Karácsonyi partik kisvendéglőtől Etyekwoodig
A British American Tobacco Hungarynél a karácsonyi parti hagyományosan az év nagy eseménye. A szervezést rendezvényszervező cég végzi, több belső munkatárs segítségével. - Minden évben igyekszünk érdekes helyszínt és témát választani: idén például az "etyekwoodi" Korda stúdió a helyszín, ahol forró nyári hangulat várja az 560 kollégát. Mivel a legtöbben vidéken laknak és dolgoznak, a parti éjszakájára egy nívós budapesti szállodában kapnak szállást - tudtuk meg Balatoni Zsófiától, a cég kommunikációs vezetőjétől.
A karácsonyi parti olyan befektetés, amellyel jelezni lehet a munkatársaknak, hogy fontosak a cég számára. Most, amikor sokan elveszítik állásukat, ez talán még nagyobb jelentőségű gesztus. Akik maradnak, azoknak kötelességük előrenézni, erősíteni a kötődést - állítják egybehangzóan a szakértők, pszichológusok, HR-esek. Mindegy, hogy a helyszín a cég telephelye vagy egy kellemes étterem - a lényeg az ünnepélyesség, hiszen sokan ebből mérik le, hogyan értékelik egész éves erőfeszítéseiket.
- Mivel tulajdonképpen ez az egyetlen alkalom az évben, amikor a teljes cég együtt van, egy évzáró konferenciát is tartunk a parti előtt. Ezután svédasztalos vacsora, koktélbár és műsor várja a kollégákat. Idén azt kértük a csapatoktól, hogy háromperces kisfilmen mutassák be eredményeiket. Ehhez stábot is biztosítottunk - mondja Balatoni Zsófia. - A karácsonyi parti azért különösen fontos, mert munkatársaink zöme az ellátási csapat tagja: az év majdnem minden napján hajnaltól kisteherautókon járják az országot, ráadásul többnyire egymagukban. Az egész éves, fizikailag és szellemileg is kimerítő munka után kell legalább évente egy alkalom, amikor mindenki együtt van és ünnepel - teszi hozzá.
Elsősorban nem is az számít, mi kerül a terített asztalra, e téren egyébként - mint arról a rendezvényszervezők beszámolnak - vissza is fogják magukat a vállalatok; az együttlétnek van értéke. Azt mondják, eddig elenyésző az év végi összejövetelektől való visszalépés.
- Amikor a pénzügyi válság kitört, a cégek túlnyomó többsége már lekötötte idei büdzséjét. Jövőre minden bizonnyal érezhető lesz a visszaesés. Akad olyan cég, amelyik több százmilliós marketingbüdzséjét - a vállalati partikat jellemzően ebből finanszírozzák - ötvenmillióra csökkentette - állítja Nagy Gábor, a Magyar Rendezvényszervezők Szövetségének alelnöke. Az utóbbi hetek tapasztalata azt mutatja, hogy az olcsóbb - néhány százezer forintból finanszírozható - szolgáltatást kínáló cégek forgalma nem esett vissza, a többmilliós rendezvényekre specializálódottak viszont valamivel kevesebb megrendelést kapnak. A szakember szerint, mivel a turizmusban csökkent a vendégéjszakák száma, a kieső bevételt egyre több szálloda igyekszik majd rendezvényszervezés révén pótolni, ezért a következő időszakban nagyon erős árverseny várható.
- A rendezvényszervező cégekhez december közepéig beérkezett, 2009-re szóló bekérésekből kiderült: azok a társaságok, amelyek viszonylag újak a piacon, a válság ellenére akár még növelni is tudják forgalmukat. A beállt üzletmenetű, stabil ügyfélkörrel bíró vállalatok viszont 30-40 százalékos visszaesést is elszenvedhetnek - tette hozzá Nagy Gábor.
- Attól senkinek nem lesz jobb, ha megspórolják az évet záró vállalati összejövetelt - állítja az MFB kommunikációs igazgatója. Őry Kovács Katalin szerint ebben a gazdasági helyzetben még fontosabb a céges karácsonyi rendezvény. Erősíteni kell az összetartozást. - Természetesen, ahol lehet, spórolunk. A Nemzeti Galéria helyett a Millenáris Parkot választottuk, a menüsor is szerényebb lesz, és csak a pénzintézet, illetve a hozzá tartozó leányvállalatok dolgozói vesznek részt rajta. Az összeget, amit erre fordítunk, nem tudnánk jobb célra költeni, mint arra, hogy egy évben egyszer a kétszázhetven munkatárs egy estét gondtalanul együtt töltsön - teszi hozzá. A tombolán a kisebb nyeremények mellett a fődíj - egyetlen luxusként - egy repülőjegy lesz. Az év végi jutalmakról még nem született döntés, de az már biztos, hogy a felső vezetők jótékonysági célokra fordítják prémiumukat.
