Kitette a Microsecet a Kincstár

Hirtelen leállt a cégbejegyzési illeték elektronikus igazolásának kiadása pénteken. Hétfőn indul újra a rendszer. Az ok: a Magyar Államkincstár kitette a szolgáltatást végző Microsecet, és nem fizet azért, amit maga is meg tud oldani. Évi 4-5 milliót spórolhatnak ezzel.

Kitette a cégbírósági papírok elektronikus kezelésében eddig megkerülhetetlennek számító Microsec szűrét a Magyar Államkincstár. A társaság - többek közt - a tavaly nyár óta általánosságban is működő elektronikus cégbejegyzési rendszer üzemeltetését végzi.

A Magyar Államkincstár és a Microsec az elektronikus cégbejegyzési rendszer indításakor került kapcsolatba. Ahhoz ugyanis, hogy a bejegyzés megtörténhessen igazolni kell, hogy az ügyvéd befizette az illetéket. Ezt az igazolást a MÁK-nak kell ma kiállítani - bár a szervezet mindvégig tiltakozott az ellen, hogy számlavezetőként erre a feladatra kötelezzék. A Kincstár álláspontja az volt: az illeték befizetéséről képesek igazolást küldeni a cégbíróságoknak (hiszen a pénz azok számlájára érkezik), az igazolást ezek után pedig a bíróság is kiadhatja. Ám a feladat mégis ott ragadt - az igazságügyi tárca a cégtörvény alapján rendeletben kötelezte a MÁK-ot az igazolások kiadására.

A feladatra a szervezet közbeszerzési pályázatot írt ki - ezen nyert a Microsec, amely az elektronikus cégbejegyzési tenderen is evitte a pálmát, miközben az igazságügyi tárca megbízásából azért emellett üzemelteti a cégbíróságok informatikai rendszerét, és szintén a tárca megbízásából ellátott adat-továbbítói szerepében nehezen megkerülhető az elektronikus céginformációs piacon. A MÁK-kal kötött szerződés értelmében az igazolások kiadásáért félmillió forintot (plusz az áfát) számlázott havonta a cég a MÁK-nak. Tavaly 326 ezer elektronikus befizetési igazolást adtak ki - vagyis ügyenként 18 forintba került ez a szolgáltatás a Kincstárnak. A szervezet azonban ezt sokallta - minthogy szerintük nem is lett volna ez az ő feladatuk, szinte minden forint ilyen célú kiadás feleslegesnek tűnik a számukra. A munka egy részét egyébként is a Kincstár végezte: a befizetéseket leválogatták és ez után adták át a Microsecnek az adatokat, amely párosította az ügyvédi utalványokkal a pénztári elszámolást, majd kiadta az igazolást.

A MÁK mindvégig abban reménykedett: a feladatot át tudja adni a cégbíróságoknak, ezért a cégtörvény legutóbbi módosításakor, három hónapja, fel is mondták a Microseccel kötött szerződést. A törvény azonban nem változott meg, a feladat maradt a Kincstárnál - ám a szervezet végül nem kötött új megállapodást a Microsec-kel. A felmondási határidő január 29-én, csütörtökön járt le - pénteken így leállt az elektronikus igazolások kiadásával a Microsec.

A váltás zavart okozott, állítólag mind a bíróságokat, mind pedig az ügyvédeket meglepte a hirtelen leállás, hiszen a MÁK senkit sem értesített előzetesen. A szervezet honlapjára csak pénteken került ki az új rendről szóló tájékoztató anyag.

A Kincstárnál azt a felvilágosítást kaptuk: hétfőtől újraindul a rendszer - az igazolásokat ugyanis ezentúl maguk adják ki. Más feladataik miatt is szükségük volt elektronikus cégaláírások megvásárlására - úgy tudjuk, nyolc ilyet vesznek piaci áron (bőven a közbeszerzési értékhatár alatt, darabonként 15 ezer forintért). Az aláírásonként ezen kívül még 4 forintot kell majd fizetni az "időbélyegekért" - vagyis úgy évi 4-5 millió forintot spórolnak azzal, hogy maguk végzik a feladatot. A Microsec szerint azonban még számolni kell a munkaidő ráfordítással, és - esetleg - a beszerzendő új számítógépes fejlesztéssel is, vagyis: a cég nem volt drágább.

A MÁK álláspontja szerint az ügyintézés így gyorsabb lesz: már reggeltől kezdve ki tudják küldeni az előző napi befizetésekről szóló igazolásokat, miközben a Microsec ezt csak délután tudta megkezdeni. (Az adatokat ugyanis ekkor, egy csomagban a feldolgozás után adta át a Kincstár a cégnek, miközben most a feldolgozás közben folyamatosan tudják majd küldeni az igazolásokat - az eddigi szolgáltató azt mondja: ha lett volna korábban adat, és azt kisebb csomagokban is át tudják adni, akkor ők is korábban megkezdték volna az igazolásokat kiadni).

A rendszer némileg megváltozik. Hétfőtől az ügyvédeknek a MÁK-nál kell bejelentkezniük, az illetekigazolas@allamkincstar.gov.hu címen kell bejelentkezniük a Kincstárhoz, majd ezek után kell befizetni az illetéket - és egy nap múlva jön az igazolás. A Microsec-nél úgy vélik: ez így bonyolultabb, és mivel nem tesztelték korábban a rendszert, bizonytalanabb is.

Cégbíróság
Cégbíróság
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.