galéria megtekintése

Irány Irán: vonatjegy több millióért a MÁV nosztalgiajáratára

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 08. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

A magyar vasút új piacokra indul: Perzsia Ékszerei néven szerelvényt közlekedtet Teheránba. A jegyek olcsónak semmiképpen sem mondhatóak, hiszen a legkedvezőbb árú is vetekszik egy autó árával. Ennek ellenére az októberi járatra már minden hely elkelt.

Célba vette Iránt a magyar vasút: Jewels of Persia (Perzsia Ékszerei) néven vonatot indít Teheránba a MÁV Nosztalgia Kft. Kapaszkodni érdemes, az október derekán a Nyugati pályaudvar Királyi váróterme elől először elzakatoló szerelvényre több millió forintba kerül egyetlen jegy.

Az utasok a hetvenes évek luxusát élvezhetik a befizetett milliók fejében
Az utasok a hetvenes évek luxusát élvezhetik a befizetett milliók fejében
Kurucz Árpád

Az áremelés jövőre garantált, mégsem érdemes megostromolni a pénztárakat, a Golden Eagle Luxury Trains az idei járatra mind a hetven helyet eladta. Az egy új személygépkocsi árának megfelelő összeget a főleg brit és ausztrál kalandvágyók szinte látatlanban, alighanem fényképek alapján szurkolták le. A Vasúttörténeti parkban azonban meg lehet győződni róla, hogy emlékezetes utazásban lesz részük.

 

A MÁV Nosztalgia Kft. a Tatai úti telephelyen állomásoztatja a teheráni útra készülő tizenhárom vagont. Orient Expresszről szó sem lesz, a Jewels of Persia szerelvényébe még besorozásra váró kocsik ehhez túl fiatalok. A részben a néhai NDK-ban készült járművek közül a legidősebb is csak hatvanéves. A korhűség szempontjának megfelelően, a költséges utazásra jegyet váltók így nem is a múlt század első évtizedeinek decens eleganciájával találkoznak majd, a szerelvény a hetvenes évek retro életérzését keltheti fel az utazóban.

És a kényelem is olyan lesz, mint amilyet az akkori luxusvonatok utasai élvezhettek. Aki például a Golden Eagle prospektusában meghirdetett legolcsóbb ajánlatot választotta, azaz másodmagával utazik a Heritage osztályon, fejenként 8695 angol font, négyszázas árfolyamon számolva 3,5 millió forint ellenében, a MÁV Nosztalgia vonatába sorolt négy Klasszik hálókocsiban kap fülkét és ágyat két hétre.

Előbbi négy négyzetméter privát területet jelent, két egymás felett elhelyezett, felül biztonsági övvel felszerelt ággyal, lehajtható mosdóval, rádióval, tükörrel, szekrénykével, klímaberendezéssel. A mellékhelyiség viszont, ahogy a vonatok többségén, a tizennyolc főt szállító hálókocsiban is a folyosó végén van. És idekerült a vagon egyetlen, elvben egyszemélyes zuhanyzója is.

A nagyobb luxusra vágyók a négy Deluxe hálókocsi valamelyikére váltottak jegyet. A 2009-ben felújított vagonok lakosztályai a másodmagával utazónak fejenként 13 995 fontba, azaz 5,6 millió forintba, a fülkét egyedül használóknak 20 695 fontba, tehát 8,3 millió forintba kerültek. Mindezért hozzávetőleg öt négyzetméternyi lakótér jár, lehajtható ágyakkal, asztallal, széffel, légkondicionálóval, saját mellékhelyiséggel és egyéb kiegészítőkkel.

A két kocsiosztályon utazók mindegyike számíthat viszont a nap huszonnégy órájában a hívására váró hálókocsi-kalauzra, aki nemcsak a fülkét tartja rendben, vagy az ágyakat készíti elő a lefekvéshez, de ételt és italt is felszolgál. Senki sem kénytelen azonban a hálókocsiban válogatni a magyaros ételekből összeállított étlap fogásai között. Az Iránba tartó vonat két, korlátlan fogyasztást kínáló étkező- és egy bárkocsival fut neki a hétezer kilométeres útnak.

A legpuccosabb az Albert Flórián nevét viselő étkezőkocsi, amelyben a konyha, valamennyi kárpit, a függönyök, a székek és az asztalok is vadonatújak. Akik nem itt kapnak helyet, asztalhoz ülhetnek a Pannonia étkezőkocsiban is. A nyolcvanas években a MÁV megrendelésére gyártott, felhajtható asztalokkal, vörös kárpitozású székekkel berendezett vagonban is saját konyha üzemel. Az utasok kiszolgálásáról a MÁV Nosztalgia Kft. 27 munkatársa gondoskodik majd.

A szerelvényen lesz vonatmenedzser, műszaki szakember, operatív munkatárs, hálókocsi-kalauz, báros, szakács és pincér. Ők a két személyzeti kocsiban kapnak szállást. Arról azonban a társaságnál nem beszélnek, hogy munkatársaikra, illetve az aggregátorkocsit is tartalmazó vonatuk közlekedtetésére mennyit költenek. Ezzel együtt kiszámolható, hogy a hazánkból induló és Románián, Bulgárián, Törökországon át Iránba érkező vonat kiszolgálása nem lesz olcsó mulatság. Mindenütt ki kell fizetni a vontatómozdony, a pályahasználat vagy az állomási víz- és élelmiszer-feltöltés díját.

Ami a gyakorlatban alighanem azt jelenti, hogy a Jewels of Persia akkor éri majd meg igazán a magyar vasútnak, ha az idei járat után a jövőre tervezett négy másikat is telt házzal viszik. Eközben a vonat sikere azon is múlik, hogy az utazásszervezők által beígért programok hogyan sikerülnek. Az első napra ütemezett budapesti városnézés, majd az indulás utáni megálló Kecskeméten, a lovas program Lajosmizsén a magyaros kínálat része.

Az igazi nagy dobások azonban a bulgáriai Veliko Tarnovóban, Isztambulban, Kappadókiában, illetve a Perzsa Birodalom régi fővárosában, a 2500 éves Isfahan kézműves negyedében várják az utazókat. Teheránból a Jewels of Persia utasai repülővel térnek haza, a vonat pedig új vendégeket vesz a fedélzetére, mielőtt Budapestre indul. A november elején a Nyugati pályaudvarra befutó szerelvény a terv szerint legközelebb 2015. március 31-én indul útnak. A legolcsóbb jegy akkor már 9095 angol font, 3,6 millió forint, a legdrágább 25 395 font, azaz 10,1 millió forint lesz.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.