Vagyis ellenőrzésenként átlagosan csaknem két „hiba” akadt. A legtöbb gond abból fakadt, hogy a taxis (vagy inkább az autója) valamilyen formában megsértette az új rendelet egyik-másik pontját. A hiányosságokat a BKK nem részletezte – lehet ilyen például az ártáblázat nem megfelelő elhelyezése, de a kártyás fizetés lehetőségének hiánya is. Mindenesetre az ellenőrzések során mintegy tízezer kifogást emiatt emeltek. Mondhatnánk, nincs gond, hiszen a többség formai hiba volt. Rádaásul a másik komoly gondot a számla- vagy nyugtaadás elmaradása okozta, erre 1711 esetben volt példa. Itt sem csapták be az utast nagyobb viteldíjjal.
A BKK-nál ráadásul azt mondják: ezen súlyosabb vétségek aránya azért jelentősen csökkent az utóbbi időben, s a statisztikák azt mutatják, hogy számuk szinte hónapról hónapra kevesebb. (Tavaly októberben például 407 ilyen esetet regisztráltak, idén márciusban „csupán” 83-at.) Mindkét, nem annyira súlyos hibafajta többsége a még nem minősített (vagyis nem sárga) kocsikban fordult elő. A BKK szerint ezek a taxik sok esetben eleve nem felelnek meg a rendeletben foglalt műszaki előírásoknak, nem is céljuk a tulajdonosoknak ugyanis, hogy ily módon átalakítsák őket.
Ezekkel a kocsikkal csak addig akarnak a taxisok dolgozni, amíg a korábbi – egy évre szóló – drosztengedélyük le nem jár (vagyis amíg nem kell már az új rendeletnek megfelelő autót üzemeltetni). A legsúlyosabb visszaélés, a taxaméter – vagyis az óra – manipulálásának gyanúja, 364 esetben merült fel. Ez a vétség a fuvarozóvállalkozás működési engedélyeinek azonnali megszüntetésével jár – ám a szigorú szankciók és a folyamatos ellenőrzés ellenére mindig vannak próbálkozók. Az új rendelet időszakában volt olyan taxis, aki a ferihegyi Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér és Budapest belvárosa közötti távolságra 57 kilométeres utat akart elszámolni.
Ez a Budapest–Székesfehérvár-távolságnak felel meg. A BKK-nál hozzátették: az ilyen mértékű túlkapások azonban visszaszorultak, az elmúlt időszakra már nem volt jellemzőek. Ehhez azért hozzá tartozik, hogy 22 olyan esetet jegyeztek fel, ahol kerülő úton vitték el az utasokat a kívánt címre. Az esetek mintegy 7-8 százalékában jegyeztek fel olyan mulasztást, amikor az utastól többet kértek, mint valójában kellett volna. Súlyosnak mondható esetek típusából akad még néhány. Rendre előfordul – noha az előzőknél azért kisebb számban –, hogy a visszajáró pénzről „megfeledkezik” a sofőr.
Ám arra is van példa, hogy egyszerűen hamis számlát ad a taxis. Utóbbira szeptember óta 52-szer bukkantak az ellenőrök. Az érvénytelen adószámmal taxizókból is akad a városban, hiszen 69 ilyen sofőrt találtak. A BKK-nál megjegyezték: abban nem sok változás van, hogy a viszszaélések a vasúti és távolsági buszállomások, pályaudvarok, a repülőtér környékén a leggyakoribbak. Igaz, ezek száma is csökken – állítják. Ilyenkor egyébként – jellemzően változatlanul a külföldi utasoknak – a rendeletet kikerülve, fix áron kínálják a szolgáltatásaikat a taxisok. Az új rendelet másik eredménye a vállalkozások számának csökkenése. Budapesten tavaly márciusban még 5717 drosztengedéllyel rendelkező gépkocsi volt, ez a szám idén márciusra 5157-re olvadt.