Közlekedésben gyorsít a kormány

Belehúz a közlekedési fejlesztésekre fordítható uniós támogatások elköltésébe a kormány. A cél, hogy a 2018-as választásokra ami lehet, elkészüljön. Így aztán az esztergomi vasút mellett élők újabb építkezéseknek örülhetnek.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM)becslése szerint elérheti a 220 milliárd forintot azoknak a közúti és vasúti beruházásoknak az összértéke, amelyek megvalósítására a napokban írnak ki közbeszerzést a gyorsítás jegyében. A tárca közleménye szerint az eljárások eredményes lebonyolítása esetén 2016-ban folytatódik a dél-balatoni vasúti rekonstrukció, megindul az esztergomi vonal villamosítása, az M30, M35 és M85 gyorsforgalmi utak új szakaszainak építése, illetve a 21-es főút négysávúsítása Heves és Nógrád megyében.

Az NFM szerint a Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy közötti 52 kilométeren folytatódó felújítással 2018-ig a teljes Balaton-parti vasút XXI. századi, utas-barát vonallá válik. Balatonszemes után két kilométeren új második vágány, Fonyód és Bélatelep között egy szakaszon hullámtörő épül a vonatforgalom zavartalansága érdekében.

A tóparti városok, falvak zajterhelését csökkentő zajárnyékoló fal összesen mintegy 15 kilométer hosszban, rugalmas sínágyazat hozzávetőleg 32 kilométeren épül. A tervek szerint a balatonmáriafürdői Őrház utcánál új megállóhely létesül. A Kelenföld-Tárnok-Székesfehérvár vasútvonal, a fehérvári vasútállomás és a Lepsény-Szántód-Kőröshegy szakasz már megtörtént vagy folyamatban lévő korszerűsítésével a korábbiakhoz képest 45 perccel csökkenhet a menetidő Keszthelyig.

Az esztergomi vasútvonal villamosításához a szolgáltatási színvonalat emelő kiegészítő munkák kapcsolódnak. Esztergom állomás épülete és előtere megújul, és mellé helyezik át a buszállomást is. Dorogon autóbuszos átszállási pont létesül. A jó hír, hogy az NFM ígéretei szerint a várhatóan a 2017-es iskolakezdésre lezáruló munkálatok nem járnak a korábbiakhoz hasonló, jelentős vágányzárakkal.

A 20,5 kilométer hosszú Kelenföld-Százhalombatta szakaszon óránként 120 kilométeres sebességre és 225 kilonewton tengelyterhelésre épül át a vasúti pálya, a felsővezeték-rendszer pedig teljes egészében megújul. Az állomásokon 55 centiméteres magas peronokat alakítanak ki és aluljárók, liftek, perontetők készülnek korszerű térvilágítással. De lesznek új P+R parkolók és kerékpártárolók is.

Két ütemben, mintegy 25,6 kilométer hosszban, irányonként két forgalmi sávos autópályaként folytatódik az M35 Debrecen és Berettyóújfalu között. A projekthez kapcsolódik a debreceni repülőteret a sztrádába bekötő, mintegy 5,3 kilométer hosszú, irányonként egy forgalmi sávos 481-es főút megvalósítása is.

Az M4-es Berettyóújfalu-Nagykereki szakaszának párhuzamosan zajló kivitelezésével még ebben a ciklusban létrejön a gyorsforgalmi összeköttetés Debrecen és az országhatár között. A tranzitforgalom jelentős részét az újonnan megépülő szakaszok vezetik el nyugati irányban az M3 és M1 autópályák felé.

Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IkOp) támogatásával jövőre megkezdődik az M30 autóút Tornyosnémeti-országhatár közötti szakaszának építése is. Az M85 átfogó fejlesztése a Csorna elkerülő második ütemével folytatódik. A 21-es főút három szakaszát közel 15 kilométeren kétszer két sávos kiemelt főúttá építik át külön-szintű forgalmi csomópontokkal, turbó körforgalmakkal Heves és Nógrád megyében.

Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár szerint, a kivitelezési közbeszerzések NFM által szorgalmazott mielőbbi és gyorsított tempójú kiírása elengedhetetlen feltétele annak, hogy a feszített ütemű beruházások többnyire 2018-as befejezési határideje tartható legyen.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.