Lassan tisztul a kép telefonadóügyben
Az MTI értesülése szerint a héten eldől, hogy a sok verzió körül melyik lesz a befutó. A tárca és a cégek emberei tovább egyeztetnek, mert egyelőre még a távközlési cégek véleménye sem egységes.
Mint a Népszabadság is írta, több cég amellett tört lándzsát, hogy előfizető-alapú legyen az adó, míg a tárca és más cégek a forgalomalapú adóval kalkulálnak. Egy harmadik álláspont szerint mindenki akkor járna jól, ha az adót a havidíjba építenék be, méghozzá arányosan. Kérdés az is, hogyan fizetik majd az adót azok a mobilosok, akik előre fizetett, prepaid kártyát használnak, hogy mi történik azokkal a flottásokkal és vállalati ügyfelekkel, akik egy előre meghatározott csoporton belül most ingyen, nulla forintért hívhatják egymást.
Abban viszont egységesnek látszanak a cégek, illetve egyetértenek a kormánnyal, hogy a kisfogyasztókat, a kevésbé tehetőseket és a nyugdíjasok jó részét valamiféle védelemben kell részesíteni. Mindebből az látszik valószínűnek, hogy akármilyen alapú adót is vezetnek be, azt differenciáltan teszik, s lehet, hogy a vállalatoknak vagy a többet telefonálóknak többet is kell majd fizetniük.
Az álláspontok közelednek abban is, hogy a távközlési cégek nem tudnak ilyen rövid idő alatt nagymértékű informatikai fejlesztéseket végrehajtani ahhoz, hogy percalapú adót fizetessenek meg a felhasználókkal. Mindenesetre a számítások és a modellek elemzése gőzerővel folyik, hiszen az idő sürget: ahhoz, hogy az új adót a tervek szerint júliustól bevezethessék, hamarosan a parlament elé kell terjesztenie az ezzel kapcsolatos módosító javaslatokat.
A kormány eredeti elképzelése szerint a kezdeményezett hívások minden megkezdett perce után 2 forint adót kell fizetni, hasonlóan minden SMS és MMS után. Az előzetes számítások szerint a 2 forintos telefonadó az ügyfélkör jelentős része számára kétszámjegyű költségnövekedést eredményezne. Egy ilyen mértékű emelkedés nemcsak a lakossági előfizetők számára lenne hatalmas teher, hanem a magyar vállalatok számára is, hiszen az adó miatt megugró távközlési költség rontaná a vállalatok versenyképességét, s valószínűleg csökkentené a telefonálási kedvet is. Így pedig a távközlési cégek is bevételcsökkenést szenvednének el.
A távközlési adóval az idén 30 milliárd, jövőre körülbelül 52 milliárd forinttal akarja növelni a kormány a költségvetés bevételeit. Ennek alapján éves szinten körülbelül 3,5-4 ezer forint, azaz körülbelül havonta 300 forint jut egy felhasználóra. Magyarországon mintegy 11,5 millió mobilelőfizetést és 2,9 millió vezetékes vonalat tartanak számon.
Ugyanakkor a tisztán előfizetés-alapú adónak is lennének hátrányai, hiszen sok embernek van több SIM-kártyája, illetve céges és magántelefonja. Nem beszélve arról, hogy egyre nő a gép-gép közötti kommunikációt lebonyolító kártyák száma is.