Útdíj: újabb bőrt készül lehúzni a kormány
Húszmilliárd forint többletterhet rakhat a közúti fuvarozókra a kormány. A használatarányos útdíjnál alkalmazott környezetvédelmi kategóriákat eredetileg az útdíjrendszer januári kiterjesztésével egy időben sorolták volna át. A tervek elkészültek, a bevezetés csak döntés kérdése.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) megrendelésére a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) tanulmányt készített arról, miként lehet a teherautók használatarányos útdíjánál alkalmazott környezetvédelmi kategóriákat úgy átvariálni, hogy az a költségvetés bevételeit növelje. Az útdíjrendszerben a korszerűbb tehergépkocsik kilométerdíjait 0,8-es és 0,85-os szorzószámmal mérséklik, a régebbi, környezetszennyezőbb járművekét ellenben 1,15-os, illetve 1,2-es szorzóval büntetik.
|
Elveszhet a korszerűbb motorral szerelt teherautók előnye Kurucz Árpád / Népszabadság |
Amennyiben a KKK javaslatai szabad jelzést kapnak, azok a belföldi fuvarozók faragnak rá, akik az elektronikus útdíjrendszerben környezetvédelmi szempontból semlegesnek tekintett Euro2-es, illetve az eddig kedvezményt élvező Euro3-as és Euro4-es besorolású tehergépkocsikkal dolgoznak. A hozzávetőleg ötezer, elsősorban a lakosság közvetlen kiszolgálásával foglalkozó, zömében például építőanyagot, tűzifát, bútort szállító kisvállalkozó útdíjszámlája ugyanis a mostaninál is vaskosabb lenne.
Talán éppen a döntéshozók motiválására a KKK-nál kiszámolták azt is, mennyivel nőnek a kis cégek terhei. Szerintük a módosítás egy járműre jutó költsége nem éri el a havi háromezer forintot. A díjstratégiai iroda munkatársai azt is rögzítették, hogy az általuk üdvözítőnek tekintett megoldás révén a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. a 2014-re várt mintegy 160 milliárd forint után az idén akár már 179,6 milliárd forintot is beszedhet a 3,5 tonna feletti közúti áruszállító járművektől.
Méghozzá úgy, hogy a hozzávetőleg 12 százalékos bevételnövekedésben a januárban egyébként végrehajtott ötszázalékos díjemelés, illetve a hálózat bővítése még nincs is benne. (A kettő együtt önmagában nyolc százalékkal növeli a bevételeket.) És a legkecsegtetőbb, hogy ehhez nem kellett volna többet tenni, mint az eddig egyes szorzóval párosított alapdíjat fizető, 1997 és 2000 között forgalomba helyezett Euro2-es teherautókat átsorolni a 15-20 százalék pluszdíjjal büntetett körbe. Na meg az Euro3-as és Euro4-es teherautók gazdáitól elvenni a nekik járó környezetvédelmi díjkedvezményt, és helyüket a semleges kategóriában kijelölni. Ha pedig ez megvan, máris dől a pénz.
Más kérdés, hogy a KKK díjstratégiai szakértőinek anyagát olvasva az útdíjrendszer „bevételtermelő képességének fokozási” lehetőségeiről tanulmányt rendelő NFM felelős vezetői megérezhették azt is: a közúti fuvarozók rossz néven veszik majd a javaslatot. Mert hát a kamionok úthasználatára kivetett kilométerdíjak differenciálásánál használt környezetvédelmi szorzók átalakításáról egy éve tárgyalni próbáló szakmai szervezetek nem újabb kormányzati lenyúlásban, hanem a korszerű járműveket használó vállalkozások versenyhelyzetének javításában gondolkodnak. A közúti fuvarozók azt szeretnék, ha a legkörnyezetkímélőbb Euro5-ös és Euro6-os besorolású tehergépkocsik új kedvezménykategóriát kapnának.
Egyelőre nem lehet tudni, hogy a fuvarozók javaslataiban szereplő „A+” kategória valaha megjelenhet-e az elektronikus útdíjrendszer környezetvédelmi besorolásai között. Szakmai szervezeteiknek be kellett érniük azzal, hogy Fónagy János, az NFM parlamenti államtitkára levélben köszönte meg részvételüket az útdíjrendszer kiterjesztéséről utólag lefolytatott egyeztetésen. És bár a levél szerint véleményüket a kormány döntését megelőző előterjesztés készítésénél figyelembe vették, a kamionosok ennek nyomát sem találják. Azt viszont már tudják, hogy a kormány útdíjfegyverében van még egy töltény, amire rávésték: kamionosok.