Hatvanévesen újul meg Ferihegy
Noha már 1939-ben elkezdődött a repülőtér tervezése, a nemzetközi légikikötőt a második világháború miatt csak 1950 május hetedikén adták át, s az első repülőgép ma hatvan éve landolt Ferihegyen. A létesítmény, amelynek feladata már akkor is Budapest bekapcsolása volt a világ vérkeringésébe, ifj. Dávid Károly tervei alapján készült.
A háború miatt szovjet irányítás alá került légikikötő fejlesztéséről végül 1947-ben határzotak, a "három éves terv" keretében negyvenmillió forintba került a beruházás. Ez biztosította a Malév elődjének, a Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt.-nek a működését. A Maszovlet akkor még csak Prágába, Bukarestbe, Varsóba és Szófiába repült. A Malév nevű, de azonos társaság 1954-ben alakult, melynek első nyugati járata Bécsbe repült, míg Ferihegyre az első nyugati repülő, Amszterdamból érkezett, a KLM Holland Királyi Légitársaság színeiben.
A legelső repülő 1950 májusában azonban egy Maszovlet Li-2-s, légcsavaros gép volt, amelyből készítettek 24 és 38 személyes modellt, valamint teher-változatot is. Az ünnepélyes nyitórepülést Budaörsről a tehergép teljesítette (amely néha azért szállított utasokat), hiszen a többi madarat addig készítették a menetrendszerinti járatokra - tudtuk meg Szűcs Józseftől, aki ma a Népszabadság külsős, repülés-szakértő munkatársa, akkoriban pedig az első járat személyzetének tagja volt.
A mai ünnepséget Ferihegyen pont egy ilyen Li-2-s landolása nyitotta. A matuzsálemi repülőgépen utazott a mai is jó egészségnek örvendő Józsi bácsi, s több újságíró társaságában a NOL tudósítója is. Az utazás nem volt merész vállalkozás, ugyanis a világon egyetlen, ma is repülő Li-2-s példány, a HA-LIX lajstromjelű repülő remek állapotban van. A Goldtimer Alapítvány lelkes és kitartó csapata, Hajdu "Fedő" Károly vezetésével több mint egy évtized kemény munkájával hozták repülésképes állapotba a gépet, amely ma az európai repülőnapok sztárjának számít.
A HA-LIX sétajárat negyed tízkor szállt fel Budaörsről, ahogy hatvan éve is tette, majd a tököli reptér felé vette az irányt, ahol egy tiszteletkört tett, szaknyelven "áthúzott" a pálya fölött, üdvözölve a Goldtimer itt dolgozó munkatársait, akik épp egy korabeli Mig-15-ös harci gép repülésképes állapotán dolgoznak. Tököl légteréből tíz perc alatt értük el Ferihegyet, ahol egy áthúzást követően a 13-as jobb pályán landolt a kecses madár.
A repülő, ha érezne, talán maga sem ismert volna rá egykori bázisára, amely ma több, mint nyolcmillió utast szolgál ki, s kapacitása még nagyobb lesz, a SkyCourt év végi átadasát követően. Ugyanakkor az bizonyára jó érzéssel töltötte volna el, hogy az egykori egyes terminál épülete - ahonnan szállította az utasokat - ma is korhű állapotában pompázik, noha belül teljesen megújult: hatvan éve, évi harmincezer utast szolgált ki, ma a fapadosok termináljaként, több, mint kétmilliót.