Hip-hip Hipersuli
Néhány héttel a tanév vége előtt másfél éves kísérleti program kezdődött Hipersuli elnevezéssel. Öt különböző nagyságú település egy-egy iskolájának tizenöt osztálya vesz benne részt, a cél a korszerű, digitális oktatás elterjesztése mobil eszközök és a mobilinternet segítségével.
Az oktatási programot a Telenor Magyarország Zrt. hívta életre a Microsoft Magyarország Kft., a köznevelésért felelős államtitkárság, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és a Digitális Esélyegyenlőség Alapítvány közreműködésével. A Telenor azt vállalta, hogy 160 Hipernet-eléréssel működő táblagépet ad használatba egy-egy kiválasztott budapesti, ercsi, hódmezővásárhelyi és törökbálinti általános iskola, illetve a zsombói gimnázium diákjainak és tanárainak, emellett ellátja a digitális oktatáshoz szükséges háttértevékenységet, szakértői pedig a tanárok felkészülésében segítenek. A kísérleti programhoz partnerként csatlakozó Microsoft oktatóalkalmazásokat és az órák lebonyolításához szükséges tanári vezérlőszoftvert állított össze.
Tabletek laptop üzemmódban |
Nagy hangsúlyt kapott a tanárok felkészítése: a harmincórás képzés során az eszközhasználaton kívül a pedagógusok megismerkedtek azzal, miként kezeljék a megértést és gyakorlást támogató alkalmazásokat, hogyan használják a kidolgozott digitális tananyagot, és azzal is, hogy miként integrálhatók az internetes tartalmak a tanórákon. A programban részt vevő öt iskolát az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet ajánlása alapján választották ki, amely a Hipersulit digitális tananyagokkal támogatja.
A program célja, hogy a legmodernebb technológiák felhasználásával olyan hatékony és élvezetes lehetőségeket dolgozzanak ki, amelyek – kiegészítve a hagyományos, tankönyvekkel történő oktatást – segítik az oktatást és a gyerekek készségeinek fejlesztését.
Két iskolában a gyerekek haza is vihetik a táblagépeket, másutt közösen használják azokat. A digitális kísérleti tananyagokat a magyar nyelv és irodalom, a történelem, a kémia, a fizika, a matematika, a földrajz, a vizuális kultúra, az erkölcstan, az informatika és az idegen nyelvek oktatására használják.
A tanév végét néhány héttel megelőző májusi kezdés elegendő volt az első tapasztalatok begyűjtésére –a gépek és az oktatóanyagok tesztelésére éppúgy, mint az új, jól hasznosítható tartalmak felfedezésére és beépítésére. Megmutatkoztak a nehézségek, és akadtak váratlan problémák is, de szerencsére valamennyit sikerült orvosolni. S természetesen kiderült az is, hogy digitális eszközökkel könnyebben, hatékonyabban lehet egyes témákat feldolgozni és azokat megtanítani, a gyerekeket motiválni, és az előrébb tartóknak pluszfeladatokat adni.
Mindez a diákok részéről is elmondható, többségük ugyanis igen lelkesen fogadta a táblagépeket, s a keretek kijelölése után megfelelően használta is azokat. Egyébként sem jut túl messzire az, aki „elkalandozik”, vagyis nem a tanultakhoz kapcsolódó tartalmakat jeleníti meg a készülékén: a szoftvernek hála, ezt a tanár a maga képernyőjén érzékeli, s az elbotorkált báránykát egyetlen kattintással a helyes útra terelheti.
BŐVEBBEN: hipersuli.hu