galéria megtekintése

Roncsokon dolgozunk a magyar cégekben

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 24. számában
jelent meg.


Varga G. Gábor
Népszabadság

Akár középkorinak is nevezhető a magyar kis- és közepes vállalatok informatikai fejlettsége – derül ki egy nemrégiben készült regionális kutatásból, amelyet a Microsoft 13 országban rendelt meg. A kkv-knál dolgozók harmada szerint a cégük informatikai fejlettsége rossz.

Nem mindegy, hogy a kis- és közepes vállalatok, vagyis a kkv-k mennyire használnak modern rendszereket üzletmenetük támogatására: a cégek versenyképességét is meghatározza, hogy egy alkalmazott csak a homokórát nézi vagy igazi munkát végez. Nem kis körről van szó.

A nyolcvanas évek számítástechnikai csodái egy kiállításon. Ipari műemlékekkel dolgoznak a hazai cégek
A nyolcvanas évek számítástechnikai csodái egy kiállításon. Ipari műemlékekkel dolgoznak a hazai cégek
Kurucz Árpád

A hivatalos adatok szerint 2012 végén csaknem 960 ezer vállalkozás számított kkv-nak, közülük 955 ezer cég létszáma 49 fő alatti volt. Az összes magyar vállalkozás által realizált árbevétel mintegy 58 százaléka kötődött ehhez a vállalati körhöz. Ennek fényében figyelemre méltó, hogy e cégek alkalmazottainak harmada állítja azt, hogy otthon jobb informatikai eszközei vannak, mint a munkahelyén.

 

– Jó hír, hogy tíz dolgozóból kilenc már meg tudja nézni a mobiltelefonján a céges leveleit, ám kevesebb mint a felük fér hozzá kívülről a céges dokumentumokhoz és táblázatokhoz. Akik hozzáférnek, azoknak is csak a fele teszi ezt olyan tableten, okostelefonon vagy számítógépen, amelyet a cégtől kapott munkavégzésre, vagyis a dolgozók fele saját berendezéseit is bedobja a cég életébe, hogy neki könnyebb és egyszerűbb legyen a munkavégzés – ismerteti a kutatás eredményét Vass Gábor, a Microsoft Magyarország kkv-üzletágának vezetője.

Az ilyen „külső eszközök” használatát meglepő módon a magyar vállalkozások nem szabályozzák, holott ez a világon meglehetősen elterjedt informatikai és adatbiztonsági okból. A hazai kis- és közepes vállalkozások között öt társaságból kettőnél lehet használni saját notebookot, mobilt, tabletet, ám a cégek fele semmilyen szabályrendszert nem állít fel.

A legtöbb dolgozó lesújtóan ítéli meg a munkáltató informatikai fejlettségét, egyharmaduk szerint a cégnél használt rendszer elavult, többségük arra panaszkodott, hogy öt-tízéves asztali számítógépeket és laptopokat használnak. Harmaduk szerint az otthoni informatikai eszközei jobbak, mint a bentiek. A válaszadók majdnem fele úgy véli: ilyen célokra nem költ eleget a foglalkoztatója, mindössze a dolgozók egyharmada gondolja azt, hogy minden megvan, ami szükséges.

Az alkalmazottak derűlátása és a cégre jellemző IT-környezet fejlettsége között szoros összefüggés van. Minél „digitálisabb” egy cég, annál optimistábbak az alkalmazottai. És fordítva: minél elavultabb technikát használ egy vállalkozás, annál pesszimistábbak az ott dolgozók.

A kutatás rávilágít a növekedési paradoxonra is: minél gyengébben muzsikál egy kkv, annál inkább szüksége volna IT-fejlesztésekre, ám annál kevésbé valószínű, hogy erre megvan a hajlandóság, a gazdasági erő és a szaktudás a vállalkozáson belül. Ez utóbbira jelenthet megoldást a felhőalapú szolgáltatás, hiszen méregdrága infrastrukturális beruházás nélkül is hozzájuthatnak a cégek a szükséges tudáshoz. Ilyen az ügyfélkapcsolat-menedzsment szoftver vagy épp a vállalatirányítási rendszer.

– Ma, amikor azonnal kell döntéseket hozni, a megfelelő információnak mindig rendelkezésre kell állnia, ezért fontosak a mobil- és a felhőalapú szolgáltatások – mondta Fekete Szilárd, a többek között a vegyiparban tevékenykedő Kiss cégcsoport informatikai főnöke. Cégeik nem sokkal a bejelentést követően tértek át Office 365-megoldásokra.

Minden negyedik ember állítja, hogy cége a jövőben az IT-költések nagyobb hányadát fogja felhőalapú megoldásokra fordítani – a dolgozók fele ebben kételkedik. Ami a tudást illeti, a hazai kkv-k vezetőinek jelentős része polihisztori képességeket mutat: önálló IT-részleg hiányában a cégek hetven százalékánál az ügyvezető vagy a pénzügyes dönt informatikai kérdésekben.

A kutatás ezáltal egyértelműen kijelöli azt a két kitörési pontot, ami felé a kkv-vezetők megtehetik az első lépéseket cégük és alkalmazottaik érdekében. Az egyik, hogy „vegyes használatra” alkalmas új gépparkot alakítanak ki, a másik pedig, hogy növelik az olyan, a mobilitást támogató felhőszolgáltatások arányát, melyek segítenek kiaknázni a modern gépek előnyeit.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.