta a brit lap.
Szlovákiában Pozsonyban a Volkswagennek, Nagyszombatban a Peugeot-nak, a Zolnához közeli Vágtapolcán (Teplička nad Váhom) pedig Kia Motorsnak van gépkocsigyára. Az egy főre jutó gépkocsik számában északi szomszédunk évek óta világelső.