belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
26. szombat

Bajnai radikálisan lépne

A gazdasági miniszter szerint valutaválság lehet a politikai felelőtlenség ára

A kormány lényegi kiigazítást jelentő törvényjavaslatait még ebben a fél évben el kellene fogadtatni a parlamenttel. Amennyiben ez nem történik meg, akkor már idén devizaválság lehet Magyarországon, ami tartós társadalmi, gazdasági szétesést okozna - mondta lapunknak Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter. Szerinte ezt határozott cselekvéssel lehet megakadályozni.

Szabó Brigitta| Népszabadság| 2009. március 16. |19 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

kuntakunta | 2009. március 22. | 20:53:39

"laciba42 | 2009. március 16. | 16:01:29

Csak nem alcsuti-és felcsuti Nagy ? mesemondó OV. a mérce? Hát elég alacsony."

Te beteg fasz te még mindig Orbánozol????

Realista44 | 2009. március 18. | 21:10:00

Autopia: amit te feszegetsz - a pártsemlegesség az EU-s támogatási alapok felhasználásában - szószerint kodifikálva van az EU-s rendeletekben, ezzel kezdődnek a preambulumok. Ezenkivül a felhasználás szigoru ellenőrzése is elő van irva. De hol volt például a Zuschlag által megpályázott és lehivott támogatási pénzek ellenőrzése? Számtalan esemény bizonyitja, hogy az EU szervezetei is csak olyan kócerájok, mint amilyen EU polgárok müködtetik. Ugye 3 évvel ezelött az egész Bizottságot le kellett váltani KORRUPCIÓ miatt!!! Abba a hibába estünk, hogy idealizáltuk az EU-t és ezzel bizonyos mértékig védtelenül hagytuk magunkat pl. a támogatások felhasználásának egész vertikumában.

autopia | 2009. március 18. | 10:37:36

Realista: amit legutobb irtal, az felveti azt a gondolatot, hogy az EU penzeket eloszto szervezeteket nem kellene politizalni, azaz az ott dolgozok legyenek függetlenek es igy több kormanyperioduson at is maradhassanak a helyükön.
Tudom, hogy ez irrealisnak tünik, hiszen a magyar kormanyok többsege ezeket a poziciokat es az elosztott penzeket is jutalmazas jelleggel a klienturajanak osztogatja ki - es ezzel a penzek elerese/felhasznalasa minden bizonnyal nem a leghatekonyabb.
Ez nem csak magyar problema, de azt hiszem, hogy minel keletebbre vagyunk, annal inkabb igy van.
Az EU penzeket nem politikai prefere3nciakkal adjak, igy politikamentesen is illene elosztani - akar egy az EU altal nemcsak felügyelt, hanem a Nemzeti Bank függetlensegehaz hasonloan független nemzeti szervezeten keresztul. A "palyazatok irasa" es "elbiralasa" nagyon sok kisertest jelent az enyveskezu valasztott politikusainknak.

Realista44 | 2009. március 17. | 00:54:09

Egyetértek azzal, hogy kormányzati szinten az EU Strukturális alapjából és a Kohéziós alapból lehivható támogatások egész folyamatának irányitása dilletáns. A csatlakozási felkészülés oroszlánrésze, amit pl. az EU PHARE és SAPARD programjai finansziroztak nagyjából 1998-tól indultak be a twinning programokkal és tartottak 2004-ig. Akkor Bajnai Gordon apukájával éppen a Hajdu-Bétet vitte csődbe, nem volt ideje az EU aqui-communitair-t tanulni. Kárt okozva a szoc-lib kormány kirugta a minisztériumokból mindazokat a munkatársakat, akiket az EU-s pénzekből kitanitottak, begyakoroltattak mind az országprogram megirására az EU által meghirdetett fejlődési irányoknak megfelelően, lásd alternativ energia források, a projektek pályázatainak meghirdetésére, a pályázatok elbirálására, a teljesités ellenőrzésére és monitorozására. Helyükre képzetlen, de szoci-libsi munkatársakat ültettek. Az egyik ilyen Dobrev Klára volt a NFH elnökhelyettese, a másik Bajnai Gordon. Amikor átvették az EU-s ügyeket alapdolgokkal nem voltak tisztában, nem ismerték az EU-s rendeleteket, abból meg van több ezer. Ezt nem lehet egy pár hónap alatt elsajátitani.

