Konzorcium elővárosi vasút tervezésre
A Budapest Konzorcium nyerte a Nyugati és a Keleti pályaudvarokhoz csatlakozó vasúti vonalszakaszok elővárosi fejlesztésének I/a ütemének tervezésére kiírt nyílt közbeszerzési eljárást - derül ki a Közbeszerzési Értesítőből.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. közölte, hogy a fejlesztésnek ez az üteme érinti a Nyugati pályaudvar és Rákospalota-Újpest állomás közötti vonalszakaszt, Vác állomást, valamint a Kőbánya-felső és Rákos állomások közötti részt.
A NIF által kiírt tender győztesének feladata elkészíteni a komplex engedélyezési és tenderterveket, a környezetvédelmi hatástanulmányt, lefolytatni az engedélyezési eljárást, megszerezni az építési, a környezetvédelmi és egyéb szükséges engedélyeket, hozzájárulásokat.
Az ellenszolgáltatás szerződésbeli összege a Nyugati pályaudvar esetében 688,7 millió forint, a Keleti pályaudvarnál 478,5 millió forint.
A fejlesztés során korszerűsítik az érintett szakaszokon a vasúti pályáját, a biztosítóberendezéseket, az áramellátó-rendszert, az állomásokat, megállóhelyeket.
A pályázaton a Budapest Konzoriciumon kívül - amelynek tagja a Fömterv Mérnöki Tervező Zrt., a Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft., a Viteco Kft. - ajánlatot tett még a Roden Mérnöki Iroda Kft., továbbá a Körvasút Konzorcium is.
A megvalósuló beruházások tervezett bekerülési értéke ebben a fejlesztési ütemben a Nyugati pályaudvarhoz csatlakozó vonalszakaszokon nettó 43,9 milliárd forint, a Keleti pályaudvarhoz tartozó vonalszakaszokon nettó 23,9 millió forint lenne.
A NIF és a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) Kht. közös megbízásából 2008 júniusában készült el a nagy távlatú közlekedésfejlesztési elképzeléseket keretbe foglaló elővárosi közlekedésfejlesztési stratégiai terv "Az S-Bahn rendszerű gyorsvasúti közlekedés kialakítása és a budapesti elővárosi vasúthálózat fejlesztése" címen, és a fejlesztések I. ütemét megalapozó részletes megvalósíthatósági tanulmány.
Ez alapján az I. ütemben 2009 és 2020 között alapvetően a jelenlegi vasúti fejpályaudvari hálózatszerkezet fejlesztése történik meg, amely kétvágányú vasúti pályák esetén 15-20 perces, egyvágányú vasúti pályák esetében 30 perces elővárosi követést tesz lehetővé.
Az infrastruktúra fejlesztés forrásigénye mintegy nettó 480 milliárd forint, járműbeszerzés forrásigénye megközelítően nettó 160 milliárd forint. A jelentős forrásigény miatt a fejlesztések végrehajtása két uniós költségvetési ciklus alatt javasolja a koncepció.
A II. és III. ütemben 2021 és 2027 között a fejpályaudvari rendszert kiegészítik az úgynevezett belső körvasút (törzsvonal) fejlesztésével. Ennek keretében - többi között - Ferencváros pályadudvar és Kőbánya teher pályaudvar között összekötő műtárgy épülne összekötve ezzel a délnyugati és északkeleti vonalakat. A nagyvasúti gyorsvasúti rendszert kiegészítendő megépülne az észak-déli regionális gyorsvasút I. üteme. Az II. és II. ütem infrastruktúra fejlesztésének forrásigénye további mintegy nettó 390 milliárd forint.
A IV. ütemben 2028 és 2030 között a III. ütem többlet alternatívája lenne annyiban, hogy ekkor már az észak-déli regionális gyorsvasút teljes, kifejlett formájában működne. Az infrastruktúra fejlesztés forrásigénye további a IV. ütemben nettó 270 milliárd forint.
Az V. fejlesztési szakaszban 2031-2034 között létrejönne Budapest és környéke elővárosi jellegű vasúti közlekedésének teljes üteme. Létrejönne a Budapest-Kelenföld és a Budapest-Nyugati pályaudvar közötti vasúti alagút. Az V. ütemben az infrastruktúra fejlesztés forrásigénye további nettó 240 milliárd forint.