galéria megtekintése

Kaotikus pénzügyek önkormányzati távhőcégeknél

0 komment


Marnitz István

Nagyjából teljes káoszt tükröz a siklósi távhőcég gazdálkodásában az Állami Számvevőszék (ÁSZ) most nyilvánosságra hozott jelentése. A tapolcai tapasztalatok talán egy fokkal kisebb káoszt mutatnak. Pétfürdő ugyan alig kapott kritikát, ám azok közül az egyik megalapozatlannak minősíti az ott beszedett alapdíjat.

A Siklósi Távhő Nkft. vagyongazdálkodási tevékenysége nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak - állapítja meg a három távhőszolgáltató 2008-2013-as pénzügyi iratairól jelentő ÁSZ-anyag.

Az önkormányzati tulajdonú cégnél foghíjasnak bizonyultak a gazdálkodási szabályok és a tulajdonosi ellenőrzés is.

A távhőszolgáltatási rendelet nem felelt meg teljesen az előírásoknak. Két kazánház bérbeadásának se a részletszabályairól, se a bérleti díj megállapításának konkrét feltételeiről, se a fizetési határidőről, se az elszámolás módjáról nem rendelkeztek. Megfelelő előírások híján a végrehajtásokat nem ellenőrizték. A jegyző a társaság üzletszabályzatát nem hagyta jóvá, nem küldte meg a fogyasztóvédelmi hatósághoz, az abban foglaltak betartását nem ellenőrizte. A szabályzatokban nem volt se adatvédelmi, se közérdekűadat-igénylési szabályzat. A 2012-es számviteli beszámolóról készített könyvvizsgálói jelentés nem tartalmazott igazolást a számviteli szétválasztás és az egyes tevékenységek közötti keresztfinanszírozás-mentesség betartásáról. A kiegészítő mellékletben nem mutatták be a vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetet értékelő mutatókat.

 

A szabálytalan elszámolások miatt (az árbevételt leszámítva)

a vagyongazdálkodás se volt szabályos.

A tulajdonos hozzájárulása nélkül vállaltak kétmillió forint feletti kötelezettségeket. Az eszközök állományba vétele és értékcsökkenésének szintén nem bizonyult szabályosnak. A törvénysértéseket az önkormányzati tulajdonos ellenőrzési feladatait ellátó felügyelőbizottság nem jelezte.

A Siklósi Távhő három, a polgármester négy, a jegyző pedig két javaslatot kapott az ÁSZ-tól a szabályosság javítása érdekében.

Az előírásoknak a szintén önkormányzati Tapolcai Városgazdálkodási (TVG) Kft. vagyonnyilvántartása és -kezelése se felelt meg. Emellett számviteli szabálytalanságokat is feltártak. A TVG szabályzatai megfelelőnek bizonyultak, az önkormányzat a távhőszolgáltatás megszervezéséről megfelelően döntött és tulajdonosi jogait is szabályszerűen gyakorolta. Noha rendeletükbe nem ültették át a díjváltozási jogszabályt, a társaság belső rendszere biztosította az árak és díjak átláthatóságát. A jegyző viszont nem hagyott jóvá távhőszolgáltatási üzletszabályzatot, azt a társaság nem készítette el. A belső ellenőrzés a távhőszolgáltatás teljesítéséhez, a vagyon megóvásához nem járult hozzá.

A szükséges számviteli szabályzatok megléte ellenére a számviteli politika nem tartalmazta a vagyoni értékű jogok értékcsökkenése elszámolásának szabályait. A pénzkezelési szabályzat nem tért ki a készpénzellenőrzési eljárásra. A beszámolókat, a felügyelőbizottsági jelentéseket, a leltárokat, az árbevételelszámolást szabályosnak ítélték. Az anyagjellegű ráfordítások elszámolását viszont magas kockázatúnak értékelték. A költségbizonylatok több esetben hiányoztak és néha a költségeket nem a megfelelő költségnemre számolták el.

A beruházások, felújítások elszámolását szintén nem ítélték megfelelőnek.

Hullámzó eredmények

A Siklósi Távhő Nkft. a több mint 10 ezer lakosú Siklós távhő- és melegvízszolgáltatását végzi. Árbevételének 2008-ban 61,3 százalékát, 164,1 millió forintot, 2013-ban 82 százalékát, 156 millió forintot tett ki a távhőüzletág. A társaság 2008-ban és 2011-ben nyereségesen, 2009-2010, illetve 2012-2013 között veszteségesen gazdálkodott. A Tapolcai Városgazdálkodási Kft. gőzellátási, légkondicionálási fő tevékenysége mellett ingatlankezelési, fizetőparkolási és termálfürdő-üzemeltetési tevékenységet is ellátott a városban. Összes bevételük 2008-ban 620,7 millió forintot, 2013-ban 609,2 millió forintot tett ki. A mérleg szerinti eredmény 2008-ban 9,6 millió forint, 2013-ban mintegy ötszázezer forint volt. A Pétkomm Kft. a 4722 fő lakosságszámú Pétfürdőn végzi a távfűtést és a használati melegvíz-ellátást. Az értékesítés nettó árbevételének 2013-ban 78,5 százalékát, 155,1 millió forintot tettek ki a távhőszolgáltatási bevételek. A cég 2008-2010 között veszteségesen, 2011-2013 között nyereségesen gazdálkodott. A mérleg szerinti eszközérték a 2008. évi nyitó 113,6 millió forintról a 2013. év végére 386,7 millió forintra emelkedett.

Itt az ügyvezető hat, a jegyző pedig három javaslatot kapott.

A 100 százalékban Pétfürdő tulajdonában lévő Pétkomm Kft. vagyongazdálkodása szabályszerű volt, pénzügyi gazdálkodásának szabályozottsága néhány hiányosságtól eltekintve megfelelt. Az önkormányzat döntött a feladat megszervezéséről, tulajdonosi jogait nagyjából szabályszerűen gyakorolta. Igaz, üzleti terv nem készült, amit így nem hagyhattak jóvá. Ellenben hat belső ellenőrzésről is találtak papírokat. Számviteli és üzletszabályzat volt, ám egy megállapodás dacára szervezeti-működési szabályzat nem született és az önköltségszámítási szabályzat is csak késve készült el. A cég alapdíját az ezt megalapozó számítások hibái miatt a számvevők nem találták megalapozottnak.

A beszámolók a szabályoknak és a megállapodásnak megfelelően elkészültek, a jelentés a távhőszolgáltatás adatait az előírásoknak megfelelően elkülönítve tartalmazta. A Pétkomm Kft. ügyvezetője egy javaslatot kapott a számvevőktől.

Független és fideszes háttér

A jelentés ugyan nem tér ki rá, de Siklós és Pétfürdő a vizsgált időszakban független, Tapolca ellenben fideszes irányítás alatt állt; azóta utóbbiban jobbikos lett a polgármester.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.