Indul a vita az uniós felügyeletről

Ma adja át az Európai Bizottság elnökének az európai bankrendszer szabályozására és felügyeletére vonatkozó elképzeléseit Jacques de Larosiére, aki várhatóan mély intézményi reformokat sürget, a tagállamok egy részének erős ellenállását kiváltva.

Az Európai Monetáris Intézet, azaz az Európai Központi Bank (EKB) elődjének mintájára szervezné meg az európai bankszabályozási és -felügyeleti rendszert Jacques de Larosiere, a londoni újjáépítési bank (EBRD) volt elnöke és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) volt igazgatója, akit José Manuel Barroso európai bizottsági elnök még októberben bízott meg azzal, hogy adjon szakértői tanácsot, mit érdemes tenni a válság tapasztalatai alapján.

A jelentést a jövő héten vitatja meg az uniós végrehajtó testület, aztán az ajánlások a március 19-20-i csúcstalálkozó elé kerülnek, s elképzelhető, hogy a javaslatok egy részét a G20-ak csoportja is áttekinti április másodikán, Londonban. Heves összecsapások várhatók Brüsszelben, mert a nagyobb tagállamok nem kívánják nemzetek feletti intézménynek átadni a bankfelügyeleti jogokat. A vasárnapi berlini csúcsértekezlet ezt jól tükrözte. Az őszszel már meghirdetett elvek ismételgetése ugyanis arra utal, hogy valójában nem sok minden történt a hosszabb távú válságkezelést és -megelőzést illetően. Mirek Topolánek cseh kormányfő, az unió soros elnöke azt nyilatkozta, hogy az egységes képet mutató közös nyilatkozat elfedi a hatalmas érdekellentéteket, amelyek a tagországok között feszülnek.

A ma nyilvánosságra kerülő de Larosiere-jelentés az EKB-nak sem adna nagyobb szerepet, hanem új intézményt hozna létre, méghozzá az Európai Monetáris Intézet mintájára, amelyből aztán az EKB nőtt ki. Jean-Claude Trichet viszont azzal érvelt, hogy a frankfurti székhelyű jegybanknak kellene ellátnia ezt a feladatot, vagy legalábbis részt vállalhatna ebben a munkában. A jegybankelnök is ugyanazt hangsúlyozta, amire Berlinben újra erőteljesen felhívta a figyelmet Nicolas Sarkozy francia elnök: egyetlen piac, egyetlen pénzügyi termék sem maradhat szabályozás és felügyelet nélkül.

A globális banki eszközállomány 57 százaléka összpontosul az Európai Unióban, s a 45 legnagyobb pénzügyi multi a betétek hetven százalékát őrzi a huszonhét tagállamban. A globális, határokon átívelő folyamatokat nemzeti szabályozók és felügyeletek próbálják nyomon követni, a koordináció legfeljebb addig terjed, hogy e szervezetek kollégiumokat hoznak létre, amelyekben azonban nem teljesen világos a döntéshozatal módja. Az összhang hiányát jól érzékeltette tavaly ősszel a Fortis belga-holland-luxemburgi bank szétszedésének, államosításának, részleges privatizációjának néhány fájdalmas napja. De idesorolhatók azok a különböző nemzeti döntések, amelyek a betétbiztosítás kiterjesztésére, egyes banki és tőzsdei műveletek betiltására, korlátozására vonatkoztak.

A Financial Times azt írta, hogy az uniós tagállamok legfeljebb addig hajlandók elmenni, hogy felügyeleti tanácsot hozzanak létre. A nagyobb tagországok vezetői arra fognak hivatkozni, hogy az egyes államok bankrendszerei, pénzügyi sajátosságai különbözőek, ezért nem lehet nemzetek feletti intézményt teremteni. Magyar részről szívesen hangoztatják, hogy az uniós felügyeletre Gyurcsány Ferenc kormányfő tett javaslatot, s hogy az idea kezd népszerűvé válni.

Uniós rendezvényeken gyakorta elhangzik: a globális kihívás globális választ követel, ám ha az EU sem tud európai feleletet adni, akkor világméretű intézmény sem jöhet létre - bár egy ilyen megoldásnak is akadnak hívei. A válságban kiderült: a szabályozás és felügyelet elégtelennek bizonyult a kockázatok értékelésében, a likviditási és tőkehelyzet megállapításában, a különleges pénzügyi termékek megértésében, az off-shore központok, adóparadicsomok feltérképezésében.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.