Őket egyelőre főleg romániai és szerbiai, részben pedig magyarországi vendégmunkásokkal igyekeznek pótolni, ami legfeljebb ideiglenes megoldás lehet. „Nálunk jelenleg háromszáz külföldi dolgozik, de a létszám állandóan változik. Sok romániai addig marad, ameddig megszerzi a szükséges képesítést, aztán továbbáll Ausztriába, ahol többet kereshet. Legmegbízhatóbbak a szerbiai szlovákok és a magyarországiak. Az előbbieknek rokonai élnek nálunk, az utóbbiak főleg a Kisalföldről ingáznak, sajnos nem sokan – tájékoztatott Daniela Schweitzer, a nagyszombati (Trnava) PSA Peugeot Citroën Slovakia humánerőforrás-menedzsere.
Mesés fizetés
A három társaság között éles bérverseny zajlik. A Kia Motorsnál az átlagbér bruttó 1150 euró (durván 360 ezer forint), a Peugeotnál 1200 (csaknem 380 ezer forint), a Volkswagennél 1575 euró (kis híján félmillió forint). A Jaguar 1300 eurót (bő 400 ezer forintot) ígért, ami a nyitrai régió átlagbéréhez képest 42 százalékkal nagyobb összeg.
|
Szakemberek garmadáját szívja fel a dübörgő szlovákiai autóipar Petr Josek / Reuters |
Jaroslav Holecek, a szlovákiai gépkocsiipari társulás (ZAP) alelnöke aggasztó tényeket sorol: „Felsőfokú intézményeinknek 220 ezer hallgatója van, ám alig egyharmaduk készül műszaki pályára. A humán irányzatokon végzettek 55 százaléka viszont nem a képesítésének megfelelő beosztásban helyezkedik el, egyre többen nem is maradnak idehaza, ami ugyancsak tarthatatlan. Szlovákiában még mindig tíz százalék körüli a munkanélküliek aránya, legtöbbjük azonban szakképzetlen, ezért csak kevesen jelentenek utánpótlást a gépkocsigyárak számára."
A Fico-kabinet tavaly meghirdette a duális képzést, de a fiatalok érdeklődése elmaradt a várttól.
Maguknak nevelnek
„A pozsonyi kormány képtelen volt megteremteni a duális képzés szakmai és anyagi feltételeit, ezért mi lépünk" – nyilatkozta Vladimír Machalík a Sme napilapnak. A Volkswagen szlovákiai szóvivője elmondta: az autóalkatrészeket gyártó Matador Automotive céggel és a Siemenssel együtt magánosították a pozsony-dévényújfalui (Devínska Nová Ves) állami szakközépiskolát, kilencmillió euróért a legkorszerűbb eszközökkel szerelik fel. Ősszel száz tanulóval kezdenek, pár éven belül megnégyszereznék a számot. Négy hiányszakmát oktatnak majd. Aztán fokozatosan a többit. Szlovák nyelvű lesz az oktatás, de a német szakkifejezéseket is oktatják majd, a legtehetségesebbek vállalati ösztöndíjat kapnak. A végzősök szakmunkás- és érettségi bizonyítványt kapnak, és megszerzik a német kereskedelmi kamarák társulásának (AHK) certifikátumát. Mindannyiuk számára szavatolják az első munkahelyet.
A Volkswagen valamelyik szlovákiai műszaki egyetemen olyan tanszéket nyitna, amelyen saját szükségleteinek és elvárásainak megfelelő topszakembereket képeznének.