Lejárt az ügyeskedő külföldiek ideje
Kibabrált a magyar utakon „feketefuvarokkal” előnyt szerző, unión kívüli országok kamionosaival a kormány. Egy május 4-én hatályba lépő rendelet alaposan megszigorítja a közúti fuvarozók rakodási helyeken alkalmazott ellenőrzését. A nemzetközi engedélyekkel visszaélő, kitöltetlen dokumentumokkal árut szállító szakvállalkozók éppen úgy megüthetik a bokájukat, mint a papírok meglétét nem ellenőrző telephelyek. A közigazgatási bírság 300 ezer forint.
Nehezebb lesz „előzni” az unión kívülről Kurucz Árpád |
Lapunk úgy tudja, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) fontolgatja a fuvarokmányok elektronikus ellenőrzésének bevezetését is. Ennek mikéntjéről egyelőre keveset lehet tudni, de a hírek szerint ebben szerephez juthat a tavaly július óta működő elektronikus útdíjrendszer. A kormány rendelete lényegében bezárja a kiskaput az ügyeskedők előtt. Eddig ugyanis semmi sem akadályozta meg, hogy a többi között ukrán, török, orosz kamionosok trükközzenek a közösség különböző országaiba szóló engedélyekkel.
A hókuszpókusz egyszerű volt: az uniós államok mindegyike kétoldalú egyezmények alapján ad engedélyeket a közösségen kívüli országok fuvarozóinak. Az egy útra szóló engedélyeket a schengeni határ átlépésekor a vámnál ellenőrzik, és az űrlapok kitöltésével érvényesítik. De ahogy a magyar fináncok nem hederítenek a lengyel fuvarengedélyekre, úgy mondjuk a szlovákok sem töltetik ki a magyarországi fuvaroknál használatos okmányokat. A Keletről érkező kamionos hazánkba szóló engedélye így annak ellenére használható marad, hogy az unió területére lép.
Oda, ahol a belső határokon már nem kell ellenőrzésre számítania, és ahol az egyébként egy útra szóló papírjával, akár Magyarországon is annyiszor vállal fuvart, ahányszor csak akar. Hivatalosan nincs válasz arra, az unión kívüli fuvarosok hány megbízást happoltak el eddig magyar versenytársaik elől. Mindenesetre egy, az elektronikus útdíjrendszer bevezetése előtt készült felmérés azt mutatta: kizárólag a török kamionosok mintegy kétszer annyi autópálya használatát lehetővé tevő matricát vásároltak egyetlen év alatt, mint amennyit a fuvarengedélyeik alapján fel kellett volna használniuk.
A magyar határt átlépő, nem uniós kamionosoknak május 4-től akkor is ki kell tölteniük a hazánk útjaira szóló fuvarengedélyt, ha a határon ezt nem kéri senki, és nincs olyan készülék sem, amivel a határátlépés helyét, pontos idejét, a jármű kilométeróra-állását rögzíteni lehet. Ez azzal jár, hogy a tilosban járók a közúti ellenőrzéseknél nem hivatkozhatnak arra: uniós területről léptek be az országba. Újdonság lesz az is, hogy a kitöltött fuvarengedélyeket a felrakó-, illetve lerakóhelyeken be kell mutatni. Ha itt a papírokban hibát találnak, megtagadhatják a kamion rakodását, és ezt bejelentik a hatóságoknak is.
A fuvarengedélyen a fel- és lerakodás helyét, pontos idejét, valamint a fuvarozó jármű kilométeróra-állását is rögzíteni kell. A dokumentum másolatát pedig a fuvarlevél telepen maradó példányához csatolják. Pusztán csak azért, hogy ha kell, a szakhatóságok kérésére még egy évig bemutathassák.