Az optikusok egymásra fókuszálnak

A recesszió és a Fotex-Ofotért diktálta verseny felgyorsítja a hazai optikai piac átrendeződését: egyre több látszerész tömörül nyugati mintájú beszerzési hálózatba.

Sajátos megoldást választott a japán tulajdonú Hoya Lens, hogy megvédje magyarországi piacát: elsőre legalábbis különösnek tűnik, hogy egy gyártó tőle független beszerzési társaságot alapítson.

És mégis: a 2007-ben létrejött Opticnetbe már száz optikai kiskereskedés tartozik, saját bevallásuk szerint 2,63 milliárdos forgalmat bonyolítanak le. Ehhez a kezdőtőkét, illetve ismereteket a cégben résztulajdonos Hoya itteni leányvállalata adta. Bár a Hoya azóta is az Opticnet fő szponzora - beszáll a hálózat éves szinten százmilliós reklámbüzsdéjébe -, a japán lencsegyártó lényegében nincs jelen a független hazai kiskereskedőkből álló Opticnet életében. A tagok a konkurens gyártók termékeit is szabadon vásárolhatják.

A japán társaságnak jó oka van arra, hogy megerősítse törzsvevői helyzetét. - A magyar piacra bármikor beléphet egy újabb tőkeerős multinacionális vállalkozás - mondja Tóbiás Richárd, a Magyar Látszerész Szövetség elnöke. Bár egyelőre nem tud ilyen jelentkezőről, szerinte csak idő kérdése, mikor dönt így valamelyik nagy társaság. A nagyjából ezer, zömében független kis üzletből álló hazai optikus-üzlethálózatnak viszont nem sok jót ígér, ha a - 2005 óta a Pearle Grouphoz tartozó - Fotex-Ofotért mellé betársulna, és árversenybe kezdene egy újabb multi.

A fejlett nyugati országokban az üzlethálózat elenyészően kis része független, a többség beszerzési csoportokba tömörülve veszi fel a harcot az óriáscégekkel. Fajsúlyos szereplők híján nálunk az utóbbi évekig nem jelentkezett ez a kényszer. A némileg elkényelmesedett viszonyokat a Fotex 2005-ös megvásárlása kavarta fel. Az új cégvezetés - a hozzá tartozó Vision Expresszel együtt - hirtelen kemény akciózásba és terjeszkedésbe kezdett. Ez az időközben beköszöntött recesszióval együtt már lépéskényszerbe hozta a függtelen látszerészeket, illetve a belőlük is élő gyártókat. Bácskai László, az Opticnet Egyesülés cégvezetője azt mondja: a Hoya leányvállalata és az Opticnet között inkább együttműködésről van szó. A cégvezető a történeti hűség kedvéért leszögezi: a kezdő lépést független kereskedők tették meg 2006-ban, ők keresték meg a Hoya itteni leányvállalatát, amely pénzével és tudásával az akkor formálódó csoport mögé állt.

Az Opticnettel szinte egy időben indult a mára már 68 tagúra bővült Optikplusz hálózat, amelyet függtlen kiskereskedők alapítottak és alkotnak - tudtuk meg Aszalós Kinga Zsuzsánnától, a beszerzési társaságot szervező cég kereskedelmi és marketingigazgatójától, aki nem igazán hisz a multik és a kiskereskedők párharcában. Az optikai piacon a jó kiszolgálás és a helyi ügyfélkörhöz alakított termékkör ugyanolyan fontos, mint a jó ár - az előbbi a kisboltok, az utóbbi a hálózatok erőssége, amelyek a közös beszerzés mellett folyamatosan képzik is a tagjaikat.

A hálózatba tartozó kereskedők szerint a függetlenek között is kiélesedett a verseny, ami indokolja a szövetkezést. Marcz Szilvia, a kezdetek óta Opticnet-tag Cvikker Optika ügyvezetője azt mondja: az utóbbi egy-két évben legalább három új vállalkozás nyitott optikai üzletére. Ez is jelzi, mekkora versenyben kell helytállni, hiszen az optikai boltok vevőkörének legalább 60 százaléka a környéken élők közül kerül ki.

Szemvizsgálat egy pesti üzletben
Szemvizsgálat egy pesti üzletben
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.