Magyarok újítják meg az abroncsfeldolgozást

A gépjárműipar egyik jelentős problémájára, az elhasznált abroncsok újrafeldolgozására talált megoldást egy magyar vállalkozás.

Az AquaJet Zrt. a hannoveri Tire Technology Expo 2016 Környezeti teljesítmény-díját el is nyerte az ötletért. A történet már csak azért is figyelemre méltó, mert a szakmai kiállítás kitüntetését magyar vállalkozás még soha nem nyerte el. Három éve ugyan már részt vettek a rendezvényen, ám akkor annyira víziószerűnek tartotta a legnagyobb gumigyárak képviselőiből álló zsűri a technológiát, hogy még nem jutalmazták az ötletet – mondta lapunknak Kostyál Gábor, a AquaJet Zrt. többségi tulajdonosa és vezérigazgatója.

Mára azonban Hartán felépítették üzemüket, ahol az új technológia szerint dolgoznak – mondta. Az újdonság nagyon leegyszerűsítve abban áll, hogy nagyon magas víznyomással az elhasznált abroncsokat a milliméternél kisebb átmérőjű őrleménnyé tudják bontani. A feldolgozás során ráadásul azt is figyelembe tudják venni, hogy egy abroncs alapvetően három típusú gumit tartalmaz: más tulajdonságokkal bír a futófelület, az oldalfal és a belső, légzáró réteg.

A hagyományos, őrléses technológiákkal a szétválasztás lehetetlen. A munka során az AquaJet szakemberei meg tudják oldani, hogy ezeket tisztán elkülönítsék egymástól. Ezenfelül a technológia az abroncsban található drótvázat érintetlenül hagyja, így a végtermékben egyáltalán nem található fém – magyarázta az ügyvezető.

Fotó: Népszabadság/archív

A hagyományos technológiákkal az egész abroncsot ledarálják, s annak fémtartalma miatt igen szűk a felhasználhatósági terület. Jobbára játszótéri gumialap, futó- vagy műfüves focipálya kialakítása jöhet szóba. Az AquaJet gumiőrleménye viszont teljes egészében felhasználható új abroncsok gyártásához, illetve műszaki gumiáru gyártásához, részben helyettesíteni lehet olyan drága összetevőket, mint a természetes kaucsuk vagy a szintetikus gumi. – Ez a technológia az újrafeldolgozásnak egy egészen újszerű megközelítése – mondta a megoldásról Romain Hansen, a Goodyear globális igazgatója.

Az uniós támogatásból és magántőkéből megvalósult, jelenleg 16 főt foglalkoztató hartai üzem persze még aprónak mondható a nagy abroncsfeldolgozókhoz képest. Az AquaJet 2015. évi árbevétele alig negyvenmillió forint volt. A technológiát viszont folyamatosan működtetni tudjuk, s a fejlesztés ezen szakaszában ez az igazán nagy eredmény – mondta Kostyál Gábor. Ráadásul havonta több megkeresést kapnak a technológiát megvenni kívánó cégektől.

Az AquaJet ezt nem adta, viszont külső forrásra szüksége volt a további fejlesztésekhez. Végül az OTP-vezér Csányi Sándorhoz köthető kockázati tőkealap, a Bonitás KTA szállt be kisebbségi tulajdonosként a cégbe. A befektető tőkéje jelentős fejlesztéseket tesz lehetővé. A már működő üzem évi 400 tonna feldolgozókapacitását idén szeretnék megduplázni, s új üzem kialakításában is gondolkodnak, amelynek a teljesítménye 1500 tonna lenne. Ehhez jelenleg helyszínt keresnek, az is elképzelhető, hogy az új üzem nem Hartán épül meg.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér