Késik a kormány csodafegyvere
Mindezen az sem változtat, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM), illetve a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a kormány stratégiai partnereit sem tudta megnyugtatni. A mintegy ötven cég részvételével megtartott egyeztetésen kiderült: a hét elejéig az EKÁER rendszerébe 15 ezer elsődleges ügyfélnek számító kereskedelmi vállalkozás és 11 ezer másodlagos partner, a többi között szállítmányozó cég regisztrált.
Ami távolról sem elég, hiszen az új rendszer a becslések szerint hozzávetőleg 200 ezer belföldi vállalkozást érint. És ha a kívánatosnál nehézkesebb bevezetés érzékeltetésére ez nem lenne elég, a meghívottak megtudták azt is, hogy a rendszer eddig 56 ezer tranzakciót bonyolított, miközben az üzemszerű működés során havonta milliós nagyságrendű árumozgást kellene követnie.
Rakodás egy logisztikai központban. Elhúzódik a próbaüzem Korponai Tamás |
Lapunk úgy tudja: a megbeszélésen a kormány legnagyobb partnerei, így az Audi és a Mercedes képviselői is jelen voltak. És mert az NGM–NAV párosa válaszolt a feltett kérdésekre, a multinacionális óriásvállalatok illetékesei európai szemüvegen át nézve alighanem érdekes dolgokat tudhattak meg. Kiderült például, hogy ha az EKÁER használói a rendszerben kérdéssel fordulnak a NAV-hoz, az adóhatóságtól kapott tájékoztatás „nem minősül kötelező érvényűnek”. Azaz egy esetleges jogi eljárásban senki nem hivatkozhat arra, hogy a NAV tájékoztatásának megfelelően járt el.
A rendszerről emellett felettébb meglepő furcsaságok is kiderültek. Például azt, hogy a hazánkba érkező áru címzettje az EKÁER-bejelentés elmulasztásáért akkor is bírságra számíthat, ha nem tudott a telephelyére érkező fuvarról. Vagyis azért a csomagért is büntethető, aminek kiszállítását nem jelezte előre senki. De nincs válasz arra sem, a több átrakással Magyarországra fuvarozott szállítmányok esetében melyik teherautó rendszámát kell rögzíteni a NAV rendszerében.
A példa kedvéért Manchesterből indított, de az Európai Unió területén különféle depókban egymás után többször átrakott áru esetében a nemzetközi fuvarokmányokon az első felrakáskor rendelkezésre álló teherautó rendszámát tüntetik fel, noha a magyar határ átlépésekor a küldemény már garantáltan egy másik kamion rakterében utazik majd. A tisztázatlan kérdéseket az EKÁER bevezetésénél érintett vállalkozások szakemberei hosszasan tudják sorolni.
Az NGM–NAV páros egyeztetésén ellenben megtudhatták: az illetékeseik február közepén kezdik mérlegelni, kinek adnak könnyítést az áfacsalások kiszűrésére szánt rendszer használatánál. Azaz az új infrastruktúra alkalmazásához azoknak a szerencséseknek is ki kell építeniük a költséges informatikai rendszert, akik végül nem is használják majd azt. Kiderült az is, mivel az Országgyűlés a következő hetekben nem ülésezik, a január végéig meghirdetett büntetésmentes időszak meghosszabbítására esély sincs.