Csillag takarékfényen
Hiába szállt be közel kétmilliárd euróval a Daimler konszernbe az abu-dzabi illetőségű Aabar befektetési társaság, a friss tőke sem elég az autógyár bajainak orvoslására. A Mercedes és Smart márkájú kocsik értékesítése februárban negyven százalékkal esett vissza, így a válságos időszakban Dieter Zetsche elnök-vezérigazgatónak nem maradt más választása, mint újabb drasztikus takarékossági programot hirdetni.
A szerdán Stuttgartban, rendkívüli üzemi gyűlésen ismertetett nadrágszíjmeghúzás értelmében a termelésben a már amúgy is rövidítettnek számító 35 órás munkahét a szalagok mellett további egy-öt órával csökken. A kutatási-fejlesztési részlegekben dolgozóknak és az adminisztratív munkatársaknak a heti 40 helyett 35 órát kell dolgozniuk. Az év végéig elhalasztják az idén májusban esedékes 2,1 százalékos béremelést, és jelentősen megkurtítják az üdülési és karácsonyi pénzeket is. Egyelőre nem fizetik ki a 2008-ra járó nyereségrészesedést sem. A menedzserek már lemondtak minden bónuszról és prémiumról. Az intézkedés-csomaggal összességében legalább kétmilliárd eurót akarnak megtakarítani. Erich Klemm, a Daimler üzemi tanácsának elnöke a legfőbb célnak a munkahelyek megőrzését nevezte, ugyanakkor a terhek igazságos elosztását, a menedzserektől nagyobb áldozatvállalást sürgetett.
A rövidített munkaidő várhatóan a második fél évben is megmarad. A megszorítások átlagosan 14-15 százalékos jövedelemcsökkenéssel járnak, de ennek fejében gazdasági okokból egyelőre senkit sem bocsátanak el. Günther Fleig, a személyzeti ügyekért felelős igazgatósági tag ugyanakkor hozzátette: ha a válság tovább mélyül, a létszámleépítés elkerülhetetlenné válik. Az érdekképviselettel korábban kötött bértarifa-szerződésben a Daimler vállalta, hogy 2011-ig gazdasági okokból nem lesznek elbocsátások.
A Daimler, pontosabban a Mercedes, szinte semmit sem profitált a nagykoalíciós Merkel-kormány konjunktúraélénkítő programjában szereplő 2500 eurós roncsprémiumából. A kilencévesnél idősebb gépkocsijukat a roncstelepen leadó és új kocsit vásárló németek döntő részben kis autókat vesznek, s ebből olyan márkák profitálnak, mint a Fiat, a Ford, a Kia, az Opel, a Peugeot és a Renault.