Fokozatosan vállalják a klímavédelmet az autógyártók
Az Európai Bizottság eleve azt akarta, hogy a 120 grammos szintet már 2012-ben érjék el a gyárak, ám azok élesen tiltakoztak. Az EU elnökségét adó Párizs több finomító javaslattal is előállt, miközben Berlin erőteljes nyomást gyakorolt a tárgyalásokra a nagy személyautókat előállító német üzemek versenyképességének megőrzésére. A parlament illetékes bizottságai egymásnak ellentmondó javaslatokat fogadtak el, a környezetvédelmi szigorúbb, az ipari megengedőbb változatokat támogatott.
A friss megegyezés értelmében a 120 grammos célt 2012 és 2015 között fokozatosan kell elérni. Az egyes gyárak teljes modellsorozatának 65 százaléka már 2012-ben meg kell hogy feleljen e normának, aztán 75 százaléknak 2013-ban, 80 százaléknak 2014-ben és 100 százaléknak 2015-ben. Hosszabb távon, 2020-ig 95 grammra kell leszorítani a szén-dioxid-kibocsátást. Környezetvédők szerint ez nem kötelező erejű. További könnyebbség, hogy a motor teljesítményének a szabályozásával a szint 130 gramm, s további tíz grammot egyéb módszerekkel kell ebből még levonni, például a fogyasztást visszafogó gumikkal.
Ösztönzésképpen 2012 és 2018 között büntetést kell fizetni a túllépésért. Az első grammért 5 eurót, a másodikért 15-öt, a harmadikért 25-öt, a negyedikért 95-öt. Aztán 2019-től minden grammért 95-öt.
A kibocsátási érték azonban átlag, minden gyárra más vonatkozik. A motorra kitűzött 130 grammot figyelembe véve a kisautó-gyártásban jeleskedő olaszok esetében 122, a franciáknál 126-127, a németeknél 132 gramm.
Az Európai Unió országainak károsanyag-kibocsátásából 12 százalékkal részesednek a járművek. Az új megállapodás illeszkedik az unió azon törekvésébe, hogy 2020-ig 20 százalékkal kevesebb szén-dioxiddal terhelje a környezetet, s korlátozza az éghajlatváltozást.