galéria megtekintése

A külföldiek elvihetik az árut a hazai polcokról

9 komment

Batka Zoltán

Újabb tüntetésekre készülnek a nyár elején demonstráló gazdák. A kiskereskedelmi láncok közül leginkább a Lidlre vannak kibukva.

Országos hálózatot szerveznek a tavasz óta az alacsony felvásárlási árak miatt tüntető tejtermelők, október közepétől pedig újabb, minden eddiginél nagyobb demonstrációkat kezdeményezhetnek áruházláncokkal szemben – tudta meg a Népszabadság László Róberttől, a korábbi demonstrációk egyik szervezőjétől, a tejtermelők demonstrációs bizottságának tagjától.

A testület úgy látja: hiába emelkedtek számottevően a nyers tej felvásárlási árai a külpiacokon, idehaza nyoma sincs előrelépésnek, az árak „beragadtak" kilogrammonként a 66-70 forintos szinten. Ez továbbra is súlyos veszteséget jelent a termelőknek, mivel a tej önköltségi ára 110 forint körüli, így a termelőknek – támogatással együtt is – komoly ráfizetés hazai felvásárlóknak eladni a terméket.

László Róbert elmondta azt is: úgy gondolják, hogy elsősorban az élelmiszerlánc végén lévő kiskereskedők, kereskedelmi láncok nyomják le a felvásárlási árakat, mivel szimplán nem hajlandók egy adott ár fölött átvenni a terméket a feldolgozótól. Amennyiben a feldolgozó megpróbálja emelni az átadási árait, úgy a kiskereskedő abban a pillanatban importárut hoz be helyette. Így viszont László Róbert szerint előbb-utóbb a hazai termelők rákényszerülnek arra, hogy külföldre adják el a tejüket, elsősorban Olaszországba és Kínába. A távol-keleti ország fogyasztása ugyanis felívelőben van, így a kialakuló keresleti piacon elképzelhető, hogy előáll a néhány évvel ezelőtti helyzet: a külföldi felvásárlók elviszik az árut a hazai polcokról, azaz ismét tejhiány lehet idehaza.

 

Miután a kormányzat lényegében alig-alig reagált a tejesek nyár eleji petícióira, illetve tüntetéseire, ezért a termelők most újra szervezkedni kezdenek: rövidesen a nyomtatott vidéki és a szakmai sajtóban hirdetéseket fognak közzétenni, majd október első felében immáron az egész országból akcióra fogják hívni a hazai tejtermelőket. Közben már javában monitorozzák a piaci végfogyasztói árakat, és próbálják kiszűrni azokat a renitens piaci szereplőket, akik rendre gyanúsan alacsony – áfacsaltnak tűnő – tejet tartanak a polcokon, vagy más módon próbálják letörni a hazai tejárat. Ezt követően, október második felében újabb demonstrációkra számíthatnak azok a kiskereskedő piaci szereplők, akik rendre letörik a piaci árat.

Nyár elején tejtermelők Budapesten vágtak át szarvasmarhákkal. A látvány megismétlődhet
Nyár elején tejtermelők Budapesten vágtak át szarvasmarhákkal. A látvány megismétlődhet
Földi Imre / Népszabadság

László Róbert közölte azt is: a múlt héten lefolytatott árvizsgálataik szerint a termelői nyerstej-árak emelkedésének a legnagyobb gátja jelenleg a kereskedelmi láncok közül a Lidl. Válaszul a Lidl csak annyit mondott, hogy minden tejtermék-egyeztetésen részt vesz, és igen nagy hangsúlyt fektet a termékskálájában a magyar tejtermékekre, így tavalyhoz képest 6 millió literrel több magyar tejet és 400 tonnával több magyar sajtot vett át a magyar termelőktől. „A Lidl Magyarország elkötelezett híve a magyar gyártók által előállított termékeknek, ahol arra törekszünk, hogy szortimentben minél nagyobb arányban legyenek jelen ezek a termékek, melynek körét vállalatunk a vásárlók igényeinek megfelelően, önállóan alakítja" – írta a lánc a Népszabadság megkeresésére.

Visszafogottabban nyilatkozott a nyári tüntetések egyik fő szervezője, Hegedűs Imre. A bicskei Mezőgazdasági Zrt. ügyvezetője szerint már most sokan kezdtek exportálni, ami némileg lehűtötte a kedélyeket a szakmában, azonban azt Hegedűs is elmondta: a nyár elején felvetett alapprobléma azóta sem oldódott meg. Így a kormányzat nem hajlandó az UHT tejek áfájához hozzányúlni, pedig azzal elejét lehetne venni az újra és újra elharapódzó adócsalásnak, aminek a végén a tisztességes tejtermelőket éri súlyos kár. Azaz: az exportpiac fellendülésével kis levegőhöz juthatnak az ágazat szereplői, ám idő kérdése, hogy újra olyan válság söpörjön végig a hazai tejágazaton, mint ami idén tavasztól nyár közepéig tartott.

Hegedűs Imre úgy látja, hogy nem csak a kiskereskedők árletörésével van gond. A probléma ezen túlmenően szerkezeti: Magyarországon nem valósult meg a tejpiaci integráció, így külön kézben van a legelő, a termelés, a feldolgozás, ez a széttöredezettség pedig állandósítja azt a helyzetet, hogy az ágazat nagyon nehezen tud egységesen fellépni a saját érdekében. Másfelől a feldolgozók nem fektettek be termékfejlesztésbe, így Magyarországnak nincsenek olyan tipikus magas hozzáadott értékű, versenyképes tejtermékei, mint amilyenek például az olasz vagy francia sajtok.

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.