galéria megtekintése

Káosz előtt az M0-s

Bővítés után most szűkítik a fővárost elkerülő csonka körgyűrűt

Az írás a Népszabadság
2014. 04. 19. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

Megfelezik az M0-st Hárosnál: a bővítésének tavalyi befejezése óta hat forgalmi sávos autóútról fele szélességben az 1990-ben átadott hárosi Duna-híd szerkezetének átépítése miatt leterelik majd a közlekedőket.

A munkálatok – a kincstári optimizmusra utaló forgatókönyvek szerint – hónapokig, rosszabb esetben akár egy-másfél évig is tarthatnak.  A kerülő utat a sztráda új hídján alakítják ki, ahol a naponta erre járó mintegy százezer gépkocsi (az elmúlt negyedszázad hagyományainak megfelelően) egymással szemben, két-két sávon kelhet majd át a Duna felett.

a hídon nemcsak lassú alakváltozások zajlanak, de az acélszerkezet, illetve a vasbeton pályalemez kapcsolata sem állta ki az idő próbáját

Lapunk úgy tudja: a megépítése óta tapasztalt szerkezeti mozgások miatt szakmai körökben „döglött kígyó” néven emlegetett Duna-hidat a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a fővárost délről elkerülő csonka körgyűrű M6-os és 51-es főút közti szakaszának rekonstrukciója keretében újíttatná fel.

 

Az elképzelések szerint a 700 méter hosszú híd a Duna feletti mintegy 300 méteren teljesen új falszerkezetet kapna, amihez a tervezésekor becsült forgalom másfélszeresét kiszolgáló vasbeton és acélszerkezetet elbontanák. A szakértők csupán ennek a két feladatnak a költségét hozzávetőleg tízmilliárd forintra becsülik. A ma meglévő hídból valószínűleg csak a pillérek maradhatnak meg.

A munkálatok részeként a hárosi híd szigetelését és dilatációs szerkezetét is kicserélik, a bal pálya pedig új zajvédő falat kap. A nagyszabású beavatkozást a magyarázatok szerint az indokolja, hogy a nyolcvanas évek végén alkalmazott építési technológia nyomán a hídon nemcsak lassú alakváltozások zajlottak, zajlanak, de az acélszerkezet, illetve a vasbeton pályalemez kapcsolata sem állta ki az idő próbáját. Balesetveszéllyel egyelőre állítólag nem kell számolni, de hosszabb távon a hídon repedések lyukak keletkezhetnek.

Azt, hogy a látványos hibák mennyi idő alatt alakulhatnak ki, tapasztalatok híján a hozzáértők is csak találgatják. Állítják, ma még nem utal semmi a végzetes károsodásokra. Mások ugyanakkor úgy tartják, a híd szerkezetének nincs olyan hibája, amely a használatot veszélyeztetné, az egyetlen, amit fel lehet róni, egy szépséghiba: a középső szerkezeti rész púposra sikeredett.

Akárhogy is, az M0-s déli szektorában tervezett rekonstrukciós munkák érintik az autóút Csepel-szigetre vezető keleti hídját is. A soroksári Duna-hídon elbontják a zajvédő falat, és újat építenek. Lecserélik a szalagkorlátokat, az átkelő új szigetelést, illetve dilatációs szerkezetet kap.

A NIF tervei szerint ugyanakkor az elmúlt két évtizedben teljesen elhasználódott aszfaltburkolatot is felmarják, helyére kétrétegű, mosott felületű, hézagaiban vasalt betonburkolat kerül. Ezek a munkák előreláthatólag időszakos sávlezárásokkal, terelésekkel, sebességkorlátozásokkal járnak majd.

Aszfalttal csupán a két Duna-hidat és azokat a műtárgyakat burkolják, amelyek a betont csak költséges és nagyarányú megerősítések révén bírnák el. Az autósok így aszfalton gördülhetnek majd a soroksári híd szomszédságában lévő 510-es úti, illetve az 5101-es összekötő út halásztelki csomópontjának felüljáróján. Az M0-s megújuló fél pályája új szalagkorlátokat, ahol indokolt, kandelábereket kap.

A XXII. kerület, a hárosi híd és környéke, valamint Dunaharaszti és Szigetszentmiklós védelmét 130 ezer négyzetméter zajvédő fal telepítésével oldanák meg. A beruházás ütemezéséről a költségesnek ígérkező rekonstrukciós munkák kivitelezőjének kiválasztása után születhet döntés. A NIF-nél mindenesetre úgy számolnak: a projekt közbeszerzési eljárását nyár elején hirdethetik meg, a kivitelezői szerződés aláírását pedig őszre tervezik.

A pálya aszfaltburkolatának felszedése és az ezt követő betonozás akár ősszel, a hídépítés valószínűleg jövő tavasszal kezdődhet meg. A terelések pedig a remények szerint a korábbi hasonló beavatkozásoknál kevésbé zavarják majd az autósokat. A megújult gyorsforgalmi útnak papírforma szerint 2017 nyarán kell elkészülnie.

Egyelőre arra sincs válasz, az M0-s felújítása összességében mennyibe kerül majd. Mindenesetre az óvatos becslések is 25-30 milliárd forintról szólnak, amelyet elvileg még az Európai Unió 2007–2013 közti költségvetési időszakából hazánknak járó támogatások terhére fizetnének ki.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.