Karácsonyig mentőövet kaphat az Opel
Angela Merkel (CDU) kancellár a megbeszélés után azt mondta: a kormány elvben kész segíteni, de az állami kezességvállalás feltétele, hogy az így folyósított pénz Németországban maradjon. A szövetségi pénzügyi tárca, valamint a németországi Opel-gyáraknak otthont adó négy tartomány egyeztetésein a többi között garanciákat várnak az Opeltől arra, hogy az állami pénzek semmiképpen se kerülhessenek a fizetésképtelenség határán imbolygó tulajdonoshoz, az amerikai General Motorshoz.
Merkel és az Opel európai főnöke, Carl-Peter Forster egyaránt azt hangsúlyozta, hogy az esetleges állami segítség pusztán óvintézkedés. - Rövid távon nincsenek likviditási problémáink - nyilatkozta a berlini válságtanácskozás után Forster, aki a kezességvállalás nagyságát több mint egymilliárd euróban határozta meg.
Tíz hónappal a Bundestag-választások előtt a német ipar egyik jelképének tekintett Opel megmentésére sajátos verseny alakult ki az egymással nagykoalícióban kormányzó kereszténypártok és szociáldemokraták között. Frank-Walter Steinmeier külügyminiszter, az SPD kancellárjelöltje hétfőn a német autógyárak és autóipari beszállítócégek szakszervezeti vezetőit fogadta.
Merkel azt hangsúlyozta, hogy az Opel egyedi eset, más ágazat nem számíthat állami védőernyőre. A kancellárra saját pártjából, a CDU-ból is sokan orrolnak, hogy a banki-pénzügyi szektornak nyújtott 500 milliárd eurós mentőcsomag után most újabb ágazatba, az autóiparba avatkozik bele a szövetségi kormány.
Kiszáll a General Motors a Suzukiból
Több mint negyedszázados házasság ér véget azzal, hogy a General Motors 232 millió dollárért eladja háromszázaléknyi Suzuki részesedését a japán cégnek részvényekért 1363 jenért (1 euró=122 jen). A két vállalat a jövőben is együttműködik a fejlődő piacokon, a GM például az esztergomi Suzukinál gyártatja az Opel Agilákat, valamint a kanadai Ontario állambeli Ingersollban közös összeszerelőt is üzemeltetnek. (MTI)