Ezermester: hazai lánc alakult a barkácspiacon
A barkácspiac hazai kis- és középvállalkozások barkácsboltjainak összefogására megalakult az Ezermester Magyar Barkács Kereskedelmi Szolgáltatói és Ügynöki Kft., melynek célja a barkácsüzletek piaci versenyképességének megőrzése a Magyarországon jelen lévő multinacionális barkács áruházláncokkal szemben - adja tudtul a cég sajtóközleménye.
A cég szerint ma Magyarországon jelenlévő multinacionális barkács áruházláncok - OBI, Bauhaus, Baumax, Praktiker - a piac mintegy 55 százalékát tudhatják magukénak, és hozzávetőlegesen 165-170 milliárd forint forgalmat bonyolítanak évente. A kisebb vállalkozások piaci aránya jelenleg 45 százalékot tesz ki, melyek az öt multinacionális, összesen 64 barkácsáruházzal próbálják felvenni a versenyt.
A multinacionális barkács áruházláncok óriási előnye a tőkeerő, az adómentesség, a rendkívül kedvező feltételek a beszállítókkal szemben és a széles áruválaszték.
Velük szemben a több ezer kisvállalkozásnak, barkácsboltnak csak úgy van esélye, ha közös beszerzési társaságba tömörülnek, és összehangolják a marketingtevékenységüket, illetve közös arculatot vesznek fel.
Jelenleg 16 barkácsbolt társult a hálózathoz. A tagok a közös beszerzés mellett egységes megjelenést - közös logo - kialakítását is tervezik. A hálózat célja, hogy 2009. év végére a csatlakozott üzletek száma elérje a 75 darabot.
Hasonló folyamatok a vegyes termékkörű illetve élelmiszer kiskereskedelemben már egy jó évtizede lejátszódtak a hazai piacon. A kilencvenes évek közepén a nálunk is terjeszkedő multinacionális hátterű hiper és szupermarket hálózatokkal szemben az ágazat kiskereskedői hasonló elven működő beszerzési társaságokba - hazai láncokba - tömörültek. A CBA, a Coop és a Real hazai láncok összesített piaci részesedése ma nálunk kiemelkedően magas a régióban, a teljes hazai élelmiszerforgalom egy harmadát a hazai láncok bonyolítják le.