immortal | 2009. március 16. | 21:12:22

Athlay | 2009. március 16. | 09:28:05

Ezt kapd el, ne a náthát!

http://www.mno.hu/portal/361770

gabriell | 2009. március 16. | 18:52:38

Ez érdekes, hogy tulajdonképpen az sürgerti a tennivalót, akinek magának kellene lépnie. miután kormánypozicióban van miért nem tesz azért, hogy történjen valami, ha pedig nem ért egyet a tempóval és halogatásnak tartja akkor mondjon le, ha szakmailag úgy látja, hogy az mszp totjázása poltikai kampánystratégia, akkor tegyen ezért. Szóval észbontó, hogy micsoda szakmai diloettantizmus folyik itt ebben az országban. olyan mint amikor a halldokló felett ott vannak a rokonok és tépik le a még elvihető értéket. Ezt csinálja az meszp is.

mérce | 2009. március 16. | 17:41:32

laciba42 | 2009. március 16. | 16:01:29
Tévedsz, nem rá gondoltam, de becézgesd csak nyugodtan. Még ő is százszor hitelesebb, mint akiket támogatsz.

Ha nem emlékeznél már pár dologra, akkor ajánlom a Kavintont és ezeket a rövid összefoglalókat a vezérről:
http://www.youtube.com/watch?v=NTt681GDJYk&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=yL2dru7e8wk&feature=related

laciba42 | 2009. március 16. | 16:01:29

Moderálási alapelvek- komment törölve -

orik | 2009. március 16. | 14:19:24

Egy ideig őt akarták Gyurcsány utódjának ugyi? Kár, hogy a Hajdú-Bét ügy miatt az ország fele- őt is rühelli.
A rossz hír messzire eljut.

autopia | 2009. március 16. | 14:10:36

- A hatmilliárd forint nagyjából hétezer munkahely megtartására elég a beérkezett pályázatok alapján. Nagyon gyorsan elfogyott a pénz. A második, tízmilliárd forintos lehetőséggel meg az a baj, hogy hosszadalmas hozzájutni a forráshoz.
Hat nekem nagyon sok bajom van ezekkel a mondatokkal. Azaz ca. 0,85 millioba került egy (valoszinüleg rossz hatékonysagu) munkahely megtartasa. Nem is biztos, hogy ezek termelö munkahelyek voltak, lehettek amugy leepitendö önkormanyzati helyek is... Ezzel a jelenlegi rossz strukturat tartositjuk.
A kormanynak nem a munkahelyek megtartasara kell koncentralni, hanem az ujak teremteset kellene megkönnyiteni - termeszetesen olyan szferaban, ahol az tenyleg hasznos. Igy sokkal hatekonyabban lehet ezeket a penzeket elkölteni. Ha a magantöke teremt uj munkahelyet, az valoszinuleg netto adobefizetö lesz. Azokat kell tamogatni, es nem a sohivatalok foglalkoztatasat mondvacsinalt feladatokkal, tamogatasbol fenntartani.
Ilyen kontextusban kifejezetten szerencses, hogy most nem a budavari epitkezesekre megy a penz (bar ez Unios penz lenne, de biztosan sajat resszel).
Tovabba: a 300-as Eoro nem is olyan rossz: van magyar paraszt, hazai kisvallalkozas, amelyik most eloször tud olyan arat mondani, amivel exportkepes (es nem a tulertekelt Forinttal). Igazabol sokkal jobban kene ezeket segiteni, mint a meg mindig jobban jaro devizahiteleseket, nem? Szerintem a Forint meg mindig nagyon is tulertekelt. Gyanus, hogy Nyugat-Europaban a szolgaltatasok es az ingatlanok kivetelevel majdnem minden olcsobb.

eljenekagazemberek | 2009. március 16. | 14:02:30

Mennyi mocskos gazember, és ez mind a nép vérét szívja!
Húzzatok el! Aljas népség!

mérce | 2009. március 16. | 14:00:46

Bajnai az Gyurcsány egyik kutyája. Ugyanúgy hiteltelen országpusztító, mint a gazdája és társaik.
Ki kell vágni őket, mint a daganatot és a sebet begyógyítani olyan emberekkel, akik értünk is tesznek valamit, nem csak a zsebüket tömik pofátlanul, mint ezek.

straniero | 2009. március 16. | 11:42:49

Elképesztő mennyiségű pénzről van mindig szó... a kommunikáció szintjén... de nem látszik az országon... egyáltalán nem látszik...

