Külföldről pörgetik a magyar webshopokat

Az év első felében 21 százalékkal megugrott a külföldről Magyarországra érkező PayPal-fizetések volumene – derül ki a fizetési szolgáltató jelentéséből. A magyarországi elektronikus kereskedelmet figyelő szervezet jelentése szerint pedig az online vásárló magyarok több mint harmada rendel külföldről. Hogy magyarországi webshopok tavaly mekkora összegben értékesítettek külföldre a PayPalon keresztül, azt a társaság nem közölte lapunk kérdésére.

A növekedés a hazai webáruházak forgalma alapján azonban egyáltalán nem mondható döbbenetesnek. A cégek összesített forgalma az elmúlt évben hasonló mértékben bővült. Az online kereskedelem 2013-ban 217 milliárd forint forgalmat bonyolított le, szemben a 2012 évi 177 milliárddal – mondta lapunknak Kiss Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SZEK) egyesült elnöke. Ez pedig csaknem 23 százalékos bővülés. (A PayPal egyébként a világ legnagyobb aukciós internetes oldalát működtető eBay leányvállalata. Az eBay által kidolgozott rendszer lehetővé teszi, hogy a vásárlók anélkül fizethessenek vagy utalhassanak pénzt online, hogy bármilyen személyes vagy pénzügyi információt meg kellene osztaniuk az eladóval, ezzel növelve a fizetés biztonságát.)

 

Pakolás az Extreme Digitalnál. Tele a puttony
Pakolás az Extreme Digitalnál. Tele a puttony
Reviczky Zsolt

A PayPal adataiból kiderül, hogy a számítógépes játékok, az autóalkatrészek, a szórakoztató-elektronikai készülékek, a divatcikkek, az utazási szolgáltatások és a szoftverek említhetők a legkeresettebb termékek között.

A bővülés mértékével egyébként a magyar piac folyamatai illeszkednek a nemzetközi trendekbe: globálisan szemlélve az adatok ugyancsak az online export jelentős bővülését jelzik. Damien Perillat, a PayPal közép-európai piacokért felelős ügyvezetője a vállalat közleményében jelezte: Magyarország a leggyorsabban fejlődő közép- és kelet-európai piacok között van. A gyorsak mezőnyének azonban inkább a végén található Magyarország, hiszen éppen a kutatásukból derül ki, hogy Csehországban az export jellegű értékesítés növekedése az első fél évben 48 százalék, Lengyelországban 45 százalék, Romániában 36 százalék, míg Görögországban is 30 százalék volt.

A magyarországi kereskedők külföldi megrendelései – aligha meglepően – elsősorban Európából futnak be. A nemzetközi tranzakciók 17 százaléka például az Egyesült Királyságból, 11 százaléka pedig Németországból érkezik, míg a többi európai ország együttesen 22 százalékot jelent. Az észak-amerikai kontinensről a nemzetközi átutalások 33 százaléka fut be. A magyar online kereskedők külpiaci fejlődéséhez jelentősen hozzájárult, hogy a külföldi vevők olcsónak találják a termékeket, illetve azokból az árukból, amelyeket keresnek, nagyobb a választék, mint otthon.

A népszerűséget növeli a tartósan gyenge forint is. A PayPal kutatása rámutat: három nyugat-európai vásárló közül csak egynél tudatosul az, hogy saját hazáján kívüli webáruházból vásárol. Ez egyebek között annak is köszönhető, hogy a regionális (köztük a magyar) webshopok közül sok kínál angol és német nyelvű vásárlási felületet, ráadásul elterjedt, hogy nemzetközi domain alatt olyan szolgáltatásokkal támogatják az üzletet, mint a helyi nyelven történő kapcsolattartás, mobilra optimalizált fizetési lehetőség és nemzetközi csomagkövetés. A SZEK számaiból a hazai vásárlók aktivitásáról is érdekes adatok derülnek ki. A honi online vásárlók 37 százaléka, azaz csaknem 1,3 millió ember vásárol külföldi webshopokból is, és mintegy felük ezt legalább félévente teszi.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.