Közel a virtuális valóság háborúja
Az új kütyük első körben a videojátékok bolondjait célozzák meg, rövid távon ez a terület kínálja a leggyorsabb értékesítési lehetőséget. Ez jól látszik a különböző szakmai oldalak vonatkozó híreit követő kommentárokon is. Mindegy, hogy negatív vagy pozitív, jellemzően a vr-eszközökkel kapcsolatos hírek mellett állnak a legnagyobb számban hozzászólások.
A felfokozott hangulatra a gyártók úgy próbálnak rájátszani, hogy túl sok részletet a termékeikkel kapcsolatban nem árulnak el. Lényeges információ – néhány technikai paramétert leszámítva – eddig a PlayStation konzolokat gyártó Sony, a Facebook kezében lévő Oculus Rift, a Microsoft, a HTC vagy a Samsung részéről sem szivárgott ki. Szemüveget több cég is kiadott már tesztre, amelyekből Magyarországra is jutott jó pár, s igen széles a vélemények sora, ám rendre kiemelik a cégek, hogy a mostaniak nem a végleges verziók. Még így is van, aki „forradalmi új élményről” beszél, s van, aki lesajnálja az újdonságot.
Egy biztos, az említett technológiai óriások pénzügyi osztályain dollárkötegek tömegeit vizionálják. Elemzők ugyanis úgy vélik, hogy a vr-eszközök piaca a következő egy évtizedben meghaladhatja a 60 milliárd dollárt. Ennek feltétele, hogy az árak 200-300 dollár közötti sávban legyenek. Ez ügyben az Oculus Rift egyik vezetőjének nyilatkozata akár rémisztően is hathat. E szerint a szükséges PC-s gépigényt a nulláról előteremteni a szemüveggel együtt 1500 dollárba (420 ezer forint) kerülhet a felhasználónak, már amennyiben a legjobb virtuálisvalóság-élményre vágyik. Kizárólag a vr-szemüveg ára valóban az említett 300 dollár alatt lehet.
Ennél kicsit többet árult el a PlayStation vr-ről a Sony. A cég szerint az újdonságért egy konzol árához hasonló összeget kell majd leszurkolni. Jelenleg az új generációs gépük 400 dollár körüli áron forog a világpiacon. (Itthon 125 ezer forint az induló ár.) Hogy a piacban nagy lehetőséget látnak a vállalatok, tavaly bizonyította a Facebook, amikor is váratlanul kétmilliárd dollárért megvette az addig független társaságként elkönyvelt Oculus Riftet.
Varga G. Gábor: Állami mobil: jött olcsóbb ajánlat
Kriván Bence: Porseprés és audiencia a konszernnél
Marnitz István: Jönnek a kormány házi napelemei
Marnitz István: Rizsaharc közműkáposztával
Bár a befektetők figyelmeztettek, hogy ez a vásárlás igencsak drága volt, a közösségi oldal alapítója, Mark Zuckerberg nagy ívű víziót vázolt az ügyletet kritizálók elé. Szerinte az Oculust olyan platformmá lehet tenni, amely nem csak különleges játékélményekre képes. Meg lehet oldani például, hogy a sportközvetítéseket a legjobb helyekről figyelhessük, vagy egy olyan csoportban üljünk többedmagunkkal egy megkonstruált teremben, amely társaság tagjai valójában több száz kilométerre vannak egymástól. A lehetőségek nagyok, csak az a kérdés mit hozunk ki belőlük.