Kattintásra hétezer: dübörög az online kereskedelem

Otthonról, a neten vásárolunk, aztán személyesen elmegyünk a termékért. Idén 14 százalékkal nőtt az online kereskedelem forgalma.

Miközben a hazai kiskereskedelem még mindig válsággal küzd, az internetes kereskedők nem panaszkodhatnak. Az elmúlt egy évben 1,6 millióan vásároltak legalább egyszer online. A forgalom idén megközelíti a 177 milliárd forintot, ami mintegy 14 százalékos bővülés a tavalyi, 155 milliárdhoz képest. Ebben nagy szerepe van a nemrég megjelent webplázáknak, melyek sok új vásárlót ismertettek meg az internetes vásárlás nyújtotta kényelemmel – derül ki az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” című kutatásából. A bevételek jelentős részére, mintegy 40 százalékára idén is az év utolsó két hónapjában tesznek szert, köszönhetően az ünnepek előtti hajrának.

Ráadásul az online vásárlások átlagos kosárértéke is magasabb, mint a hagyományos vásárlásoké. Interneten egy vevő egy alkalommal átlagosan hétezer forintot költ, míg a hagyományos kereskedelemben csak háromezret. Tehát az online vásárlók szívesebben költenek egyszerre nagyobb összeget, amit az is ösztönöz, hogy a legtöbb webáruház egy bizonyos összeghatár felett ingyenes szállítási lehetőséggel csalogatja őket.

Az összes forgalom 70 százalékát még készpénzben bonyolítják. Ezt az átvétellel egybekötött bankkártyás fizetés (15 százalék), a banki utalás (10 százalék) és végül 5 százalékkal az online bankkártyás fizetés követi.

Idén már itthon is széles körben terjed az a nemzetközi trend, mely szerint a vevők nemcsak az eseti jellegű vásárlásaikat intézik online, hanem a rutinbevásárlásokat is. Ezek körére, ha valamennyi terméket egy helyen kínálja az áruház, fel lehet építeni egy plázaszerű, “mindent egy helyen” értékesítési filozófiát. Az ilyen webáruházak nagy előnye egyrészt, hogy időt takaríthat meg a vásárló, másrészt nagyobb volumen esetén megspórolhatja a szállítási költséget is. Az idő- és költségmegtakarítás mellett további fontos szempont és elvárás a széles termékkínálat.

Egyre több ilyen online pláza növi ki magát az e-kereskedelmi piacon, már most is jelentős forgalmat bonyolítva le. A hazai szereplők bár most még csak a teljes e-kereskedelem mintegy 5 százalékáért felelősek, a webplázák növekedésének további lendületet adhat, hogy az internetes kereskedők legnagyobbika, az Amazon.com is tervezi a magyarországi terjeszkedést.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.