Ilyenről ugyan nem hallottunk, de a döntéshozók láthatóan mégsem bíznák teljesen a véletlenre, hogy ki kaphatja meg a milliárdos haszonnal kecsegtető üzletet. A tavaly elfogadott törvény alaposan leszűkíti a szóba jövő vállalkozások körét. Ha magánvállalkozásra bízzák a feladatot, a jogszabály legalább 15 éves működést írt elő, illetve kizáró ok a 20 millió forintot elérő bírság.
Ezzel a két feltétellel ki is lőtték a két nagy piaci szereplő, a Philip Morris és a British American Tobacco (BAT) cégeit. A húszmilliós határt kifejezetten a Philip Morrishoz igazították, az amerikai dohánycég 2007-ben kapott egy pontosan ekkora büntetést az akkori fogyasztóvédelmi hatóságtól.
A szűkre szabott feltételeknek így is megfelel több vállalkozás. Piaci szereplők a szóba jövő „esélyesek” között említik a két évvel ezelőtti botrányos trafikpályázat aduászait, köztük az országos nagykereskedelmi hálózattal rendelkező Continental dohánycéget és az ugyancsak kiterjedt nagykereskedelmi háttérrel bíró Vimpexet.
A trafikpályázaton szintén jól szerepelt és jelentős nagykereskedelmi háttérrel rendelkezik a CBA áruházlánc is. Szóba került más, ismert kormányközeli nagyvállalkozó is, például a miniszterelnök barátja, Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester, akinek szűkebb környezete – a testvére, valamint alpolgármesterének fia – korábban egy sor auchanos trafikot üzemeltethetett. Mint korábban beszámoltunk, a trafikellátó létrehozásával az állam lefölözné az évi 500 milliárd forintos dohánypiac forgalmát. A trafikok most közvetlenül a dohánygyártóktól vagy a 30-50 nagykereskedőtől vásárolnak.
|
Egy vagy legfeljebb néhány kereskedő kerülne monopolhelyzetbe úgy, hogy az értékesített cigaretta árából másfél-három, míg egyéb dohányterméknél kettő-öt százalék lehet a haszon Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
A trafikellátóval egy vagy legfeljebb néhány kereskedő kerülne monopolhelyzetbe úgy, hogy az értékesített cigaretta árából másfél-három, míg egyéb dohányterméknél kettő-öt százalék lehet a haszon, ami becslések szerint hat-hétmilliárd forintos profitot jelenthet évente. Ám míg a trafikosok 15 napon belül ki kell hogy egyenlítsék a számlát a trafikellátónál, a monopolhelyzetben lévő dohánycégnek csak két hónappal később kell fizetnie a gyártónak, vagyis folyamatosan milliárdos összegeket tud parkoltatni a számláján. Az onnan befolyó kamatokkal, egyéb bevételekkel együtt egyes becslések szerint a trafikellátó haszna elérheti már a tízmilliárd forintot is.