galéria megtekintése

Káosz a helikopterstratégiában, nagyítóval keresik az röpképes gépeket

6 komment


Varga G. Gábor

Egyre nagyobb a fejetlenség a nemzeti helikopterstratégia körül, ismét milliárdokat költenének orosz gépek felújítására.

További fejetlenséget hozhat a nemzeti helikopterstratégia – ha stratégiának lehet nevezni egyáltalán. Miután a kormány két hete egy új határozatában új mentőhelikopterek bérlésének pályáztatására adott utasítást, a következő héten a kormányülésen ismét vásárlás volt a téma. Igaz, nem a mentőknek. A Népszabadság kormányzati forrásokból úgy értesült, hogy lengyelországi gyártású helikopterek vásárlásának terve került a kabinet elé, a gépeket a Magyar Honvédségnek szánnák.

Mi-17 típusú helikopter egy 2014-es lengyelországi gyakorlaton. A magyar honvédség is kap ilyent?
Mi-17 típusú helikopter egy 2014-es lengyelországi gyakorlaton. A magyar honvédség is kap ilyent?
Kacper Pempel / Reuters

Nem tudni, pontosan milyen forgószárnyasok beszerzése került napirendre. A terv szólhat amerikai és orosz típusokról is, hiszen Lengyelországban korábban gyártottak közepes méretű Sikorsky gépeket. Sőt, egy korábbi együttműködés keretében el is készült mintegy harminc darab a Sikorsky S70i típusból a PZL Mielec gyáregységében, amelyből mintegy húsz darab végül gazdátlanul maradt. Szakértők úgy vélik, ezekre a gépekre jó ajánlatot kaphat a kormány. Az üzletet nehezíti, hogy a Honvédelmi Minisztériumban oda kell figyelni a részletekre: az elmúlt húsz évben több alkalommal fuccsolt már be olyan tervezett beszerzés, amelyben a szállító az amerikai Lockheed Martin lett volna, ám a belső ellenőrzések során felmerült valamilyen szabálytalanság.

 

Szóba jöhet valamilyen orosz helikopter is, a PZL Swidnik nevű gyár a szocialista idők óta – jelenleg is – képes az orosz Mi helikopterek egyes variánsainak felépítésére. Ezt a verziót az támaszthatja alá, hogy a hadsereg most is orosz gépeket használ. Az elmúlt években vásároltak három meglehetősen bizonytalan előéletű, eredetileg civil használatra gyártott Mi–8-as forgószárnyast darabonként egymilliárd forintért. Emiatt távoznia kellett a HM-ből Borbíró Zoltán államtitkárnak.

Idén nyár elején az derült ki, hogy orosz Vertoleti Rosszii nyerte meg a Mi–17-esek üzemidő-hosszabbítására kiírt tendert. A tervezett öt helyett csak négy gép felújítása valósul meg milliárdos összegekből, az új orosz modellek érkezése sem fogna ki a katonákon.

Lapunk úgy értesült, a HM-ben milliárdok után kutatnak, amelyből újabb matuzsálemeket hoznának repülőképes állapotba. Ennek oka, hogy jelenleg is rendkívül kevés a repülni képes gép,

és azok intenzív használatnak vannak kitéve. Emiatt már látszik, hogy mire megérkeznek a felújított gépek, addigra a jelenlegi Mi–8-asoknál válnak ismét esedékessé olyan karbantartások, amelyek nélkül nem repülhetnek. Akárhogy is sakkoznak a katonák, vagy több helikopterre van szükség, vagy kevesebbet kell repülni. Ez utóbbi azonban nem valódi lehetőség, mert a repülés szükséges a katonák szakszolgálati engedélyeinek a fenntartásához, valamint az esetleges árvízi és egyéb védekező feladatok ellátásához.

Az öreg gépek folyamatos toldozgatása-foldozgatása furcsa annak fényében, hogy két éve még nagy közös, 30-36 gépet tartalmazó, összességében 170 milliárdos beszerzést tervezett a kormány. Sőt, Angela Merkel német kancellár itteni látogatásán is szóba került, hogy esetleg a német központú Airbus Helicopters futhat be a tenderen.

Azóta a rendőrök vettek öt használt gépet szintén rendkívül drágán, az Országos Mentőszolgálat pedig most kapta parancsba hét helikopter pályáztatását, úgy, hogy pilótával, üzemanyaggal és karbantartási háttérrel együtt szerződjenek le a gépek 15 éves bérletére. A jelenlegi mentőhelikopterek szerződése jövő már­cius végén jár le. A tizedik év után vételi opciót ír elő a kormány.

A pilóták átkerülnek a bérbe adó céghez

Azt nem tudni, hogy a balatonfüredi, budaörsi, debreceni, miskolci, pécsi, sármelléki és szentesi légibázisokon működő mentőhelikopterekre milyen terve van a kabinetnek, mindenesetre a pilóták átképzésével jár, ha lecserélik a jelenleg használt EC–135 típust, amellyel a személyzet egyébként elégedett. Az viszont biztos, hogy a pilóták átkerülnek majd a bérbe adó céghez, és a konstrukció alapján biztos, hogy a gépek üzemeltetése kikerül a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. tevékenységei közül.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.