Valaki nagyon jól jár majd a Nemzeti Trafikellátóval

Bár még nem tudni, hogy ki kapja meg a biztos, versenymentes milliárdokkal kecsegtető bomba üzletet, annyi már biztosnak tűnik, hogy a kormánytöbbség újabb törvényekkel teszi még jövedelmezőbbé a majdani dohány-nagykereskedő céget.

Mint a hasonló piacállamosítási törekvéseknél megszokott, csúszik az államosított dohány-nagykereskedelmi rendszer indítása: a nemzetgazdasági tárca napokban benyújtott törvényjavaslata szerint nem szeptember, hanem csak november elsején indulna a „Nemzeti Trafikellátó”.

Egyelőre nem tudni, hogy ez milyen jellegű vállalkozás lenne, azaz maga az állam vagy koncesszióval kijelölt cég vagy egy cégcsoport szállíthatna a trafikokba a gyárakból. Eddig a kiszállítást javarészt a gyártók, kisebbrészt néhány tucat dohány-nagykereskedő vállalkozás végezte. A központosított trafikellátás azonban nemcsak hogy bezárásra ítéli a korábbi dohány-nagykereskedő vállalkozásokat, illetve a nagy gyártók logisztikai részlegeinek egy részét, de le is fölözi a dohány kereskedelmének a hasznát. Piaci számítások szerint évi tízmilliárdnál is többet kaszálhat.

A Continental egyik szállítója. Csak egy nagyker maradhat
A Continental egyik szállítója. Csak egy nagyker maradhat
Veres Viktor

A piac azóta is találgatja, hogy mely vállalkozás vagy vállalkozások lehetnek a majdani befutó(k), de a jelek szerint ez még a kormánypártnál sem dőlt el, legalábbis a halasztásból erre is lehet következtetni. Mindenesetre a kormány sűrítené a gyártói kiszállításokat a trafikellátó raktárába, míg a gyártók trafikellátó készlettartási kötelezettségét csökkentené, ami annyit jelent, hogy a trafikellátónak jóval kisebb raktárhelyiséget kell majd fenntartania, és a gyártónak gyakrabban kell szállítania a dohányelosztóba.

Új elem a módosításban – és a trafikrendszer problémáira is utal – az árrés kérdése. A hatályos törvény a trafikos teljes értékesítésével fordítottan arányosan határozza meg az alkalmazható árrést: ez a cigaretta esetében 10 és 11,5 százalék között, az egyéb dohánytermékek esetében 10 és 13 százalék között lehet, azaz minél nagyobb egy trafik forgalma, annál kisebb árrésre jogosult. Vagyis a kisebb forgalmú trafikokat kompenzálja a szabályozás.

A módosítás azonban nem az eladott termék mennyiségéhez kötné az árrést, hanem ahhoz, hogy a vállalkozás mennyit vásárolt a trafikellátótól. Úgy fest, mintha a törvényhozók sem igazán bíznának abban, hogy a trafikok mindent el is tudnak adni abból, amit a trafikellátótól átvettek. A trafikosnak 15 napon belül ki kell fizetnie a dohányellátónak az átvett cigaretta ellenértékét függetlenül attól, hogy eladta-e a dohányt, vagy sem, így a trafikellátó akkor is a pénzénél marad, ha közben a trafiknak nem megy a bolt. Az állami monopóliumnak ugyanakkor a számla kézhezvételétől számított hatvan napja van a fizetésre. Így hamar hatalmas, milliárdos készpénzállomány halmozódhat fel a számláin, amit további hozam reményében akár be is fektethet.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.