galéria megtekintése

Nincs kegyelem: kameraerdő vadászik a bliccelőkre

Az írás a Népszabadság
2015. 02. 17. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

Szigorítják az ellenőrzést a januári türelmi idő után a fizetős utakon. A díjköteles hálózat év eleji kiterjesztésével párhuzamosan a kormány 1,25 milliárd forintot különített el az útdíjszedési és -ellenőrzési rendszerek fejlesztésére. Alaphangon másfélszeresét a sarcolás átalakítását előkészítő szakértők tanulmányában szereplő összegnek.

Az útdíjfizetés ellenőrzését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) megbízásából kidolgozó Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) tavaly tavasszal még merőben másként képzelte el, mint a díjszedéssel és a bliccelők kiszűrésével foglalkozó Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. a hálózat kiterjesztése után. A korlátozott jövőbe látás nem is meglepő, hiszen a díjstratégák azt sem találták el, a kormány 2015-ben valójában milyen díjszedés mellett szeretné vonzóbbá tenni a gyorsforgalmi utak használatát. Az általuk kidolgozott nyolcféle opció megismerése után legalábbis a döntéshozók januárban egy kilencedikkel örvendeztették meg az autósokat.

A mobil kamerás flottát most nem bővítik
A mobil kamerás flottát most nem bővítik
M. Schmidt János / Népszabadság

A szaktárca honlapján elérhető tanulmányból mindenesetre kiderül: a KKK egy rugalmasan alkalmazható, de hosszabb távon rendszeres ráfordítást igénylő szisztémával számolt. Az útdíjrendszer és vele az ellenőrzendő terület jelentős bővülésére hivatkozva azt javasolták, a NÚSZ mobil egységekkel erősítsen. A fizetős úthálózat bármely pontján bevethető 31 mobil kamerás gépkocsi és a 18 kiszolgáló gépjármű beszerzése a számítások szerint 197 millió forintba kerülne. Szolgálati idejük öt éve alatt a kamerákkal, számítógépekkel felszerelt autók 300 ezer kilométert tennének meg, aminek összes költségét 633 millió forintra taksálták. Aztán újabb gépkocsik költséges beszerzésével kezdődne minden elölről.

 

A személygépkocsik használati díjas és a tehergépkocsik megtett úttal arányos fizetési rendszerében alkalmazott ellenőrzési infrastruktúra összefésülésén dolgozó NÚSZ-nál mást terveznek. Lapunk kérdésére a társaságnál közölték: a kormányhatározatban biztosított 1,25 milliárd forintot portálépítésekre és az értékesítési, ellenőrzési rendszerek fejlesztésére fordítják. Méghozzá úgy, hogy a tervezett átalakítás során a meg lévő rendszerek redundáns képességeit megszüntetik, azaz a két rendszernek nem lesznek külön ellenőrző kapui, a jelenleg 110 fix portált és ötven kamerás autót használó hálózatuk országos lefedettségét viszont megtartják. Az pedig már eldőlt, hogy mindehhez újabb gépkocsik beszerzésére nincs szükség.

A januárban fizetőssé tett útszakaszokon az állandó kamerák elhelyezésére alkalmas helyek kiválasztása, illetve az indokolt munkálatok felmérése még folyamatban van. Ami azt is jelenti, hogy az év elejétől fizetőssé vált útszakaszok jelentős hányadán a bliccelőket egyelőre csak a NÚSZ kamerás autói buktathatják le. Megnyugtató lehet ugyanakkor az is, hogy a feleslegesnek ítélt megyei matricáját két hét alatt visszaváltó nyolcezer autósnak nincs miért aggódnia. Úgy tudjuk, hiába volt minden jogszabályi fenyegetés, őket az útdíjszedő akkor sem tudja utólag megbüntetni, ha a területi címkével olyan utakat is használtak, amelyek az útdíjrendszer februári módosítása után fizetősek maradtak. Ezt ugyanis már nem bizonyíthatja semmi.

Az útdíjszedő cég adatbázisa legalábbis biztosan nem, mert központi számítógépei nem őrzik meg az érvényes matricával közlekedő autók rendszámát. Vagyis a januári „próbaüzem” idején érvényes vignettával közlekedő gépkocsik adatai, attól függetlenül, hogy melyik fizetős utat használták, már régen nincsenek meg a társaságnak. Az ellenőrzés adatbázisában csak azok szerepelnek, akiknek nem volt matricájuk. Lapunk úgy tudja: a jogosulatlan úthasználatról januárban rögzített adatok szerint a leggyakoribb „szabálytalanság” a D1-es és a D2-es matricakategória tévesztése volt. Azaz a nyolc-kilenc személyes kisbuszok, illetve az egyébként személyautónak látszó, 3,5 tonna alatti kishaszongépjárművek használói tévedésből a személygépkocsik matricáját vásárolták meg. Ami jogilag olyan, mintha egyáltalán nem is fizettek volna az úthasználatért.

Más kérdés, hogy a megyei matricával rossz útra tévedők bírságolásának elmaradása komolyabb veszteséget aligha okoz a költségvetésnek. A matricaértékesítésben ugyanis jók az eredmények. A február 11-i zárásig összesen 1,75 millió autóra váltottak úthasználati jogosultságot. Éves országos címkét 249 ezren, havit 123 ezren, hetinek nevezett tíznaposat 662 ezren vásároltak. Megyei matricából 717 ezer kelt el. A legtöbb Pest megyében, ahol 464,3 ezren vették meg a korlátozott területre szóló éves jogosultságot.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.