A valutaválság politikailag a Fidesznek érdeke... egy összeomlás után jöhetne Orbán, mint a haza megmentője. Ráadásul hatalmas többséggel. Politikailag abszolút lehetséges forgatókönyv.

Miért is?

Pl. ezért: Politikailag Gyurcsányék érdeke, hogy ne kelljen hozzányúlni a 13. havi nyugdíjhoz, a 13. havi bérhez és a segélyekhez, mert ha ezeket megvonják, akkor ki fog az MSZP-re szavazni? Ha még egy évig, a választásokig ezeket megtartják, és még rá is ígérnek a kampányban, akkor viszont nincs történelmi vereség. A nép továbbra is a kezét tartja, és állambácsi gondoskodásában reménykedik... Állambácsi pedig a hatalomért cserébe, gondoskodik népéről. Az ezzel járó összes létező negatívumot pedig rá lehet fogni a válságra... A hatalom fontosabb, mint a válság... A hatalom fontosabb, mint az ország állapota...

NemzetiL | 2009. március 16. | 11:29:20

"Magyarországon 1998 óta nem volt lényeges modernizációs lépés." - Csak még 4 évet a régi-új egypártnak, elvégre, 50 év alatt nem lehet szocializmust építeni. Egyébként is, már csak 2 kemény év, és kolbászból lesz a kerítés. Feltéve, hogy a jobboldali kutya le nem rágja...

kiki | 2009. március 16. | 10:14:15

A Medgyessy-kormány 2002 június 18.-án tette le a hűségesküt.
Lassan 7 éve.
Te miről beszélsz Bajnai,mióta vagy miniszter.Hány milliárddal döntötted be a Hajdú-Bét kistermelőit? 10 milliárddal.
Hányan lettek öngyilkosok miattad és a Wallis miatt?Tudsz nyugodtan aludni?
Húzzatok a p.ába.

Athlay | 2009. március 16. | 09:28:05

Szimpatikus arc ez a Bajnai, és okos dolgokat mond.

Csak azt nem értem, hogy mit keres még ebben a nyuggerkormányban.

Türkménbasi | 2009. március 16. | 08:51:42

"A gazdasági válság miatt szükséges átalakításoknál következetesen szem előtt kell tartani a rászorulók, a leszakadók, a hátrányos helyzetűek érdekeit és teherbíró képességét. Elsősorban erről szól az MSZP hét végi kongresszusa elé kerülő állásfoglalás-tervezet." Ezt a Népszava irja ma reggel.

Viszlát, Gordon, mondja az MSzP.

pekseg | 2009. március 16. | 08:42:51

probaljak itt "felépíteni" a lehetseges utodot...

szentpeter | 2009. március 16. | 08:37:21

Gordon, ezzel a miniszterelnökkel, te is egy nulla vagy...

HIRDETÉS
Bajnai: Magyarországon 1...
Bajnai: Magyarországon 1998 óta nem volt lényeges modernizációs lépés
Népszabadság - Szabó Bernadett

 Radikális lépéseket sürget, olyanokat, amelyek segítenek visszaállítani a Magyarországgal szembeni bizalmat. Tovább romlott a nemzetközi megítélésünk?

- Kívülről nézve sokkal nyilvánvalóbbak a problémáink és a lehetséges megoldások is. Egyre türelmetlenebbek az országot finanszírozó befektetők, úgy gondolják, hogy Magyarország 2000 óta tücsök módjára hegedült, és nem készült fel a nehéz időkre. Azt kérdezik, miért áltatjuk magunkat, hogy külföldi hitelekből lehet tartósan finanszírozni a teljesítményünket meghaladó költekezést. Azt várják, hogy határozott intézkedésekkel mutassuk meg, készek vagyunk változtatni a magatartásunkon.

- Készek vagyunk?

