Helycserék a toplistán: első a GM, második a VW, harmadik a Toyota

A válság és a márciusi természeti katasztrófa legnagyobb vesztese a Toyota, mely bukta vezető helyét a világranglistán és már csak Japánban első.

A válságot valamennyi autógyártó megszenvedte, a március természeti katasztrófa azonban leginkább a japán márkákat érintette, mert romba dőlt több szigetországi telepük, és még napjainkban is alkatrész- és energiaellátási gondokkal küzdenek. Legkorábban októberre vagy novemberre állíthatják teljesen helyre kapacitásaikat. A forgalomcsökkenés legnagyobb vesztese a Toyota, mely bukta vezető helyét a világranglistán és már csak Japánban első.

A Toyota 2008-ban még 5 százalékos növekedést és 9,85 millió autót tervezett, ám az eladások zuhanása miatta az új cégelnök, Akio Toyoda is a válsághoz igazította a cég álmait, és a 2010. március végéig tartó üzleti évre már csak 6,6 milliós eladással számolt. A válság után a március 11-i földrengés és szökőár írta át a forgatókönyvet.

2011. első féléves adatai szerint 4,536 millió autóval ismét a General Motors (+8,9%) áll az élen, majd 4,13 millió darabbal a VW konszern következik, a tavalyi világleső Toyota idei 3,71 millió autója (-23 %) pedig a harmadik helyre volt elég. 2010-ben a Toyota Motor Corporation. 8,42 millió autót adott, ez 30 ezerrel haladta meg a második helyezett General Motors eredményét, a VW AG 7,14 millió, a Ford 5,3 millió gépkocsit gyártott.

Az autóipar hőskorában, a tömeggyártás beindulásától két évtizeden át 1931-ig a Ford vezette a toplistát, aztán az egyre több márkát egyre nagyobb darabszámban előállító General Motors került az élre. 1911-ben 210 ezer autó készült az Egyesül Államokban. A General Motors 1931-ben lett világelső, akkor összesen 2,4 millió személykocsit, buszt és teherautót gyártottak az Újvilágban.2007-ben a Daihatsu, Hino, Lexus és Scion márkákat is tömörítő Toyota lett a világelső.

Közben a VW konszern elnöke, Martin Winterkorn és a Ford főnök Alain Mullaly is többször kijelentette, hogy legkésőbb 2018-ig világelsők szeretnének lenni, és ennek megfelelően növelik kapacitásaikat, az már csak a tempótól függ, hogy ki nyeri a versenyt, ami persze nagyban függ a kereslettől.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.