Meglódult az Alfa Busz

Tizenhat országban versenyez a megrendelésekért az Alfa Busz-csoport. A székesfehérvári autóbuszgyártó tulajdonosa elsősorban a külföldi megrendelések felfutásában bízik: Volvo-alvázra épített buszaikra az orosz és a svájci piacon egyaránt akadt vevő, de Debrecen új közlekedési cége is tőlük veszi a járműveit.

Volvókat gyárt Székesfehérváron Mogyoróssy Tibor. Az Alfa Busz-csoport többségi tulajdonosa nem csak személyautóban utazik: az Ikarus egykori buszgyárának területén bérelt üzemében autóbuszok készülnek, és gyakran hivatalos találkozóira is egy a Bamako-ralira készült versenybusszal kel útra. Hat év alatt elérte, hogy cége Európában harmadikként partneri jogosítványokat kapott a Volvo Bus Corporation (BC) vezetésétől, így termékeit a megbízhatóságáról ismert svéd gyár márkajelzésével forgalmazhatja.

Összeszerelő üzem az Ikarus-telep területén. A válság ellenére bővít az Alfa Busz
Összeszerelő üzem az Ikarus-telep területén. A válság ellenére bővít az Alfa Busz

Van, aki beszél róla, és van, aki buszokat gyárt - fogalmaz Mogyoróssy Tibor. Tárgyalópartnerei hamar megtapasztalják, hogy az ügyvezető nem mesélni szeret a szerelőcsarnokaiban készülő járművekről. Inkább gyártásuk körül tüsténkedik. Munkatársai úgy tartják: gyakran csak azért tudják tartani a vállalt határidőket, mert 63 éves főnökük maga "tolja át" az új buszokat a szereldén - 2003 óta összesen több mint 400, különféle Volvo-alvázra épült, de saját tervezésű és fejlesztésű autóbuszt.

Az Alfa Busz által gyártott járműveknek ma már nyolc fő, ezen belül mintegy ötven altípusa van. De új termékek is készülnek: nyolcméteres, teljesen elektromos - akkumulátoros hajtású -, alacsony padlós városi midibusz, 8,8 méteres iskolabusz, 10,5 méteres luxus turista-, illetve tárgyalóbusz és 18,75 méteres húzómotoros csuklós városi és elővárosi autóbusz.

A cégtulajdonos ügyvezető egyszerre több mint egytucatnyi nyársat tart a tűzben: a svéd Volvo BC jóváhagyásával 16 országban értékesítheti autóbuszait. Figyelmét az orosz, az iraki, a szerb, a bolgár, az ukrán, az albán és a szlovén pályázatok éppen úgy nem kerülik el, mint ahogy kész ajánlatot adni Szlovákiában, Boszniában, Moldáviában, Macedóniában. Szerinte nincs túl kicsi vagy túl nagy tender. Akár egyetlen autóbusz gyártásáért is versenybe száll.

Horvátországban 37 busz szállításáért versengenek az Alfa Busz és a Volvo BC színeiben. Ráadásul a hírek szerint nem is eredménytelenül: ajánlatuk a tenderen a legmagasabb pontszámot kapta. Igaz, eredményt még nem hirdettek.

De beneveznek egy 40 darabos csuklósbusz-tenderre Romániában, Temesváron. Csehországban három járművüket tesztelik próbaüzemben. Svájcban pedig hét - az alpesi ország Európai Unióénál is szigorúbb környezetvédelmi előírásait teljesíteni képes -, részecskeszűrős motorral szerelt autóbuszuk van szolgálatban.

Néhány hete Oroszországba is szállítanak. A Leningrád megyei önkormányzat tenderét még 2007-ben nyerték meg. Akkor tízmillió euró értékben 50 darab, Volvo-alvázra szerelt távolsági busz szállítására kötöttek szerződést. Az első, már leszállított járművek áprilistól közlekednek Arhangelszk, Murmanszk, Szentpétervár, Helsinki és Tallinn között. De van remény a folytatásra is: a közelmúltban tárgyaltak a moszkvai önkormányzat és a közlekedési vállalat, valamint a tusinói autóbuszgyár képviselőivel is.

