De nincs. A honvédség most vásárolt három használt Mi–8-ast, mert már nem volt bevethető helikoptere. A matuzsálemi korú gépeket hárommilliárd forintért vették a Solar Kft.-től, amelyet a mai kormányoldal korábban sokszor támadott szocialista kötődése miatt, igaz, a cég kormányokon átívelően üzletel a hadsereggel.
A légi mentőknél öt modern, Eurocopter gyártmányú gép teljesít szolgálatot, de október végétől nem repülhet másik két korábbi, egy hajtóműves gép. Ezért nem tudni, hogy Debrecen és Szentes körzetében mivel biztosítják a légi mentést a sürgős és súlyos esetekhez. Nem lényegtelen a kérdés, mert így több mint fél Kelet-Magyarország légimentő-képesség nélkül marad.
Korábban már hivatalosan is közös helikopterbeszerzéssel számolt a kormányzat, a Honvédelmi Minisztériumnak (HM) még a választások előtt ki kellett volna írnia a tendert, s a választások után az új kormány már dönthetett volna a szállítóról. Azonban – mint körkérdésünkből kiderült – a tárcáknál ezt nem érzik ilyen aktuálisnak.
A Belügyminisztériumból arról tájékoztattak bennünket, hogy ők csak a 2015–2020-as időszakban kívánnak helikoptert venni, méghozzá csak a vonatkozó szakpolitikai stratégiájuk szerint. Ez pedig mindössze két darab gép beszerzésével számol. A Nemzeti Erőforrás Minisztériumból kérdésünkre azt válaszolták, hogy „a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. 2014. október 28. után a jogszabályoknak megfelelően fogja a betegellátást biztosítani”. Közlésük szerint a szükséges helikopterek biztosítása folyamatban van. Vagyis: bár tender még nem jelent meg, a szolgálatból kieső két helikopter vásárlását már intézik, méghozzá ezek szerint saját hatáskörben.
A tárca egyébként arról is tájékoztatott, hogy az osztrák Heli-Air GmbH-tól bérelt öt Eurocopter EC–135 (mai nevén Airbus Helicopters) szerződése 2015-ben jár le, azt követően lesz szükség újakra. A Magyar Légimentő Nonprofit Kft. tájékoztatása szerint a szerződést a szolgáltató az elmúlt években minden esetben kifogástalanul, magas színvonalon teljesítette. Hogy a tendert a gyártók is várják, arra ékes bizonyíték, hogy néhány hete a Sikorsky Kelet-Közép-Európáért felelős igazgatója Budapest fölötti repülésre is elvitte az újságírókat az egyik Black Hawkkal, amely már megjárta Afganisztánt is. Stanley J. Pursinski azt magyarázta az őt körülvevő újságíróknak hogy ha Magyarország a Black Hawkok mellett dönt, akkor abból a legmodernebb szériából vásárolhat, amelyből a Pentagon több száz darabot rendel most az amerikai szárazföldi haderő számára, és amelyek 35-40 évig szolgálnak majd.
Az amerikai katona szerint minden megoldásra nyitottak, azt sem zárta ki, hogy adott esetben használt, de teljesen felújított gépeket kínáljanak. Ez utóbbi ajánlattal azonban vigyázni kell, s jól tudják ezt a honvédségnél is. Az amerikai harcihelikopter-technológia kétségkívül profi és tartós, de jelentősen drágább is, mint versenytársai. Az amerikai gépek karbantartás-költségeiről egy valós alapú anekdota kering a seregben: a kilencvenes évek végén a magyarok majdnem átvettek az amerikai seregben már kiszolgált helikopterekből jó néhány darabot. Ingyen kapták volna őket, mindössze a nagyjavítást és az azt követő karbantartásokat kellett volna finanszírozni. Az üzlet végül mégsem köttetett meg, mert valaki kiszámolta, hogy ez tízéves távlatban többe került volna, mint új helikoptereket vásárolni.