Megvalósul Orbán álma? Hosszabb lehet a felcsúti kisvasút

Nettó 8,963 milliárd forintra állította be az Etyek–Bicske–Felcsút-kisvasút beruházási költségét a projekt megvalósíthatósági tanulmánya. Egyszerű mozdonyvontatta szerelvények helyett motorvonatok közlekednének 2019 őszétől.

Ha Herceghalom felé épülne az etyeki kisvasút, gyorsabban lehetne elérni a falut Pestről, mint most, és csak 5,5 milliárdba kerülne. Bicske felé lassabb az út, 8 milliárdos beruházás kell, de akkor további egymilliárdért a felcsúti kisvasúttal is össze lehetne kötni. Az utóbbit preferálják - számolt be az Origo.

A dilemma bizonyára óriási, de ha a többféle változat közül kiválasztott verzió valósul meg, 2019 őszén gördülhet ki az első kisvonat a bicskei állomásnak az utasfelvételi épülettől távolabbi, déli végén kialakított keskenynyomközű telephelyről nyugati irányba. A szerelvény először délről megkerüli majd a várost, aztán délkeletre fordulva közelíti meg az etyeki pincéket, miután megállt Botpusztánál.

A SpeciálTerv Kft. tervezői a hazai kisvasutaknál általános mozdonyos-kocsis szerelvények helyett motorvonatokat álmodtak a keskenynyomtávú vágányokra. A 14,2 kilométeres pályán 22, a köztes megállók kihagyásával 19 perc alatt haladnak majd végig a járatok.

A legnagyobb pályasebesség óránként 50 kilométer lehetne a SpeciálTerv Kft. szerint. A cég 24,85 millió forintos díjért, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) közbeszerzésen nyerte a tanulmány elkészítésének feladatát.

A beruházás önmagában aligha térülne meg, a működtetési költségek becslése szerint a jegyárbevételek és az állami árkiegészítés után még évi 28,6 millió forintos hiányt termelne.

Az anyag többféle nyomvonalat vizsgált. A legmarkánsabban a G-nek nevezett változat különbözik a többitől. Ez a hegyeshalmi vasúti fővonallal nem Bicskén, hanem a közelebbi Herceghalmon teremtené meg a kapcsolatot.

A tanulmány maga is elismeri, hogy a G változat sokkal olcsóbb lenne, mindössze 5,548 milliárdba kerülne, és ezen nem körülbelül 20, hanem csak 9 perc alatt lehetne eljutni a nagyvasútig. Így ez az egyetlen változat, amely a jelenlegi autóbuszos elérésnél gyorsabb megközelítést tenne lehetővé Budapestről. Herceghalmon viszont csak a személyvonatok állnak meg.

A SpeciálTerv mérnökei az egyeztetések és háttérszámítások után mégis az egyik bicskei, B jelű nyomvonalat hozták ki győztesnek, mondván, hogy a járásszékhellyel kell közvetlenül összekötni Etyeket.

Tanulmányuk javaslatot tesz arra is, hogy a még rendszeres forgalomba nem vett Vál-völgyi kisvasúttal is kössék össze az etyekit. Az alcsúti arborétumtól a felcsúti stadionig tartó kisvasút bicskei meghosszabbítása nettó 1,015 milliárd forintba kerülne.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
NOL Piactér