- Minden normális ország a határain belül költi el a közszolgáltatások fejlesztésére, így például a közösségi közlekedésben használt járművekre szánt költségvetési pénzt - vélekedik Mogyoróssy Tibor. Szerinte ennek így kellene lennie Magyarországon is. A belföldi busztendereken azonban a hazai buszgyártóknak nincs könnyű dolguk. A magyarországi kihívásokkal szerinte csak azok a cégek nézhetnek szembe a siker reményével, akik korszerű termékeket gyártanak, és európai módon működnek. A belföldi megrendelőktől sem várható el ugyanis, hogy beérjék elavult szerkezetekkel - pénzükért a lehető legjobb buszokat akarják.

Dicséretes példának tartja a debreceni busztendert, ahol az elbírálásnál a hazai hozzáadott értéket is figyelembe vették a döntéshozók. Európa legnevesebb gyártóival versenyezve az Alfa Busz nyert. Összesen száz darab 12 méteres és negyven 18 méteres csuklós buszt szállítanak Debrecenbe. Jelenleg napi egy alacsony padlós buszt gyártanak.

A fejlett gyártmány azonban önmagában kevés, a járművek csak színvonalas szolgáltatásokkal értékesek igazán. Így nem meglepő, ha a magyarországi tendereken pontozzák, hogy egy-egy alkatrész utánpótlása mennyi időt vesz igénybe. Emellett érthető az is, ha a szempontok között szerepel, hogy a szakszervizek milyen messze vannak a vásárló telephelyétől. Az Alfa Busz tulajdonosa szerint nem szabad leragadni az aktuális elvárások teljesítésénél. Fejlődni és fejleszteni kell. Erre a legjobb lehetőséget a speciális megrendelések jelentik.

A gazdasági válság a buszgyártókat sem kerüli majd el. Mogyoróssy Tibor szerint azonban cégüknek egyelőre nincsenek nehézségei. Olyannyira, hogy ötvenfős létszámbővítést terveznek. Ennek ellenére valószínűnek tartja, hogy az állami kiadások csökkentése miatt a magyar buszgyártók elsősorban külföldön találnak majd vevőt a következő időszakban. A buszközlekedéssel foglalkozó állami és önkormányzati cégek ugyanis valószínűleg az eddiginél is kevesebbet vásárolnak majd.

A 250 főt foglalkoztató székesfehérvári cégnél gyakran vágnak bele olyasmibe, amire maga a Volvo sem szívesen vállalkozna. Ha például a megszokottnál kisebb padlómagasságú buszra van igény, az Alfa néhány hét alatt átalakítja a szabványos alvázát, és elkészíti a világ minden Volvo-gyárában és szervizében használható egységes dokumentációt is. De a hátul dupla ajtós városi autóbusszal is csak azért állhatott elő rövid idő alatt a svéd gyár, mert a magyar cégnél megtervezték és legyártották.

Az Alfa Busz-csoport gazdálkodási adatai (millió forint)

Forrás: Alfa Busz-csoport

 

  2003 2004 2005 2006 2007 2008 előzetes
Árbevétel 442,0 1835,3 3854,3 6408,3 6732,8 6733,3
Mérleg szerinti eredmény 8,5 3,3 29,6 19,9 107,7 -84,8
Saját tőke 119,5 122,9 152,6 254,3 362,1 277,3

Az Alfa Busz-csoport értékesítési adatai (darab)

Forrás: Alfa Busz-csoport

 

  2003 2004 2005 2006 2007 2008
Saját gyártás 8 34 47 87 113 73
Kereskedelmi 0 4 32 54 23 68
Összesen 8 38 79 141 136 141
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.