HIRDETÉS

- Magyarországon 1998 óta nem volt lényeges modernizációs lépés. Nagyon kevesen dolgoznak és sokan élnek az állami újraelosztásból. A politikai pártok utóbbiak kegyeiért versengenek. Az ígérgetési licit odáig fajult, hogy fenntarthatatlanul sokat költünk az egyre kevesebb megtermelt növekedésből. Akkor tudunk fejlődni, kinőni az adósságainkat, ha levesszük a terhet azoknak a válláról, akik a fejlődés motorjai, a vállalkozásokról és a munkavállalókról. Költség- és adósságcsökkentő lépések kellenek.

- Addig is, amíg ezek nincsenek, uniós pénzből próbálják életben tartani a gazdaságot.

- Az egyik nem pótolja a másikat. Nem lehet csupán célzott támogatásokkal életben tartani egy gazdaságot. Adhatunk bármennyi közösségi forrást, ha annak segítségével a cégek versenyképtelen terhek mellett termelnek. Ha a piacgazdaság logikáját nézzük, torzító hatású, hogy az állam az adófizetők pénzét magánvállalkozóknak adja. Alapvetően attól kéne működnie a gazdaságnak, hogy megéri foglalkoztatni és termelni, mert nem nyomják agyon adókkal és túlzott bürokráciával a cégeket. A támogatás most arra jó, hogy csökkentsük a kisvállalkozások versenyhátrányát, és átvészeljük a válságot.

- A válság kirobbanása óta 30 ezren elveszítették az állásukat, és több tízezren jutnak erre a sorsra a közeljövőben.

- A válság legnagyobb kockázata, hogy szétverheti a foglalkoztatási hálót. A kormány 46 milliárd forint pályázati pénzt nevesített eddig, amit a munkahelyek megtartására szán. Százezer emberen akarunk ezzel segíteni. Az első hatmilliárd forintos pályázat lezárult, és már kiírtuk a következő tízmilliárd forint keretösszegre a felhívást. Ha ezek a hazai pénzek elfogynak, azonnal elővesszük a 30 milliárd forint uniós forrást. Nincs értelme párhuzamosan működtetni a pályázatokat.

- A hatmilliárd forint nagyjából hétezer munkahely megtartására elég a beérkezett pályázatok alapján. Nagyon gyorsan elfogyott a pénz. A második, tízmilliárd forintos lehetőséggel meg az a baj, hogy hosszadalmas hozzájutni a forráshoz.

- Az uniós felhívásoknál viszont olyan automatikus eljárásrendet dolgoztunk ki a kis- és középvállalkozásoknak, amelynek alapján 3-4 hét alatt döntés születik a támogatásról, s nagyjából ugyanennyi időn belül a szerződést is megkötjük velük. Éppúgy, ahogyan a technológiai fejlesztési pályázatoknál ez már évek óta működik. Nagyon gyors tempó. Egyvalami lassíthatja a folyamatot: a regionális munkaügyi központoknak érdemben meg kell nézniük a cégeket, hogy tényleg szükségük van-e a pénzre. Sok a trükközési szándék is.

- Készen állnak ezek a pályázatok, bármikor meg tudják jelentetni a felhívásokat?

- Igen.

- Ezek szerint a gyorsítás mégsem csak kommunikációs szinten létezik? Habár azoknak a kórházaknak, amelyek nyolc hónapja várnak a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség döntésére a pályázatukról, ez nem jelent vigaszt.

- Azt állítani, hogy csak kommunikációs szinten gyorsítottuk az uniós pályázatok elbírálását, tényszerűen nem igaz. Nézze meg, melyek azok a beruházások, amelyek ezekben a hónapokban elindultak vagy elindulnak. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében eddig 20 ezer pályázat érkezett, ebből kilencezer nyertest kihirdettünk.

- Azok többségében kisebb összegű, vállalkozásoknak nyújtott támogatások. A nagy állami fejlesztések közül, amelyekről évek óta hallunk, nem sok lehet ebben a kilencezerben.

- Vannak benne milliárdos, sőt többmilliárdos támogatások, például amit járóbeteg-központok vagy egyetemek kaptak.

- Akkor tehát elégedett?

- Egyáltalán nem vagyok az. Magam is elképesztő, nonszensz, buta esetekkel, bürokratikus értelmezésekkel, indokolatlan lassúsággal találkozom. De az adott terhelés mellett a magyar közigazgatás, sőt az uniós átlag szervezettségét és színvonalát messze meghaladó teljesítményt nyújtanak a közösségi pénzek kezelői.

