Kiegészítő termékekkel csábíthatnak az idei kötelezőkampányban

Sok biztosító az árversenyre koncentrál majd az idei kötelezőbiztosítási kampányban, de az ebben részt venni nem kívánó cégek vélhetően az ügyfelek számára vonzó és érdekes kiegészítő biztosítási termékeikkel igyekezhetnek megnyerni az ügyfeleket.

Bizonyossá vált, hogy a biztosítók a négynapos hétvége második napján, vasárnap hirdetik meg jövő évi kötelező gépjárműfelelősség-biztosítási (kgfb) tarifáikat, bár ennek helye még mindig kérdéses: a piaci hírek most egy újabb közzétételi felületről, a Metropol újságról szólnak. A négymillió autós kegyét az idén várhatóan már tizenöt biztosító próbálja eltérő stratégiákkal elnyerni.

Tavaly fordult elő először, hogy csökkent azoknak az autósoknak a száma, akik a kötelezőkampányban a váltás mellett döntöttek: másfélmillió helyett 1,25 millióan kötöttek új szerződést. Mivel évről évre több százezerrel kevesebb az év végén lejáró kötelező biztosítások száma, ezért a csökkenés trendje a következő évekre is biztosan fennmarad – írja előrejelzésében a kotelezo.hu.

Ugynakkor az egyetlen kivétel éppen az idei év lehet, aminek a baleseti adó várható bevezetése az oka – prognosztizálja Lantos Lóránt, a kotelezo.hu vezetője. – Bár a biztosítók az idén is adó nélkül hirdetik meg tarifáikat, az értékesítésben is részt vevő díj-összehasonlító oldalak várhatóan erőteljesen felhívják majd a figyelmet az adó miatt átlagosan ötezer forinttal emelkedő végső díjakra. Ezért aki teheti, a megtakarítás reményében kalkulál majd, így az idei kampány során váltók száma akár újra megközelítheti a két éve beállított mindenkori másfélmilliós csúcsot.

Miközben egyes szereplők a növekvő díjak erőteljes kommunikálásával próbálják majd spórolásra, ennek érdekében kötelezőváltásra ösztönözni az árra minden eddiginél érzékenyebb autósokat, az árversenyben részt venni nem kívánó biztosítók inkább az ügyfelek számára vonzó és érdekes kiegészítő biztosítási termékeikkel igyekezhetnek az erre fogékony ügyfeleket megnyerni maguknak.

Két évvel ezelőtti elterjedését követően a kampányban immár jó néhány biztosító kínál a kötelező mellé köthető kedvezményes teljes körű cascót csakúgy, mint részfedezetre szolgáltatást nyújtó a kátyúbiztosítást – mondják a kotelezo.hu-nál. Az idén általánossá is válhat, hogy az autós, miután kiválasztotta a neki megfelelő kgfb-terméket, egy további oldalon akár válogathasson is a biztosítók által számára felkínált  autós biztosítási termékek, különféle gépjármű-asszisztenciák, sőt, akár lakásbiztosítási szolgáltatások között is.

A tavalyi dobogósok

A tavalyi kampányban legtöbb ügyfelet szerző K&H teljesítménye vélhetően még a biztosító legvérmesebb reményeit is túlszárnyalta. Ezért az idén nem az új ügyfelek számának maximalizálására fog törekedni, hanem konszolidálni igyekszik megszerzett állományát – vélekednek az oldal munkatársai. Elsősorban a kedvező kártörténeti múlttal rendelkező ügyfelei számíthatnak az idei évben is kedvező ajánlatra tőle, ám mivel az elmúlt évben jelentős beruházásokkal növelte üzemméretét, arányaiban igyekezni fog azt a következő évben is megtartani.

