Kemény lesz taxisnak lenni

A taxis szakma ismét egy nehéz időszak előtt áll, egyre többen vesztik el állásukat, és gondolnak arra, hogy ebben a szolgáltatásban helyezkednek el

Ahhoz, hogy a helyzet ne durvuljon el az engedélyek kiadási módjának szigorítására lenne szükség, illetve a gyenge érdekképviselet megerősítésére - vélekedett a Magyar Taxis Szövetség elnöke. Horváth György a Szegeden tartott kétnapos közlekedési konferencia kapcsán. Az utóbbi öt évben átlagosan kilencezer fős a taxisok létszáma az országban. A dolgozók kilencven százaléka vállalkozóként van jelen és csak tíz százalék alkalmazott. A létszám azonban lassan kezd változni, hisz egyre többen válnak álláskeresővé, és - csakúgy, mint a kilencvenes évek elejére - egyre többen vélik úgy, hogy a taxizás lesz a megoldás. A sofőrök száma tehát lassan nő, a kereslet viszont egyre csökken.

Ezért van égetően szükség a hatékonyabb érdekképviseletre. Több feladatot is el kellene végezni, köztük fel kellene frissíteni az elavult szabályozókat, melyek alapján például a jármű taxivá válik. Emellett át kellene gondolni a szakmához szükséges vizsgákat, mely más országokban komoly képesítésnek számít, és ugyanúgy vizsgaidőszakhoz kötött, mint például az érettségi. Így komolyabb tervezést és felkészülést igényel a szakmába való belépés, nem csupán hirtelen döntés.

Horváth György szerint a szakmában is le kell folyatatni azt a párbeszédet és érdekharmonizációt, melyben megszületik az az egyetértés, mellyel a jogalkotók irányába lehet fordulni. Szemléletváltás kell abból a szempontból is, hogy a taxit közforgalmú közlekedési eszközzé minősítsék, mellyel bizonyos szállítási feladatokat hatékonyabban, és olcsóbban lehet megoldani, mint a jelentős állami támogatásokkal működő más szolgáltatókkal. Például egy gyengébb forgalmú busz- illetve vonat vonalat időnként ki lehetne adni taxis alvállalkozóknak, egy közszolgáltatási szerződés keretében. Vannak országok ugyanis, ahol erre már megvan a lehetőség.

A taxinak a közforgalomban betöltött szerepét kell tudatosítani, mellyel keresletet lehet teremtetni a szolgáltatás iránt, előteremthető a jövedelmezőbb működés, illetve költségvetési forrást lehetne megtakarítani - hangsúlyozta az elnök. A hatékonyabb érdekképviseletről és kapcsolatról egyébként a napokban a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara illetve a taxis szakszervezetetek aláírtak egy együttműködési megállapodást - tette hozzá Horváth György.

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.