galéria megtekintése

Nincs segítség: nyelniük kell Lázár beosztottjainak

Az írás a Népszabadság
2014. 12. 11. számában
jelent meg.


F. Szabó Emese
Népszabadság

Szinte esélytelen a munkavállaló a Miniszterelnökséggel szemben. Ha nem tetszik a módosított munkarend, nem perelhet, de még közös megegyezéssel sem távozhat. A szektor ráadásul még a sztrájktól is el van tiltva. Az egész legális, csak épp egy rendszer totális kifordítása.

Gyakorlatilag egy huszáros káromkodáson kívül nem sok ellenállást tanúsíthatnak a munkavállalók a Miniszterelnökségen bevezetendő tízórás munkarenddel szemben. Mivel még a munkaszerződést sem kell módosítani feltétlenül az átalakításhoz, ezért a munkavállalónak az „elsétáláshoz” való joga sem lesz meg. Perelni szinte lehetetlen. Még akkor is, ha ez a szabályozás egy működő megoldás kifordítása.

Köztisztviselők és közalkalmazottak a Tele a puttonyunk! elnevezésű demonstráción
Köztisztviselők és közalkalmazottak a Tele a puttonyunk! elnevezésű demonstráción
Máthé Zoltán / MTI

A gazdaságban számos esetben előfordul, hogy a termelés hektikus, vagyis adott időszakban megszakadnak az alkalmazottak, más időszakban pedig gyakorlatilag alig van dolguk. Tipikusan ilyen a cukorgyárak kampánya, a karácsonyi műszak a kereskedelemben vagy a nyári szezon a szállodáknak.

 

Hasonlót az államigazgatásban elég nehéz találni, ott ugyanis sokkal folyamatosabb a munka, a kisebb-nagyobb ingadozás nem követelne meg speciális munkarendet. Talán az adóhatóságnál lehetne ilyet bevezetni az év végi zárásra és a májusi bevallási időszakra, míg enyhébb menetet mondjuk a nyári bírósági ítélkezési szünetre, de eddig ezt sem kérte senki.

Persze az a tény, hogy nincs sok értelme, nem kell hogy meggátolja a munkáltatót a munkarend átalakításában. Technikailag annyit kell tennie, hogy a kollektív szerződésben, szervezeti és működési szabályzatban rögzíti a munkarend átalakítását. Valójában nem tíz óra lesz a napi penzum, hanem meghatározott munkaidőkeretet határoznak meg, amelyen belül átlagban kell meglennie a napi nyolc órának. Ha még több is van, akkor azt ki kell fizetni túlóraként – azzal, hogy a túlórák száma maximalizált éves szinten.

Tipikusan 16 hétben kell meghatározni a munkaidőkeretet, vagyis négyhavonta kell átlagolni a munkaidőt, illetve meghatározni az esetleges túlóramennyiségét. Ettől el lehet térni, ha az adott gazdasági ágazat ritmusa más bontást igényel – például a fürdők esetében nyilván a nyár és nem nyár intervallumnak több értelme van. Hogy az államigazgatásban milyen keretet érdemes meghatározni, az jó kérdés – mondták a lapunknak háttérinformációt nyújtó munkajogászok. Az egész átalakítás meglehetősen sok kérdőjelet tartalmaz, hiszen nagyon nem tipikus az ilyen munkarend.

A munkavállaló legfeljebb annyit tehet, hogy ha a munkaadó el akarja sunnyogni a túlóra egy részét, akkor a pluszpénzt követelheti. Azért ezt nem túl könnyű bizonyítani, hiszen a munkáltató által átadott kimutatáshoz képest több hónapra visszamenőleg kell pontosan megmutatni, mikor töltött benn több időt az alkalmazott. Az pedig megint más kérdés – tették hozzá szakértőink –, hogy ki lenne hajlandó belemenni egyáltalán ilyen vitába.

Egyénileg nem sokat tehet a munkavállaló, és az egész grémium is csak a szakszervezet vagy az üzemi tanács segítségével fogalmazhatja meg kifogásait. Ideális esetben a munkarend módosításáról a munkáltató egyeztet is az érdekképviselettel. Legvégső esetben maradna a sztrájk, ám a kormánytisztviselők számára ez sem megoldás, hiszen a jogszabály tiltja esetükben a munkabeszüntetést. Az állami szférában erre csak a közalkalmazottaknak, vagyis a pedagógusoknak vagy az orvosoknak van lehetőségük.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.