Szigorítják az ellenőrzést a januári türelmi idő után a fizetős utakon. A díjköteles hálózat év eleji kiterjesztésével párhuzamosan a kormány 1,25 milliárd forintot különített el az útdíjszedési és -ellenőrzési rendszerek fejlesztésére. Alaphangon másfélszeresét a sarcolás átalakítását előkészítő szakértők tanulmányában szereplő összegnek.
Az útdíjfizetés ellenőrzését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) megbízásából kidolgozó Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) tavaly tavasszal még merőben másként képzelte el, mint a díjszedéssel és a bliccelők kiszűrésével foglalkozó Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. a hálózat kiterjesztése után. A korlátozott jövőbe látás nem is meglepő, hiszen a díjstratégák azt sem találták el, a kormány 2015-ben valójában milyen díjszedés mellett szeretné vonzóbbá tenni a gyorsforgalmi utak használatát. Az általuk kidolgozott nyolcféle opció megismerése után legalábbis a döntéshozók januárban egy kilencedikkel örvendeztették meg az autósokat.
A mobil kamerás flottát most nem bővítik M. Schmidt János / Népszabadság |
A szaktárca honlapján elérhető tanulmányból mindenesetre kiderül: a KKK egy rugalmasan alkalmazható, de hosszabb távon rendszeres ráfordítást igénylő szisztémával számolt. Az útdíjrendszer és vele az ellenőrzendő terület jelentős bővülésére hivatkozva azt javasolták, a NÚSZ mobil egységekkel erősítsen. A fizetős úthálózat bármely pontján bevethető 31 mobil kamerás gépkocsi és a 18 kiszolgáló gépjármű beszerzése a számítások szerint 197 millió forintba kerülne. Szolgálati idejük öt éve alatt a kamerákkal, számítógépekkel felszerelt autók 300 ezer kilométert tennének meg, aminek összes költségét 633 millió forintra taksálták. Aztán újabb gépkocsik költséges beszerzésével kezdődne minden elölről.