galéria megtekintése

A sztrájkot a GDP is megérezheti

1 komment


Ábrahám Ambrus

Évek alatt felgyülemlett problémák törhetnek a felszínre az autóiparban. Először az Audinál alakult ki sztrájkhangulat, az alacsony bérek miatti tiltakozáshoz azonban immár öt cég csatlakozott.

Nemrég derült ki, hogy az Audi ­autógyárnál sztrájkközeli a helyzet, lapunk pedig a múlt hét végén arról számolt be, hogy három másik ­autóipari cégnél is hasonlóak a viszonyok. A hírek futótűzként terjedtek a szektorban működő vállalatok körében, s mintha hirtelen öntudatra ébredtek volna a munkavállalók. Húsvét utánra pillanatok alatt újabb társaságoknál jutottak el dolgozók a munkabeszüntetéshez közeli állapothoz – mondta a Népszabadságnak László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség (VSZSZ) alelnöke. Szerinte az ­Audin kívül immár összesen öt autóipari vállalatnál van reális lehetőség a sztrájkbizottság felállítására. Ebből eddig egy nevesíthető: a sopronkövesdi Autoliv. Ott múlt hét pénteken alakult meg a testület.

A többi vállalatot az érdekképviseleti vezető azért nem nevezi meg, mert nem szeretné veszélybe sodorni a részt vevő munkavállalókat. Kérdésünkre azonban annyit megjegyzett: „nem csak dunántúli vállalatokról van szó." Az öt cégnél összesen mintegy tízezren dolgoznak.

Ami egy esetleges munkabeszüntetés hatásait illeti:

 
már az Audi-sztrájk is nyomot hagyhat a magyar GDP alakulásában,

ám ha újabb cégek csatlakoznak, a következmények súlyosbodhatnak. Ha például egy beszállító cég alkalmazottai makacsolják meg magukat, azzal gyakorlatilag azonnal súlyos ellátási problémákat okozhatnak, hiszen a nagy autógyárak jellemzően „just in time" rendszerben dolgoznak, azaz költség- és időtakarékossági okokból lényegében nem tartanak fenn raktárkészletet. A sztrájk ugyanakkor nem cél, hanem eszköz, s mindenképpen szeretnék elkerülni – hívta fel a figyelmet a VSZSZ alelnöke.

Biztonsági övek rendben, a béremelés korántsem
Biztonsági övek rendben, a béremelés korántsem
Krizsán Csaba / MTI

Különösen fontos lesz, hogy milyen eredményekkel zárulnak majd az Audi és az Autoliv tárgyalásai, valamint a helyi szervezetek menedzsmenttel folytatott megbeszélései. László Zoltán szerint a követelések nem irreálisak. A legfontosabb a bérszínvonal javítása volna.

Hogy e téren mennyire aggasztó a helyzet, azt jól mutatja, hogy

a szakemberek immár Szlovákiába járnak át dolgozni

a jobb fizetések miatt, míg 10-15 éve ez éppen fordítva volt. A béremelési elvárások jelenleg bruttó 7 és 12 százalék közöttiek az öt érintett vállalatnál.

Az eddigi visszajelzések szerint egyébként

a munkavállalók körében euforikus érzés uralkodik, teljesen új számukra a helyzet. Mernek és hajlandóak kiállni az érdekeikért, ami eddig nem volt jellemző

– a hasonló kezdeményezések korábban rendre elhaltak. László Zoltán felhívta a figyelmet arra: nincs veszélyben a termelés. A dolgozók rendkívül fegyelmezettek, és annak ellenére elvégzik a feladataikat, hogy kifejezetten élesek körülöttük a munkaügyi viták. Ha végül a parázs helyzet sztrájk nélkül oldódik meg, ez a magatartás akár az autóipari cégek munkavállalókba vetett bizalmát is erősítheti – véli a szakszervezeti vezető.

Dörgedelmes levél Orbán Viktornak

A magyarországi érdekvédők mellett a jelek szerint harcba szállt a Nemzetközi Szakszervezeti Szövetség (ITUC) is. „Felszólítom, hogy avatkozzon közbe, utasítva vonatkozó kormányzati tisztviselőit, hogy kezdjenek párbeszédet a pedagógus-szakszervezetekkel, hogy a jelenlegi hiányokkal és zavarokkal működő oktatási rendszert kijavítsák, s megfelelő megoldást találjanak annak tartalmát és irányítását illetően, melyeket minden érintett támogatni tud" – olvasható abban a dörgedelmes hangú levélben, amelyet Sharan Burrow, az ITUC főtitkára írt múlt pénteken Orbán Viktornak, s ami a Vasas Szakszervezeti Szövetség (VSZSZ) honlapján is elérhető. Az ITUC 162 országban körülbelül 180 millió munkavállaló érdekvédelmét látja el.

– Minden mindennel összefügg. Az oktatási rendszer hiányosságai, az elmaradt vagy nem jó irányú átalakítások egyre jelentősebb szakemberhiányt okoztak, ami immár az autóiparban is érezteti hatását, és egy eddig stabilnak hitt ágazatról bizonyosodik be, hogy
a felszín alatt súlyos, évek alatt felgyülemlett problémák húzódnak – kommentálta a levelet lapunknak László Zoltán, a VSZSZ alelnöke. Hozzátette: szinte mindenki hátradőlt, mert a versenyszférában az elmúlt években egyáltalán nem volt sztrájk. Ez abba a tévhitbe ringatta a mindenkori gazdaságpolitika felelőseit, hogy minden rendben van ezen a megingathatatlan bástyának tartott területen. Ez azonban László Zoltán szerint súlyos tévedés.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.