Havi 300-400 ezer forint fix - vagy akár egymillió
Az új beruházásoknak és bővítéseknek köszönhetően az Audi, Bosch, Continental, Knorr-Bremse és a Mercedes is keresi a szakembereket. A járműiparban különösen az elektronika, informatikai, mechatronikai, fémtechnika és szerszámtechnika, valamint a minőségbiztosítás, és logisztika területén jártas szakemberek kellenek. A gyárak mellett a mérnököknek a bővülő fejlesztési központok is kínálnak állást.
A workania.hu internetes állásportál által működtetett fizetesek.hu NOL-nak készített vizsgálatának eredményei arról nyújtanak áttekintést, milyen az átlagos jövedelemszint a magyarországi és a környező országok autóiparában dolgozó diplomások körében.
Ma már nemcsak olyan szakközépiskolák, hanem olyan felsőoktatási intézmények is vannak, ahol a vállalatok jövendőbeli alkalmazottait oktatják tudatosan és képezik a cég igényeinek, elvárásainak megfelelően. Éppen ezért gyakori - főleg a műszaki végzettségű pályakezdők esetében -, hogy a friss diplomások célja egy iparágon belüli, jelen esetben az autóiparban való elhelyezkedés.
A műszaki diplomával rendelkező alkalmazottak átlagfizetése az autóiparban havi bruttó 300-400 ezer forint körül mozog. Egy gépészmérnök egy járműgyártó vállalatnál átlag bruttó 296500 forintot kap, egy minőségmérnök 320 ezer forintot. A folyamatmérnökök és karbantartó mérnökök havi 365 ezer forintra számíthatnak, a műszaki tervezők, minőségügyi menedzserek és termelésvezetők bére pedig eléri a 395 ezer forintot.
A közgazdász végzettségű alkalmazottak bére is hasonló: a pénzügyi ellenőrök, kontrollerek átlagfizetése az autóiparban 386 ezer Ft, a projekt menedzsereké 422 ezer, a logisztikai menedzserek pedig 433 ezer forintot keresnek.
Természetesen a legtöbbre a felsővezetők számíthatnak: egy autóiparban tevékenykedő cég ügyvezető igazgatója több, mint bruttó 1,2 millió forintot keres. A logisztikai igazgatók átlagbére 831 ezer forint, a termelési igazgatóké 815 ezer, a műszaki igazgatóké pedig 788 ezer forint. Egy ISO minőségbiztosítási vezető átlagfizetése 524 ezer forint.
A kutatók a magyarországi béreket összehasonlították a szlovákiai autóipar dolgozóinak bérével is. A járműgyártó cégek közép- és felsővezetői között csupán néhány olyan pozíciót találtak, ahol Szlovákiában többet keresnek a munkavállalók: a minőségügyi menedzserek 30 ezer forinttal, az IT- és a projekt menedzserek 10 ezer forinttal keresnek többet. A többi autóipari pozíció esetében 5-10 százalékkal kevesebbre számíthatnak az északi szomszédok:
A minőségmérnökök a szlovák autóiparban átlag 309 ezer forintnak megfelelő Eurót, a folyamatmérnökök 317 ezer forintot, a termelésvezetők 358 ezer forintot keresnek. A műszaki tervezők átlagfizetése közel 280 ezer forintnak megfelelő összeg, a karbantartó mérnököké 300 ezer forint. Ami a felsővezetői béreket illeti: a logisztikai igazgatók bére Szlovákiában 810 ezer forintnak megfelelő Euró, a termelési igazgatók 682 ezer forintot, a műszaki igazgatók pedig 680 ezer forintot keresnek. A gazdasági- és pénzügyi igazgató bére az autóiparban 970 ezer forint a szlovákoknál.
Háttér
A Workania internetes állásportál 2006-ban jelent meg az álláspiac magyarországi mezőnyében, jelenleg havi 270 ezres a látogatottsága. Az állásportál által működtetett fizetesek.hu béranalízis célja: aktuális bérinformációk szolgáltatása a munkavállalók és a munkaadó cégek számára. A felmérés saját ötlet és fejlesztés alapján indult, jelenleg 470 munkahelyi pozícióról és 14 béren felüli juttatásról nyújt folyamatos átfogó információkat.
Magyarország, Szlovákia, Csehország, Szerbia, Bosznia-Hercegovinna után hamarosan Horvátországban, Lengyelországban és Ukrajnában is elérhető. A cél, hogy a fizetési felmérés az összes környező és a lehető legtöbb európai országba eljusson, ezáltal lehetőség nyíljon egy globális, egymással kölcsönhatásban álló, átfogó szolgáltatás elindítására, melynek segítségével bármelyik - a rendszerbe tartozó - ország bérinformációi a magyar munkavállalók és vállalatok számára is elérhetőek lesz