Ma reggeltől nem mehet csődbe a Malév

A kormány lényegében rendelettel védte meg a pénzügyileg az összeomlás szélén álló nemzeti légitársaságot. Mostantól minden eddiginél aktuálisabb kérdés: mit kezd a kormány a légitársasággal?

Nem mehet csődbe a Malév, és a felszámolása esetén speciális szabályokat kell alkalmazni – döntött a kormány, evvel biztosítva a cég rövid távú üzemelését.

 A Magyar Közlönyben ma jelent meg a 4/2012. kormányrendelet, amely stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdasági szervezetté nyilvánítja a Malév Zrt.-t. Erre a csődtörvény tavalyi változása ad lehetőséget, s e rendelettel lényegében azt biztosítja a kormány, hogy ha a nehéz pénzügyi helyzetben lévő társaság ellen bármi okból felszámolás indulna, akkor az nem eredményezheti a légitársaság azonnali bedőlését és az üzemelés leállását, mint ahogy erre t5öbb cikk is utal. Az Index azt írja, hogy a cég a megszűnés szélére került, de a helyzet e kormányrendelet életbelépésével valójában pont hogy nem ez. Lényegében rövidtávon ezzel biztosított a cég üzemelése. 

A kormányrendelet megállapítja, hogy – figyelemmel az új csődtörvény vonatkozó pontjaira – e státuszból adódóan a cstv. 65–67. és 68–70. paragrafusát is alkalmazni kell a cégre. A csődtörvényt nyáron módosították, s a vonatkozó bekezdéseit akkor kell alkalmazni, ha egy cég adósságainak rendezéséhez, hitelezőikkel való megegyezéséhez, reorganizációjához nemzetgazdasági érdek vagy kiemelt közérdek fűződik, továbbá amelyeknél kiemelt gazdaságpolitikai érdek fűződik ahhoz, hogy a jogutód nélküli megszüntetés gyorsabb, átláthatóbb és egységesített eljárás szerint történjék.

Magyarul: a törvény értelmében az ilyen stratégiai jelentőségű cégeknél az állam által kijelölt felszámolónak - melynek döntéseit szinte nincs lehetőség jiogvitákban megkérdőjelezni - elsődleges célja a vagyon (jelen esetben a légitársaság) egyben tartása és működőképességének biztosítása. Nagyon fontos az is, hogy bár a törvényben konkrétan nincs benne, de bizonyos lehetőségei a felszámolónak (és nem az államnak) még arra is van lehetősége, hogy a veszteséget finanszírozza. Ez más jogértelmezések szerint ugyan ellentétes az EU-szabályozással, de ennek egy másik jogi eljárásban kell megmérettetni. 

Ez azért fontos, mert igaz: a Malévnak nincs pénze, iparági információk szerint a jó üzemi eredményeik nyereségét elviszik a pénzügyi terhei, s mindaddig, amíg ezek fennállnak, folyamatos pénzügyi támogatást igényel a légiközlekedés üzemelése. 

A finanszírozás lehetősége a munkavállalók sze mpontjából lehet megnyugtató, nem úgy a hitelezők szemszögéből: noha a követelések jogilag megmaradnak, a felszámolóbiztos joga eldönteni, mely beszállító mely tartozásait elégíti ki, e döntés során pedig a működőképességet és az egyben tartátst kell elsődleges szempontként figyelembe vennie. A Malév kapcsán ez azt jelenti, hogy a repülőgépek bérleti díja, a reptéri díjak, az üzemanyag, a bérjellegű kiadások, a navigációs díjak, valamint a catering jelentik azon költségeket, melyeket minden körülmények között kifizet a társaság. 

Minden más beszállító és hitelező, beleértve az orosz tulajdonos, a Vnyesekonombank hiteleit is, a sorrendben hátrébb kerül. 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.