A társaság közlése szerint három mozdony már több mint egymillió kilométert tett meg, a sürgős javításra váró egységek átlagos futásteljesítménye pedig 850-900 ezer kilométer. A kerekek elhasználódására a vasút gépészei négy évig készülhettek. Mi több, pontosan tudták: a „kopások mértéke nemcsak a megtett futásteljesítménytől függ, hanem befolyásolja a pálya nyomvonala, de olykor előre nem látott események is”. Így például a balesetek vagy a „keréklaposodás miatti kerékesztergák”. A korlátozással a mozdonyok megfelelnek a közlekedésbiztonsági előírásoknak, csak lassúak. Cserébe a mozdonyok elektrodinamikus fékei kímélik a hagyományos fékberendezést. A féktárcsák cseréjével a vasútnak még jó ideig nem kell foglalkoznia.
A kerékcserével viszont igen,
csak éppen nincs kerék,
de a beszerzése már folyamatban van. A vasúttársaság közlése szerint a munkatársak már intézkedtek, s a keréktárcsák cseréje az előrehaladott állapotban lévő közbeszerzés eredményes lezárása után a közeljövőben megkezdődhet. Az első már júliusban, noha ezt a munkát a mozdonygyártó végzi majd el saját gyáregységében. A többi mozdony javításával a MÁV-Start már maga küzdene meg. Méghozzá úgy, hogy a beavatkozáson legkésőbb jövőre a teljes TRAXX-flotta átessen.
A befejezés és vele a sebességkorlátozások feloldásának pontos időpontja azonban a magyarázatok szerint attól is függ, mikor állnak majd rendelkezésre a megfelelő keréktárcsák és a szükséges eszközök. Mert speciális szerszámok híján a munka nem végezhető el. Erre utal legalábbis, hogy a „TRAXX villamos mozdony keréktárcsa-javításához kéziszerszám beszerzése” tárgyú tenderét a nemzeti vasút idén áprilisban hirdette meg.
A 21 millió forintra becsült költsége mellett a közbeszerzési értékhatár alattinak minősülő, így nyílt pályázati felhívással zajló beszerzés ráadásul kissé el is húzódik.
Az eredetileg május derekára tervezett eredményhirdetés elmaradt, mert a vasút öt szállítóval egyeztet. Vagyis spórolnának akár 2-4 millió forintot a szerszámokon, miközben százmilliókat buknak, mert a milliárdos mozdonyokat nem üzemszerűen használják.
Lesz szoftver is
A MÁV Zrt. pálya- és épület-karbantartásait és az ezekhez szükséges pénzügyi keretet 2016 nyarától központi szoftver koordinálja majd – közölte Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese. A projekt kivitelezése érdekében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) 1,9 milliárd forint értékű támogatási szerződést kötött a vasúttársasággal a Közlekedés Operatív Program (Közop) keretein belül. A pályázathoz kapcsolódó informatikai fejlesztéseket a Hewlett-Packard végzi. Az átalakítás második része a gördülő állomány, azaz a mozdonyok, vasúti kocsik, teherszállító vagonok karbantartásának koordinálására irányul majd. Utóbbi projekt várhatóan három év múlva zárul majd le, és ez összesen mintegy hárommilliárd forint fejlesztést jelent. A fejlesztés hosszú távon javítja a társaság hatékonyságát, és a jobb tervezhetőséget is szolgálja majd. (MTI)