galéria megtekintése

Simicska lezárta a Balatont

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 10. számában
jelent meg.

Ábrahám Ambrus, Varga G. Gábor
Népszabadság

Blokád alá vonták a Balatont a vasútépítők. A Simicska Lajos irányítása alatt álló Közgép Zrt. konzorciuma legalábbis egy sorompólezárással elérte, hogy a nyári idegenforgalmi szezonban Balatonvilágos csak tekintélyes kerülővel érhető el az M7-es autópálya felől. Akkorával, hogy ahhoz a sztrádán érkező autósoknak még egy megyematricát kell váltaniuk.

Balatonvilágoson garantált a közlekedési káosz. A magyar tenger déli partján futó vasútvonal Lepsény és Szántód-Kőröshegy közötti 32 kilométerének korszerűsítésén tavaly ősz óta dolgozó Déli Part 2013 Konzorcium ugyanis éppen a nyári idegenforgalmi szezon idejére ütemezte a gépkocsiforgalmat blokkoló útátjáró- és támfalépítést.

Pardon nincs, a 29,9 milliárd forintért szerződtetett Swietelsky–Közgép–Strabag hármas a figyelmeztetések ellenére sem változtatott munkálatai menetrendjén.

És az idő annyiban őket igazolta, hogy a pályaépítés első szakasza már el is készült, a vonatok június 14-én hajnalban visszatérhetnek a Balaton déli partjára. Az autósok viszont még csak most kezdenek igazán bosszankodni a lehúzott sorompók előtt. A Swietelsky irányítása alatt dolgozó konzorcium Balatonvilágoson nem érte be a fél útpálya elfoglalásával, a turisztikai szezon kezdetén a síneken keresztülvezető átjárót teljes szélességében lezárta. Így az M7-es autópálya 90-es kilométerszelvényében lévő aligai lehajtó felől érkező autósok nem tudnak átjutni a balatonvilágosi üdülőterületre.

 

Formálódik ugyan az egyezség arról, hogy a Club Aliga – amelyen áthalad a parti út, de mivel lezárt magánterület, azon keresztül nem lehet megközelíteni a világosi részt – megnyitja a területén átvezető utat az autósok előtt.

A díjmentes áthajtás feltétele, hogy a Balatonvilágosra tartók 15 percnél többet nem tölthetnek az üdülő kapuin belül.

Amíg a Club Aligán való áthajtás nem biztosított, addig az M7-es autópályán továbbhaladva kerülhető el a vasútépítés miatt elzárt terület, s az aligai csomópont helyett a Siófok keleti kijáratánál lehajtva próbálhatnak szerencsét. A Balatonszabadi-Sóstó területén átvezető akár 15 kilométeres kerülő költsége pusztán az elfüstölt üzemanyag árában számolva is forintosítható, de zsebbe vágóbb azonban, hogy aki az M7-es siófoki elhagyása után nyugatról közelíti meg Balatonvilágost, kénytelen a Somogy megyei matricát is megváltani. Ami feltéve, hogy nem a heti vagy havi matricával utazik, ötezer forintos pluszköltséget jelent számára.

Nyár végéig le lesz zárva Világos egyetlen vasúti átjárója
Nyár végéig le lesz zárva Világos egyetlen vasúti átjárója
Varga G. Gábor / Népszabadság

Az ötezer forintos költségtől Tasó László menthetné meg az autósokat, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára már tavasszal tájékoztatást kapott az ügyről. A szakmai javaslatok ellenére azonban a tárca halogatta a döntést. Úgy tudjuk, az egyre növekvő felháborodás csak néhány napja váltott ki cselekvést. Kétségbeesett kapkodás keretében az NFM elkezdte gyűjteni a lehetséges beavatkozási lehetőségeket: felmerült, hogy az M7-es Balatonvilágos, illetve Siófok-kelet közti nyolc kilométerén a nyári idegenforgalmi szezon idejére ingyenessé tennék a sztráda használatát. Ennek azonban még híre-hamva sincs.

Ha véletlenül döntés születik, a kényszerű kerülő akkor is marad annak, aki Balatonvilágosra tart. Ennek hatását a helyi idegenforgalomból élő vállalkozások máris megérezték.

Lényegesen kevesebb a vendég, és az idelátogató kevesek kedvét is elveszik az üdülőterület útjait használó hatalmas teherautók. Pintér Gábor apartman- és vendéglőtulajdonos úgy tartja: aki a megközelíthetetlen területeket elkerülve egyszer elautózott Siófokig, már nem fordul vissza a világosi strandolás kedvéért, ami a világosi vendéglátósoknak tönkreteszi a szezonját. Mint mondta, a harcot nem adták fel. A balatonvilágosi turisztikai cégeket képviselő Fehér-partok Turisztikai Egyesület kezdeményezte, hogy veszteségeiket az iparűzési és az építményadó nyolcvan százalékának elengedésével ellentételezzék. Vagy ha ez nem lehetséges, a vasútépítők fizessenek a javasolt adóelengedés mértékével megegyező kártérítést.

Balatonvilágoson októberben kell megnyitni a szintbeli útátjárót. A lombhullás idején a nyaralók téliesítésére leruccanó ingatlantulajdonosok így már kerülők nélkül juthatnak majd le a tópartra. Ünnepelni azonban mégsem érdemes, a dél-balatoni vasút építése 2016-ban egészen Balatonszentgyörgyig folytatódik. A vonatforgalom akár már az idén újra leállhat, azt pedig csak remélni lehet, hogy a vasútépítők okulnak az idei fiaskóból, és jövőre nem a nyári szezon idejére zárják le az sorompókat.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.