Késik a kormány csodafegyvere

Elmaradásban van a január 1-je óta működő elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer (EKÁER) végleges változatának bevezetése. Az áfacsalások elleni harcra szánt „csodafegyver” adatbázisába a vártnál lényegesen kevesebb vállalkozás regisztrált. A „tesztüzem” ennek ellenére a hónap végén lezárul, és megkezdődik a büntetések postázása.

Mindezen az sem változtat, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM), illetve a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a kormány stratégiai partnereit sem tudta megnyugtatni. A mintegy ötven cég részvételével megtartott egyeztetésen kiderült: a hét elejéig az EKÁER rendszerébe 15 ezer elsődleges ügyfélnek számító kereskedelmi vállalkozás és 11 ezer másodlagos partner, a többi között szállítmányozó cég regisztrált.

Ami távolról sem elég, hiszen az új rendszer a becslések szerint hozzávetőleg 200 ezer belföldi vállalkozást érint. És ha a kívánatosnál nehézkesebb bevezetés érzékeltetésére ez nem lenne elég, a meghívottak megtudták azt is, hogy a rendszer eddig 56 ezer tranzakciót bonyolított, miközben az üzemszerű működés során havonta milliós nagyságrendű árumozgást kellene követnie.

Rakodás egy logisztikai központban. Elhúzódik a próbaüzem
Rakodás egy logisztikai központban. Elhúzódik a próbaüzem
Korponai Tamás

Lapunk úgy tudja: a megbeszélésen a kormány legnagyobb partnerei, így az Audi és a Mercedes képviselői is jelen voltak. És mert az NGM–NAV párosa válaszolt a feltett kérdésekre, a multinacionális óriásvállalatok illetékesei európai szemüvegen át nézve alighanem érdekes dolgokat tudhattak meg. Kiderült például, hogy ha az EKÁER használói a rendszerben kérdéssel fordulnak a NAV-hoz, az adóhatóságtól kapott tájékoztatás „nem minősül kötelező érvényűnek”. Azaz egy esetleges jogi eljárásban senki nem hivatkozhat arra, hogy a NAV tájékoztatásának megfelelően járt el.

A rendszerről emellett felettébb meglepő furcsaságok is kiderültek. Például azt, hogy a hazánkba érkező áru címzettje az EKÁER-bejelentés elmulasztásáért akkor is bírságra számíthat, ha nem tudott a telephelyére érkező fuvarról. Vagyis azért a csomagért is büntethető, aminek kiszállítását nem jelezte előre senki. De nincs válasz arra sem, a több átrakással Magyarországra fuvarozott szállítmányok esetében melyik teherautó rendszámát kell rögzíteni a NAV rendszerében.

A példa kedvéért Manchesterből indított, de az Európai Unió területén különféle depókban egymás után többször átrakott áru esetében a nemzetközi fuvarokmányokon az első felrakáskor rendelkezésre álló teherautó rendszámát tüntetik fel, noha a magyar határ átlépésekor a küldemény már garantáltan egy másik kamion rakterében utazik majd. A tisztázatlan kérdéseket az EKÁER bevezetésénél érintett vállalkozások szakemberei hosszasan tudják sorolni.

Az NGM–NAV páros egyeztetésén ellenben megtudhatták: az illetékeseik február közepén kezdik mérlegelni, kinek adnak könnyítést az áfacsalások kiszűrésére szánt rendszer használatánál. Azaz az új infrastruktúra alkalmazásához azoknak a szerencséseknek is ki kell építeniük a költséges informatikai rendszert, akik végül nem is használják majd azt. Kiderült az is, mivel az Országgyűlés a következő hetekben nem ülésezik, a január végéig meghirdetett büntetésmentes időszak meghosszabbítására esély sincs.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.