Az Allianz vélhetően folytatni fogja tavaly is sikeresnek bizonyuló stratégiáját, elsősorban az egfb-vel sikeresen szegmentált ügyfélkörét – a díjállomány folyamatos leépítésével ugyan, de – igyekszik majd kedvező díjakkal megtartani. Nem feltétlenül a legkedvezőbb díjat próbálja majd kínálni: a piaci mérete és ismertsége miatti bizalom sokszor a kalkulációk második-harmadik helyéről is befutóvá teszi ajánlatait.

Az előző kampányban a legtöbb kategóriában az Astra bizonyult a legolcsóbbnak, így nem csoda, hogy friss piaci szereplőként is jelentős számú autós kötött náluk kötelezőt (és ez a tendencia az év közben is fennmaradt). Számára a további piacbővülés lehet a cél, ám vélhetően a tavalyinál már óvatosabb diszkonttal száll be az idei versenybe.

A jelenleg egyetlen kötelezőt hirdető biztosító egyesület, a KÖBE kedvező díjaival évek óta sikeresen folytatja csendes építkezését. Az általa megcélzott szegmens az idén is kedvező díjakat remélhet tőle, és mivel halványodik már a MÁV ÁBE bukásának emléke, immár a biztosító egyesületekkel szembeni előítéletek sem jelentenek érezhető akadályt a terjeszkedésük előtt.

A tavalyi lemaradók

A kgfb-piac alakulását folyamatosan nyomon követők gyakran találkozhatnak egy-egy biztosító esetében kétéves ciklus szerint változó díjstratégiával. Ilyenkor egy-egy erős, jelentős számú új ügyfelet eredményező esztendő után a megnövekvő kárhányad ellensúlyozása érdekében óvatosabb díjpolitikát folytat. A 2009-ben dobogós Aegon tavaly a kampány egyik nagy vesztese volt, és szintén hasonló ciklus szerint szerepelt az Uniqa is.  E logika mentén mindkét említett szereplőtől kedvező, növekedésorientált díjak meghirdetésére számíthatanak a kotelezo.hu munkatársai.

Ugyancsak a piaci átlag fölötti árakat képzett a tavalyi évben a Genertel, amely az idei évben is megfontolt és szegmentált tarifát hirdethet. A Generali-Providencia láthatóan a tanácsadói értékesítést helyezte stratégiájának fókuszába minden területen – miközben leányvállalata, a  Genertel a csoport online biztosítója lehet – ennek megfelelően díjait nem az online versenyhez igazítja majd.

Szintén jelentős számú ügyfelet vesztett a tavalyi évben a Groupama-Garancia, amelynek a sikeres szereplés érdekében tágítania kell tavalyi szűk célcsoportját (elsősorban vidéki, kármentes ügyfeleket preferált), és kedvező árakkal kell kirukkolnia olyan új irányokba is, ahol kevésbé kiélezett a verseny.

Akik tavaly kevésbé voltak reflektorfényben

A fennmaradó biztosítók közül az MKB folytathatja további lassú növekedését. Láthatóan egy biztos üzemméret kialakítása a célja, ezért bár tömegeket valószínűleg továbbra sem mozgat majd meg, szépen lassan a középmezőnybe tornássza magát. A Wabardnak a két évvel ezelőtti kényszerű távolmaradás után megcsappant a személyautós bázisa, amelyet a tavalyi évben sem sikerült visszaépítenie, továbbra is a flották számítanak elsődleges bázisának.

A Posta és a Signal okozhatnak ugyan meglepetést, de eddigi szereplésük alapján várhatóan továbbra sem fogják alapvetően megmozgatni a piacot. Ugyanez vonatkozhat az Unionra is, amely eddig nem tekintette kiemelt célterületnek a kgfb-t.

A közelmúltban új szereplő, a CIG is megkapta a felügyelet engedélyét kötelező biztosítási tarifa hirdetésére. Mivel a társaság az első évben főként a vállalati-intézményi flottákat deklarálta elsődleges célcsoportjaként, a lakossági kampányban várhatóan érdemi hatást nem gyakorol majd a jelenléte.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.