- A pályázók sem tökéletesek. Ha így lenne, nem fenyegetné őket: levelet írt az önkormányzatoknak, a kiemelt fejlesztések gazdáinak, és tisztességre, gyorsaságra kérte őket, különben bukják a támogatásokat.

- Minden hiba és selejt ellenére az unió éltanulói vagyunk az EU-pénzek lehívásában. Persze sokszor a pályázókkal is gond van, roszszul kidolgozott, hiánypótlásra okot adó dokumentációt adnak be, és gyakran több pénzt kérnek, mint amennyiből megvalósítható az elképzelésük. Az iskolafelújítási pályázatoknál is küldtem levelet valamennyi nyertesnek, hogy a törvényben előírt határidőt vegyék komolyan, mert nincs kivétel. Mindenki időre benyújtotta a pályázatát. Az is igaz, hogy döntő többségüknél hiánypótlást kell kérni. Egy másik levélben pedig azt írtuk meg mindenkinek, hogy csak a nyilvános közbeszerzéseket tartjuk elfogadhatónak.

- Ha azt látják, hogy a miniszter konzekvens, tényleg nem kap támogatást, aki nem a szabályok szerint játszik, bizonyára komolyabban veszik ezeket a leveleket. Az például hatásos volt, hogy nemrég több uniós projekt - például a budai Vár - nem kapta meg a remélt pénzt.

- Az országnak az az érdeke, hogy a pénzeket minél előbb felhasználják. Aki erre nem képes, az ne foglalja le mások elől. A budavári önkormányzat magatartása valahol szimbóluma a Fidesz politikájának: hároméves változtatási tilalmat rendeltek el arra, hogy rendbe tegyünk egy romhalmazt.

- A kormány válságkezelési lépései mellett is ilyen határozottan kiáll? Az eddigi lépések hatottak?

- A válság elején tartunk, az intézkedések is mostanában indultak. De az IMF-hitellel legalább időt nyertünk az érdemi cselekvésre.

- Hogyan használják fel ezt az időt?

- A globális válsággal a világon sehol, egyetlen kormány sem tud szembemenni vagy megállítani azt. Csak csökkenteni tudja a hatását. Ha Magyarország ezt meg akarja úszni, akkor most rövid időn belül még nagyon sokat kell tennie, további kiadás- és adócsökkentéssel beindítani a növekedést, és mielőbb bejutni az eurózóna biztonságába.

- Van elég politikai ereje a kormánynak keresztülvinni, következetesen megvalósítani a költség- és adósságcsökkentő terveit?

- Aki a parlamenti patkó bármely oldalán a hatalmi szempontokat a válságkezelés elé helyezi, az árt Magyarországnak. Ennek a felismerése adhat elegendő erőt.

- Mi van, ha mégsem, és a következő kormány felteszi a kezét, és azt mondja, nem én juttattam ide az országot?

- A válságot mindig annak kell kezelni, aki kormányon van. Ha nem teszi, majd ahelyett is jön egy következő.

- Nagyon úgy néz ki, hogy a jelenlegi kormány már ott tart, megadja magát. Úgy hallani, vannak miniszterek, akik azt mondják, a tárcájuknak dedikált keretekből nem tudják elvégezni a munkát, a miniszterelnökről pedig már külföldön is úgy beszélnek, mint aki inkább a múlt, mint a jövő.

- Vagy mi kezeljük a válságot, vagy a válság kezel minket. Lehet, hogy most kell hozni néhány olyan lépést, ami fájdalmat okoz, de annak révén elkerüljük a sokkal nagyobb problémákat. Ez a maga posztján a mindenkori kormánynak és az ellenzéknek is felelőssége. Mindenkinek fel kell hagynia az önámítással és a hitegetéssel, mert úgy nem lehet válságot kezelni.

- Mennyi időnk van?

- A lényegi kiigazítást jelentő törvényjavaslatokat még ebben a fél évben el kellene fogadtatni.

- Akárhova fordítja a fejét a kormány, ellenállásba ütközik. Párton belül, azon kívül. Mi a legrosszabb eset, ha a lépéseket nem tudják megvalósítani?

- Akkor már idén devizaválság lehetne Magyarországon, ami tartós társadalmi, gazdasági szétesést okozna. Ezt kell határozott cselekvéssel megakadályoznunk.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    19 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
. .
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS