Hozomra rendel motorvonatokat a MÁV

Folytatja személyszállító járműflottája bővítését a nemzeti vasút. Az újabb 21 elővárosi villamos motorvonat beszerzését a kormány tavaly novemberben azzal a kikötéssel hagyta jóvá, hogy a közbeszerzési eljárás megindításáról a fejlesztési tárcának azonnal gondoskodnia kell.

Noha időhúzásról bizonyára szó sem volt, a szerelvények beszerzésének közbeszerzési felhívása valahogy mégis csak március elején látott napvilágot. Az elvesztegetett négy hónap a reménybeli szállítóknak hiányozhat, feltéve, hogy a beruházás egyáltalán megvalósul.

Motorvonat a MÁV-Start flottájából. A feszített tempó megnehezíti az új beszerzéseket
Motorvonat a MÁV-Start flottájából. A feszített tempó megnehezíti az új beszerzéseket
Földi Imre / Népszabadság

Nehézséget elsősorban az Európai Unió Hivatalos Lapjában (TED) közzétett ajánlatkérés első részének teljesítése jelenthet. A MÁV-Start Zrt. ugyanis az első hat, legalább hetven százalékban alacsony padlós motorvonatot a június közepére tervezett szerződéskötés után legkésőbb október 31-ig átvenné a tendergyőztestől. Vagyis a szerelvények legyártására és átadására a majdani szállítónak öt hónapja sem marad. Pusztán azért, mert a kormány ezeknek a járműveknek a beszerzését még az EU Közlekedési Operatív Programjából (KözOp) finanszírozná.

Ez azonban csak akkor lehetséges, ha a projekt pénzügyi zárása még az idén megtörténik. Ha az üzletbe hiba csúszik, azaz december 31-ig az elszámolás, esetleg maga a szállítási szerződés sem teljesül, Brüsszel visszakérheti a támogatást. Ez a hat vonat esetében akár tízmilliárd forintot meghaladó összeget jelenthet. Az ajánlatok április 20-i bontásakor derül majd ki, hány vasúti járműgyártó vállalja az első hat szerelvény feszített ütemű szállítását, illetve kik állnak sorompóba a közbeszerzés második részében kért újabb 15 motorvonat legyártásáért.

Nagy tolongásra egyik csomag esetében sem érdemes fogadni. Mert hát bármennyire is komolyan gondolja flottája bővítését a MÁV-Start, kétségeket ébreszthet, hogy a beszerzésekre konkrétan nincs meg a pénz. Támogatási szerződést ugyanis a kormány eddig sem a KözOp terhére beszerzendő hat vonatra, sem az unió most induló költségvetési ciklusában futó Integrált Közlekedési Operatív Programba (IKOP) beillesztett 15 szerelvényre nem kötött.

Ami azt jelenti, hogy a MÁV-Start közbeszerzésén kiválasztandó szállító a legkevésbé sem lehet biztos szerződése aláírásában. Ha pedig erre mégis sor kerül, egyedül annak örülhet majd, hogy a második csomagba tartozó vonatok közül az utolsót ráér másfél év múlva átadni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.