A Magyar Pályázatkészítő Iroda vezetői a dolgozóknak bensőségesebb összejövetelt szerveznek, a másikra, amelyen a Tatabányai Szimfonikusok is fellépnek, partnereiket is meghívták. - A helyszínt és a programot már tavaly eldöntöttük, és semmi okunk nincs rá, hogy változtassunk rajta. Jó évet zártunk, a pályázatkészítés felértékelődő üzletág, és ez a bevételeinkben is tükröződött. Huszonöt munkatársunk a tavalyinál vastagabb borítékot kap a jutalomosztáskor, és további négy munkatárssal szeretnénk gyarapítani a létszámot - mondta el Essősy Zsombor vezérigazgató.
Otthon, azaz a telephelyen ünnepel a pálinkafőző Szicsek Kft. Mint Ifj. Szicsek János beszámolt róla, a valamivel több mint ötven alkalmazott számára zártkörű bulit szerveznek, és a tavalyihoz hasonló összeg kerül a borítékokba is.
Az Unilever minden évben rendez ajándékozással összekötött céges bulit a munkavállalóknak. A bónusz kiosztására jellemzően inkább az éves teljesítményértékelést követően, jövő év elején kerül sor. A társaság év közben is jótékonykodik, ezért e tekintetben ez nem számít kitüntetett időszaknak - tudtuk meg Vince Beáta PR-vezetőtől.
Nem lesz ünnepi összejövetel az idén a partnerekkel a Kürt Zrt.-nél, az eredetileg erre szánt pénzt az ügyfelek által megszavazott alapítványoknak juttatják. A mintegy másfél millió forint nagy részét a múlt héten vették át a Piros Orr Bohócdoktorok Alapítványának képviselői. A munkatársak bulija viszont nem marad el a cég új székházában. Az eseményre mindenki hoz otthonról valami specialitást. - Lesz jutalmazás is, a keret nagysága azonban csak az év végén derül ki - mondta Frankó-Csuba Dea, a Kürt marketingigazgatója.
A Magyar Telekom karácsonyi rendezvényei is kifejezetten a munkatársaknak szólnak, párok nélkül - számoltak be a kommunikációs igazgatóságon. A társaságnál az ágazatok maguk döntik el az ünneplés módját. Vannak olyan üzletágak, szervezeti egységek, ahol a vezetők kisebb ajándékot adnak munkatársaiknak, mások évzáró karácsonyi vacsorát szerveznek, illetve külső helyszínre hívják a kollégákat, ahol műsoros estével köszönik meg az évet. Kisebb szervezeteknél él még az a szokás, hogy a kollégák kihúzzák egymás nevét az ajándékozáshoz. A társaság jótékony célú kezdeményezésekben is részt vesz. Az egyik igazgatóság az üzleti partnereinek szánt ajándékok árát két, hátrányos helyzetű gyermekeket támogató alapítványnak, egyesületnek ajánlotta fel, míg egy másik a Bárka Színház kiemelten hátrányos helyzetű gyermekeket támogató karácsonyi műsorát segíti apró szóró-ajándékokkal.
A Szentkirályi ásványvíz gyártója sem mond le a munkatársakkal való ünnepi együttlétről. - Nálunk különösen fontos ez az esemény, amelyet elsősorban a fizikai dolgozóknak szánunk. Ragaszkodunk ahhoz, hogy az összejövetelre ne a munkahelyen kerüljön sor, a helyszín ezúttal is a megszokott étterem lesz. A Szentkirályi jobb évet hagyott maga mögött a tavalyinál, így a borítékok sem maradnak üresen - mondta el Balogh Levente, a cég ügyvezető igazgatója, hangsúlyozva, hogy aki hosszú távon tervez, annak legalább egy évben egyszer vállalnia kell egy ilyen összejövetel terheit, különösen ebben a világban, ahol az emberek biztonságérzete labilis, támogatásra szorul.
Legalább karácsonyfa legyen az előtérben
Néhány apróság is jobb kedvre derítheti az embereket a munkahelyen. Karácsonyfa az előtérben, az igazgató vagy a vezetőség tagjai által kézzel írt üdvözlőkártya és egy kisebb ajándék is sokat javíthat a hangulaton, írja Paul Spiegelman, a Miért mosolyog mindenki? - A titok az érzelmek, a produktivitás és a profit hátterében című könyvben. A szerző szerint jó ötlet felderíteni, kik szorulnak segítségre az ünnepek idején, van-e olyasmi, amiben a vállalat közreműködhet az érdekükben. Ha a cég nem a legsikeresebb évet zárja is, biztosan van olyan terület vagy eredmény, amire jólesik viszszagondolni, érdemes felidézni ezeket, és azt is: ki mivel járult hozzá a sikerekhez az év folyamán.
Légy rugalmas! - tanácsolja a vezetőknek Paul Spiegelman. A lehetőségek cégenként különböznek, de a közvetlen főnök kis szervezéssel és odafigyeléssel segíthet abban, hogy a dolgozók könnyebben elintézhessék a bevásárlást, felkészülhessenek az ünnepekre.