Formálódik ugyan az egyezség arról, hogy a Club Aliga – amelyen áthalad a parti út, de mivel lezárt magánterület, azon keresztül nem lehet megközelíteni a világosi részt – megnyitja a területén átvezető utat az autósok előtt.
A díjmentes áthajtás feltétele, hogy a Balatonvilágosra tartók 15 percnél többet nem tölthetnek az üdülő kapuin belül.
Amíg a Club Aligán való áthajtás nem biztosított, addig az M7-es autópályán továbbhaladva kerülhető el a vasútépítés miatt elzárt terület, s az aligai csomópont helyett a Siófok keleti kijáratánál lehajtva próbálhatnak szerencsét. A Balatonszabadi-Sóstó területén átvezető akár 15 kilométeres kerülő költsége pusztán az elfüstölt üzemanyag árában számolva is forintosítható, de zsebbe vágóbb azonban, hogy aki az M7-es siófoki elhagyása után nyugatról közelíti meg Balatonvilágost, kénytelen a Somogy megyei matricát is megváltani. Ami feltéve, hogy nem a heti vagy havi matricával utazik, ötezer forintos pluszköltséget jelent számára.
|
Nyár végéig le lesz zárva Világos egyetlen vasúti átjárója Varga G. Gábor / Népszabadság |
Az ötezer forintos költségtől Tasó László menthetné meg az autósokat, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára már tavasszal tájékoztatást kapott az ügyről. A szakmai javaslatok ellenére azonban a tárca halogatta a döntést. Úgy tudjuk, az egyre növekvő felháborodás csak néhány napja váltott ki cselekvést. Kétségbeesett kapkodás keretében az NFM elkezdte gyűjteni a lehetséges beavatkozási lehetőségeket: felmerült, hogy az M7-es Balatonvilágos, illetve Siófok-kelet közti nyolc kilométerén a nyári idegenforgalmi szezon idejére ingyenessé tennék a sztráda használatát. Ennek azonban még híre-hamva sincs.
Ha véletlenül döntés születik, a kényszerű kerülő akkor is marad annak, aki Balatonvilágosra tart. Ennek hatását a helyi idegenforgalomból élő vállalkozások máris megérezték.
Lényegesen kevesebb a vendég, és az idelátogató kevesek kedvét is elveszik az üdülőterület útjait használó hatalmas teherautók. Pintér Gábor apartman- és vendéglőtulajdonos úgy tartja: aki a megközelíthetetlen területeket elkerülve egyszer elautózott Siófokig, már nem fordul vissza a világosi strandolás kedvéért, ami a világosi vendéglátósoknak tönkreteszi a szezonját. Mint mondta, a harcot nem adták fel. A balatonvilágosi turisztikai cégeket képviselő Fehér-partok Turisztikai Egyesület kezdeményezte, hogy veszteségeiket az iparűzési és az építményadó nyolcvan százalékának elengedésével ellentételezzék. Vagy ha ez nem lehetséges, a vasútépítők fizessenek a javasolt adóelengedés mértékével megegyező kártérítést.
Balatonvilágoson októberben kell megnyitni a szintbeli útátjárót. A lombhullás idején a nyaralók téliesítésére leruccanó ingatlantulajdonosok így már kerülők nélkül juthatnak majd le a tópartra. Ünnepelni azonban mégsem érdemes, a dél-balatoni vasút építése 2016-ban egészen Balatonszentgyörgyig folytatódik. A vonatforgalom akár már az idén újra leállhat, azt pedig csak remélni lehet, hogy a vasútépítők okulnak az idei fiaskóból, és jövőre nem a nyári szezon idejére zárják le az sorompókat.